arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۲۴ تير ۱۴۰۳

بایدن با صدور دستور تحقیقات «جامع و سریع» درباره ترور نافرجام ترامپ: انگیزه ضارب هنوز مشخص نیست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در یک سخنرانی گفت دستور داده تحقیقاتی «جامع و سریع» درباره ترور نافرجام علیه دونالد ترامپ انجام صورت گیرد و اینکه «تحقیق‌کنندگان به تمام منابع مورد نیاز دسترسی خواهند داشت.» بایدن گفت که تیم امنیت ملی از جمله رئیس اف‌بی‌آی، وزیر امنیت ملی، دادستان کل، رئیس سرویس مخفی، و مشاور امنیت ملی، او و معاونش کامالا هریس او را در جریان آخرین وضعیت قرار داده‌اند و به طور مستمر به این کار ادامه خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در یک سخنرانی گفت دستور داده تحقیقاتی «جامع و سریع» درباره ترور نافرجام علیه دونالد ترامپ انجام صورت گیرد و اینکه «تحقیق‌کنندگان به تمام منابع مورد نیاز دسترسی خواهند داشت.»
 
بایدن گفت که تیم امنیت ملی از جمله رئیس اف‌بی‌آی، وزیر امنیت ملی، دادستان کل، رئیس سرویس مخفی، و مشاور امنیت ملی، او و معاونش کامالا هریس او را در جریان آخرین وضعیت قرار داده‌اند و به طور مستمر به این کار ادامه خواهند داد.
 
به گفته بایدن، پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) سرپرست تحقیقات جاری است و این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند.
 
رئیس جمهوری آمریکا افزود هویت ضارب مشخص است اما هنوز اطلاعی از انگیزه او در دسترس نیست.
 
او از همگان خواست به جای فرضیه‌سازی درباره انگیزه و تعلق سازمانی ضارب، به اف‌بی‌آی و دیگر سازمان‌های مسئول اجازه بدهند که تحقیقات خود را انجام دهند.
 
تداوم تدابیر شدید امنیتی موجود برای محافظت از ترامپ، بازبینی تمامی اقدامات امنیتی برای محافظت از کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان از سوی رئیس سرویس مخفی، بررسی بی‌طرفانه حادثه سوء قصد به جان ترامپ از سوی تیم امنیت ملی و انتشار نتایج آن برای مردم آمریکا، گام‌های مدنظر بایدن طی روزهای آینده است.
 
رئیس جمهوری آمریکا افزود که یکشنبه شب سخنرانی مفصل‌تری در این ارتباط ارائه خواهد کرد.
 
بایدن در بخش دیگری از سخنانش گفت شب گذشته مکالمه «خوب و کوتاهی» با دونالد ترامپ داشته است.
 
رئیس جمهوری آمریکا گفت او و بانوی نخست، جیل بایدن برای ترامپ و خانوده‌اش دعا می‌کنند، مراتب تاسف خود را به خانواده فرد کشته‌شده تقدیم می‌کنند، و برای بهبود کامل زخمی‌شدگان دعا می‌کنند.
 
او همانند پیام‌های دیشب خود بار دیگر تصریح کرد که هیچ جایی برای خشونت در آمریکا وجود ندارد و تلاش برای ترور، مخالف ارزش‌های آمریکایی است و نباید اتفاق بیفتد.
 
جو بایدن شنبه‌شب نیز پس از انتشار بیانیه‌ای کوتاه و همچنین ویدیویی کوتاه، با دونالد ترامپ تلفنی صحبت کرد.
 
رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به سوءقصد به دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت که در جریان تیراندازی در گردهمایی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا قرار گرفته و خوشحال است که او در امنیت است و حالش خوب است.
 
بایدن افزود: «من برای او و خانواده‌اش و تمامی افرادی که در گردهمایی حضور داشتند دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. هیچ جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم و آن را محکوم کنیم. من و جیل از سرویس مخفی آمریکا برای تأمین امنیت او سپاسگزاریم. »
 
جو بایدن همچنین در یک پیام کوتاه ویدیویی تیراندازی به دونالد ترامپ را منزجرکننده خواند و تصریح کرد خشونت سیاسی هیچ جایی در آمریکا ندارد و همه باید آن را محکوم کنند.
 
او افزود سازمان‌های فدرال سرگرم تحقیق درباره این تیراندازی هستند.
 
بایدن در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اینکه آیا این تیراندازی یک سوء قصد سیاسی بوده است، گفت: «می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که تمام حقایق را در اختیار داریم.»
 
جو بایدن تصریح کرد چنین اتفاقی نباید در آمریکا بیفتد و آمریکا هرگز نمی‌تواند آن را بپذیرد.
 
علاوه بر جو بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه گفت در جریان وضعیت دونالد ترامپ پس از تیراندازی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا قرار گرفته است.
 
خانم هریس گفت او و همسرش داگ امهاف خوشحال هستند که جراحات وارده به ترامپ جدی نیست و برای او، خانواده‌اش، و همه زخمی‌شدگان در این تیراندازی بی‌رحمانه دعا می‌کنند.
 
علاوه بر رئیس جمهوری و معاون او، دیگر سیاستمداران کنونی و پیشین آمریکایی از جمله مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع، میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا، و سه رئیس جمهوری اسبق آمریکا یعنی بیل کلینتون، جورج بوش، و باراک اوباما با انتشار بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن سوء قصد به ترامپ و هرگونه خشونت سیاسی، برای ترامپ آرزوی بهبودی سریع کردند.
 
بسیاری از رهبران جهان نیز با انتشار بیانیه‌هایی تلاش نافرجام برای ترور دونالد ترامپ را محکوم کردند و با او، دیگر قربانیان این حمله، و مردم آمریکا ابراز همبستگی کردند.
نظرات بینندگان