arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
علیرضا بزرگمهری، کارشناس تحول دیجیتال و اینترنت در گفت‌وگو با «انتخاب»:

باید اوضاع اینترنت به وضعیت قبل از بحران فعلی برگردد / پزشکیان از این فرصت طلایی و پشتوانه رأی مردم استفاده کند تا فیلترینگ را بردارد / نهاد قدرت هم پذیرفته که فیلترینگ در موارد متعدد باعث تنش‌های بی حاصل شد

علیرضا بزرگمهری، کارشناس تحول دیجیتال و اینترنت، درباره گام‌های نخست پزشکیان در حوزه اینترنت گفت: آقای رئیس جمهور باید به کل صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات یک نشانه نشان دهد که نترسید. ایشان کافیست در گام نخست به جامعه بگوید که از ایران نروید. باید وضعیت اینترنت را همانطور که در وعده‌های انتخاباتی ایشان بود، به وضعیت قبل از بحران برگردانند. ترکیب شورای عالی فضای مجازی و ۶ وزیر، این کار را ممکن می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باید اوضاع اینترنت به وضعیت قبل از بحران فعلی برگردد / پزشکیان از این فرصت طلایی و پشتوانه رأی مردم استفاده کند تا فیلترینگ را بردارد / نهاد قدرت هم پذیرفته که فیلترینگ در موارد متعدد باعث تنش‌های بی حاصل شدرفع فیلترینگ و افزایش سرعت اینترنت، دو انتظار جدی جامعه از رئیس جمهور است. رئیس جمهوری که بابت فیلترینگ و اینترنت وعده‌هایی داده و از ماه آینده وقت عمل فرا می‌رسد. برخی کارشناسان می گویند که پزشکیان برای نشان دادن حسن نیت خود، باید از رفع فیلتر برخی سایت‌ها مانند یوتیوب شروع کند.

علیرضا بزرگمهری، کارشناس تحول دیجیتال و اینترنت، درباره گام‌های نخست پزشکیان در حوزه اینترنت به «انتخاب» گفت: آقای رئیس جمهور باید به کل صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات یک نشانه نشان دهد که نترسید. ایشان کافیست در گام نخست به جامعه بگوید که از ایران نروید. باید وضعیت اینترنت را همانطور که در وعده‌های انتخاباتی ایشان بود، به وضعیت قبل از بحران برگردانند. ترکیب شورای عالی فضای مجازی و 6 وزیر، این کار را ممکن می‌کند. دومین گام پزشکیان باید انتخاب یک وزیر ارتباطاتی است که به کلمه‌ی ارتباطات اعتقاد داشته باشد و متخصص قطع ارتباطات نباشد. این دو کار می‌تواند یک هیجان عمومی در صنعت فناوری اطلاعات و کل جامعه ایجاد کند. موضوعات مربوط به دانش بنیان‌ها، مشارکت بخش خصوصی در قانون‌گذاری و کاهش تصدی بخش‌های خصولتی و دولتی، می‌تواند از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان باشد که با طرز نگرششان هم هماهنگ است.

وی در ادامه درباره رفع گام به گام فیلترینگ توسط دولت بیان کرد: اگر می‌خواهیم به اقتصاد دیجیتال و صنعت جامعه یک شوق بعد از این همه مدت محدودیت بدهیم، بازگرداندند فیلترینگ به قبل از بحران است. محدودیت‌های دولت نه مؤثر، نه موفق و نه مناسب بوده است. الان کودک ما هم روی موبایل‌اش وی. پی. ان دارد. حداقل از این فرصت طلایی استفاده شود و از پشتوانه رأی مردم استفاده کند تا این فیلترینگ را به طور کلی، نه به طور جزئی، بردارد.

بزرگمهری درباره انتظار جامعه برای پیشبرد وضعیت اینترنت گفت: وقتی حاکمیت بپذیرد که روش محدودیت نه درست بوده نه مفید بوده است، دیگر بازگشت به حالت قبل نکردیم، بلکه حاکمیت پذیرفته که این روش‌ها در موارد متعدد باعث تنش‌های بی حاصل شد. این بار ما یک دست اندوخته به دست می‌آوریم. این دستاورد نشان می‌دهد که جامعه بر پایه منطق، یک گام به پیش رفته است. امثال ما که در ایران مانده‌ایم، قطعاً کشورمان را دوست داریم و قطعاً دوست داریم دارای ثبات و رشد باشد، در مقابل روش نادرست را هم تأیید نمی‌کنیم.

نظرات بینندگان