arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۲۱ تير ۱۴۰۳
سعید میرترابی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «انتخاب»:

به اندازه کافی برای تقویت بازدهی مخازن نفتی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم؛ علت عمده آن هم تحریم و کمبود منابع است / این نقص خیلی کلیدی است و صد‌ها میلیارد دلار به کشور آسیب می‌زند / دولت فعلی تنها کاری که کرد قطع برق و گاز صنایع پرمصرف بود

سعید میرترابی، کارشناس انرژی می گوید ما به اندازه کافی سرمایه‌گذاری برای تقویت بازدهی مخازن نفتی نکردیم و علت عمده آن هم کمبود منافع و تحریم‌ها بوده است. این نقص خیلی کلیدی است و صد‌ها میلیارد دلار به کشور آسیب می‌زند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید میرترابی، کارشناس انرژی می گوید ما به اندازه کافی سرمایه‌گذاری برای تقویت بازدهی مخازن نفتی نکردیم و علت عمده آن هم کمبود منافع و تحریم‌ها بوده است. این نقص خیلی کلیدی است و صد‌ها میلیارد دلار به کشور آسیب می‌زند. 

سعید میرترابی، کارشناس انرژی، درباره عمده بحران‌های فعلی صنعت نفت به «انتخاب» گفت: از چند جنبه می‌توان میراث صنعت انرژی را بررسی کرد. یکی از چالش‌هایی که کشور ما با آن مواجه است، ضریب بازیافت مخازن نفتی است. این ضریب یک روند نزولی داشته و ما ۲۶ درصد ضریب بازیافت را در ۱۵ سال پیش داشتیم، اما گزارش‌های امروز اعداد زیر ۲۰ درصد را نشان می‌دهند. این یعنی ما به اندازه کافی سرمایه‌گذاری برای تقویت بازدهی مخازن نفتی نکردیم و علت عمده آن هم کمبود منافع و تحریم‌ها بوده است. این نقص خیلی کلیدی است و صد‌ها میلیارد دلار به کشور آسیب می‌زند. در بلندمدت آثار فقدان ضریب بازیافت خود را نشان می‌دهد. هر یک درصدی که ضریب بازیافت بالا برود، صد‌ها میلیارد دلار تفاوت ایجاد می‌شود. عربستان ضریب بازیافت بالا ۵۰ درصد دارد، اما وضعیت ما اصلاً خوب نیست.

وی درباره عدم توان سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در صنعت نفت و گاز بیان کرد: کشور‌هایی که صاحب تکنولوژی‌های روز هستند و می‌توانند به ما کمک کنند، در لیست تحریمی‌ها قرار دارند. از طرفی ما سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری هم نداریم. در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر هم نتوانستیم کاری بکنیم؛ در حالیکه با هزینه‌های منطقی می‌توانیم در حوزه انرژی بادی سرمایه‌گذاری کنیم و هزینه‌هایی که در بخش تولید برق حرارتی داریم را در طول چند سال به سودآوری برسانیم.

او افزود: ما سالانه ۵ میلیارد دلار سوخت مایع به نیروگاه می‌دهیم و این ۵ میلیارد هم هزینه‌های سنگینی بر تولید برق می‌گذارد و بحران‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند. در حالیکه با ۵ میلیارد، می‌توان برق خورشیدی پاک تولید کرد. کل تولید ما ۷۵ هزار مگاوات است و با این رقم می‌توان ۵ مگاوات ظرفیت تولید را افزایش داد.

وی در رابطه با بحران‌های صنعت گاز اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما سوزاندن گاز در چاه هاست. ایران دومین کشوری است که گاز خود را در حجم زیاد می‌سوزاند و هم هدررفت سرمایه ملی است هم بحران محیط زیستی ایجاد می‌کند. ما طبق تعهدات بین‌المللی باید یک چاره اساسی برای گازسوزی بیاندیشیم. مجموع گازی که ما می‌سوزانیم رقم خیلی قابل توجهی است و بیش از یک فاز پارس جنوبی است.

میرترابی درباره راهکار دولت برای عبور از بحران انرژی در ایران گفت: یک سری از روند‌ها در حوزه انرژی باید به شکل بنیادی مدیریت شود. ما رشد مصرف قابل توجهی را در فرآورد نفتی و گاز به ثبت رسانده‌ایم. روند افزایش تولید ما در مقابل مصرف، جا مانده است. منافع ما محدود است و هیچوقت نمی‌توانیم رشد ۸ درصدی مصرف را هر سال تحمل کنیم. جلو افتادن روند رشد مصرف نسبت به تولید، در تمام بخش‌های حوزه انرژی، یک بحران بسیار بزرگ را شکل داده است. قطع گاز و برق با تداوم این روند افزایش می‌یابد. دولت فعلی تنها کاری که کرد قطع برق و گاز صنایع پرمصرف بود. قیمت انرژی نیز در ایران غیرواقعی است و منطق مدیریت آن از دست مصرف‌کننده در می‌رود. در نتیجه با رشد شدید مصرف مواجه خواهیم بود.

نظرات بینندگان