arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۳

تراشه نورالینک در مغز اولین بیمار تثبیت شد؛ دومین کاشت در راه است

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت فناوری نورالینک اعلام کرد تراشه مغزی ساخت شرکت او در مغز نخستین بیمار نسبتاً «پایدار» شده و در یک هفته آینده در مغز دومین بیمار نیز کاشته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت فناوری نورالینک اعلام کرد تراشه مغزی ساخت شرکت او در مغز نخستین بیمار نسبتاً «پایدار» شده و در یک هفته آینده در مغز دومین بیمار نیز کاشته خواهد شد.

آقای ماسک و مدیران شرکت نورالینک روز چهارشنبه ۲۰ تیر در مورد حاصل کاشت تراشه در مغز نخستین بیمار، طرح‌های آینده این شرکت برای کمک به بیماران از جمله بهبود معلولیت و بیمارانی که حافظه خود را از دست داده‌اند، و رفع مشکلات سخت‌افزاری مرتبط با این تراشه توضیح دادند.

ایلان ماسک گفت نخ‌های بسیار ظریف و باریک تراشهٔ کاشته‌شده در مغز نخستین بیمار اکنون به وضعیت «کم‌و بیش پایدار» رسیده است.

او گفت وقتی این رشته‌های باریک در جای دقیق خود در مغز ثابت شود، به مغز افراد نشانه می‌فرستد.

نولند آربو نخستین بیماری بود که شش ماه پیش عمل کاشت تراشه مغزی تولیدی شرکت نورالینک به روی مغز او انجام شد. این تراشه رابط مغز و رایانه است.

آقای آربو، ۲۹ ساله و ساکن ایالت آریزونای آمریکا، از هشت سال پیش در پی یک حادثه غواصی از شانه به پایین بدن فلج بود.

این رشته‌های نازک‌تر از موی انسان که اکنون در مغز او کاشته شده به افرادی مانند او که از معلولیت رنج می‌برند، امکان می‌دهد با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و تنها با فکر کردن، با دیگران ارتباط برقرار کنند یا دستگاه‌ها را کنترل کنند.

دریافت سیگنال‌های مغزی به این بیماران آن‌ها را قادر می‌کند تا با فکر کردن، موشواره یا مکان‌نما را به روی صفحه رایانه حرکت دهند.

به گفته آقای ماسک، ایجاد همزیستی نزدیک میان هوش انسان با هوش مصنوعی به افراد قدرت فوق‌العاده خواهد داد.

نولند آربو پس از دریافت تراشه مغزی توانسته بازی‌های ویدیویی انجام دهد، به مرور صفحات مورد علاقه خود در اینترنت بپردازد و مستقلاً موشواره را روی رایانه دستی خود از طریق فکر کردن حرکت دهد. او تا ۷۰ ساعت در هفته پس از عمل جراحی مشغول بوده و از جمله شطرنج بازی کرده و فیلم دیده است.

دو ماه پیش، خبرگزاری‌ها فاش کردند که الکترودهای حساس تراشه مغزی نورالینک که قرار بود سیگنال‌های مغزی را رمزگشایی کنند، تا ۸۵ درصد در مغز بیمار اول، نولند آربو، جابجا شده‌اند. با این حال، نورالینک توانست تا حدی عملکرد این تراشه کاشته‌شده را بازیابی کند.

در تاریخ ۲۰ تیر، مدیران شرکت در یک پخش زنده در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کردند که نورالینک در حال حاضر بر روی کاهش خطرات ناشی از جراحی مغز و کاهش غلظت دی‌اکسید کربن در خون بیماران تمرکز دارد.

متیو مک‌دوگال، متخصص مغز و همکار نورالینک، در این پخش زنده توضیح داد که تلاش می‌شود سطح جمجمه منجمد شود تا شکاف زیر ایمپلنت به حداقل برسد و تراشه کاشته‌شده به مغز نزدیک‌تر شود. این کار باعث می‌شود کشش ناخواسته‌ای که ممکن است به روی رشته‌های الکترود در مغز ایجاد شود، از بین برود.

ایلان ماسک، بنیانگذار نورالینک نیز گفت که شرکت تغییراتی را اعمال خواهد کرد تا مشکل جمع شدن رشته‌های الکترود در بافت مغز کاهش یابد.

نورالینک در تلاش است دستگاهی بسازد که نیاز به استفاده از نصف تعداد الکترودهایی که در مغز نولند آربو کاشته شد را از بین ببرد. کاهش تعداد الکترودها قرار است عملکرد تراشه را بهبود بخشد.

ایلان ماسک ابراز امیدواری کرد که تراشه مغزی شرکت او در یک هفته آتی در مغز دومین بیمار نیز کاشته شود و شمار بیماران دریافتی تراشه مغزی تا آخر سال میلادی جاری به یک عدد «تک‌رقمی بالا» برسد.

کاشت تراشه مغزی پیشتر به روی حیوانات آزمایش شد و نهادهای فدرال آمریکا این تحقیقات را در ارتباط با نقض احتمالی حقوق حیوانات زیر نظر گرفته بودند.

شرکت نورالینک مستقر در سان‌فرانسیسکو در زمینه فناوری عصبی به بنیانگذاری ایلان ماسک از سال ۲۰۱۶ با هدف ساخت تراشه‌های رابط مغز و رایانه قابل کاشت در مغز انسان برپا شد.

این شرکت هدف خود را کمک به کوشش‌های علمی و تولید اختراعاتی عملی در زمینه بیماری‌های عصبی و فلج شدن ناشی از آن و انواع بیماری‌های دیگر شامل چاقی ناشی از خوردن عصبی اعلام کرده است.

نظرات بینندگان