arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۴۸: از کشته شدن پسر فرمانفرما در شکار تا مذاکرات با شاه در مورد آلمان و انگلیس

یادداشت‌های اسدالله علم: یکی از پسرهای فرمانفرما به نام تاری وردی در شکار کشته شد. پسر خوبی بود.... سر شام همه متأثر بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۴۸: امروز صبح... اول به مسجد سپهسالار برای فاتحه مرحوم سیف افشار، پدر امیرخسرو افشار که سفیر ما در انگلستان است رفتم. برگشتم، سفیر آلمان دیدنم آمد. راجع به سیاست جدید آلمان و [گشایشی] Ouverture که نسبت به شرق آلمان در پیش گرفته مدتی صحبت کردیم. بعد خبری به من داد که شرایط دولت ایران را شرکت [متال گزلشافت] Metal Geselschaft برای استخراج معادن مس کرمان پذیرفته است، تا به عرض برسانم. همچنین خواست که به عرض برسانم [به] شرکت آلمانی [راینشتال] Rheinstahl که قرارهایی با وزارت جنگ داشت و خراب کاری کرده است، مهلت بیشتری برای ترمیم کثافت کاری هایش داده شود. بعد من شرفياب شدم. مطالب سفیر آلمان را به عرض رساندم. از مطلب اول خرسند شدند. فرمودند شرکت انگلیسی هم که شرایط ما را قبول کرده است، خوشبختانه موفق شده است از بانک بین الملل هفتاد ملیون دلار وام بگیرد و کارش را راه بیندازد، در صورتی که قبلاً اشکالاتی داشت. فرمودند علت استقبال بی نظیر کمپانی ها برای استخراج مس ما این است که در آفریقا عذر آنها را می خواهند و در نتیجه به این جا رو آورده اند. عرض کردم چه بهتر. البته خودم هم می دانستم و به همین جهت تقلیل استخراج و عرضه است که قیمت مس خیلی بالا رفته.
 
در خصوص خرید موشکهای ریپیر عرایضی کردم. فرمودند بهتر است به جای این همه تضمین که برای تحویل آنها می خواهیم از یک شرکت بگیریم دولت انگلیس تحویل آنها را تضمین نماید، همچنین حسن انجام کار را. فرمودند همینطور به کاردار سفارت انگلیس ابلاغ کن. چندتا کاغذ و تلگرام خارجی را در جواب تبریک های مختلف توشیح فرمودند. قدری هم به شوخی و مزاح گذشت.
 
... امروز نظامیان ۳ نفر و غیر نظامیان ۷ نفر به علت قاچاق مواد مخدر، بالاخره اعدام شدند. 
 
یکی از پسرهای فرمانفرما به نام تاری وردی در شکار کشته شد. پسر خوبی بود.... سر شام همه متأثر بودند.
نظرات بینندگان