arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

رئیس کمیتهٔ روابط بین‌الملل فدراسیون: رونالدو را به ایران آوردیم تا به جامعه روحیه تزریق شود

تارقلی زاده گفت: پارسال مشغول به کار شدم و فکر می‌کنم اتفاقات مثبتی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم. در ابتدا ظرف یک هفته توانستیم قراردادی را با فدراسیون فوتبال عربستان داشته باشیم. بزرگترین اتفاقی که افتاد رونالدو را به ایران آوردیم. در آن وضعیت روحیه‌ای به جامعه تزریق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: علی تارقلی زاده، درمورد اتفاقات خوبی که از سال گذشته رخ داده، اظهار داشت: از سال گذشته مشغول به کار شدم و فکر می‌کنم اتفاقات مثبتی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم. در ابتدا ظرف یک هفته توانستیم قراردادی را با فدراسیون فوتبال عربستان داشته باشیم. بزرگترین اتفاقی که افتاد رونالدو را به ایران آوردیم. در آن وضعیت روحیه‌ای به جامعه تزریق شد. 

وی با اشاره به ورود سیستم کمک داور ویدئوی به فوتبال کشورمان، افزود: اتفاقی خوب و البته شوک آور برای AFC بود، چون باید سعی می‌کردند VAR را برای بازی لیگ قهرمانان بیاوردند. کمیته اجرایی تصویب کرده تمام مسابقات لیگ قهرمانان ما با VAR برگزار شود. به اجبار ناچار شدند VAR را به ایران بیاورند. مردم مشتاقانه آمدند بازیکنان بزرگ دیگری مثل نیمار را ببینند.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: کار بین الملل یک کار ارتباطی است. اولین باری که با دبیرکل فعلی کنفدراسیون صحبت می‌کردم گفتمن فارغ التحصیل ارتباطات هستم. ارتباط در جهان امروز نقش بسیار کلیدی دارد. تمام تلاشمان این است که ارتباط خیلی خوبی با همسایگان داشته باشیم. این ملموس است.

وی افزود: بعد از چند سال یک رئیس کمیته مسابقات به ما اضافه شده است. نتیجه حضور در کافا را دیدید. در جام جهانی فوتسال اتفاقات خیلی خوبی افتاد. کشور‌های همسایه می‌توانند کمک‌های زیادی به ما کنند. جزو ۴ کشور اول آسیا هستیم. یکی از بهترین کشور‌ها در اجرا و تعداد مسابقات هستیم. ۱۸-۱۷ تیم ملی داریم. ممکن است در بعضی از زمان‌ها، یکی دوسال وقفه بیفتد، ولی بالاترین تعداد تیم‌های ملی را داریم.

تارقلی زاده گفت: ارتباط باید مستمر باشد. رسانه وظیفه مهم و حیاتی دارد. مهمترین بخش کار خودمان می‌دانیم که از نظر ارتباطی کار را گسترش بدهیم. افراد تحصیلکرده و مسلط به زبان‌های خارجی را اعزام و صادر کنیم. از من سوال می‌شود در کشور شما مسابقات این چنینی هست یا نه؟ باید سعی کنیم روی سایت‌های انگلیسی و بین المللی خودمان کار کنیم تا نشان بدهیم بانوان ما مسابقات بسیار گسترده‌ای دارند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۳ مسئول داوری بانوان یک خانم استرالیایی به نام جنیفر بود. از من سوال کرد و شروع صحبتش این بود که این یک دروغ بزرگ است. گفت گزارشی از ایران آمده و می‌گویند شما ۱۲۰۰ داور خانم دارید، این امکان ندارد، ما در کشورمان این تعداد نداریم. گفتم شاید شما در کشورتان این تعداد را نداشته باشید. مستنداتی داشتم که خود من دوره‌ای را برای بانوان برگزار کرده بودم. گفتم این عکس، در یک کلاس ما ۴۰ خانم شرکت کردند. چطور می‌گویید دروغ بزرگ است؟ گفت ما هیچ کجا این رکورد را نداریم.

رئیس کمیته روابط بین الملل ادامه داد: باید روی این مساله بیشتر کار کنیم و خودمان را در این تشکیلات کوچک نکنیم. باید بتوانیم همانطور که بازیکنان در داخل زمین موفق هستند، بیرون از زمین هم موفق باشیم.

تارقلی زاده درخصوص اینکه از بدقولی‌های شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR گله‌مند بود، گفت: همه شاهد بودیم که VAR در کشور‌هایی که اجرا شده چه خروجی داشته است. باید نیاز سنجی کشور خودمان را داشته باشیم.

وی افزود: خاطرم است یک سال برای بازی استقلال و پرسپولیس، از میدان آزادی تا میدان انقلاب به اندازه چند سانتی متر در خیان‌ها شیشه خرده داشتیم و ماشین‌ها روی آن‌ها حرکت می‌کردند. بسیاری از ماشین‌ها آسیب دیده بودند و جمعیت زیادی هم آسیب دیده داشتیم. همه شاهدیم دربی ما که همیشه جنجال داشته وقتی با VAR‌برگزار شد، بازیکنان و تماشاگران وظیفه خودشان را می‌دانستند. VAR معمولا ۲ شوک دارد. یکی وقتی داور سوت می‌زند گروهی از تماشاگران ممکن است ناراحت شوند و وقفه‌ای در بازی به وجود می‌آید. این می‌تواند به روند بازی کمک کند.

رئیس کمیته روابط بین الملل ادامه داد: وقتی دربی را برگزار کردیم خون از دماغ کسی نیامد. اولین چیزی که تمام ارگان‌های دنیا اعلام می‌کنند سلامت افراد است. پس وسیله‌ای است که برای سلامت افراد جزو ملزومات است. از دولت تشکر می‌کنم. در زمان کوتاهی پول در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت. جلسات مختلفی رفتیم یک سری از افراد شاید این الزام را نمی‌شناختند، اما توضیح دادیم و برای لزوم خرید این وسیله قانع کردیم.

تارقلی زاده گفت: متاسفانه اتفاقاتی در ردیف‌های دولت افتاد و پروسه کمی طولانی شد. شاهد بودم که وزیر ورزش بسیار نگران بود. جلسات زیادی در روز‌های تعطیل گذاشت. شرکت توسعه الزام شد که فدراسیون فوتبال باید این وسیله را خریداری کند تا لیگ جدید ما با VAR شروع شود. رئیس فدراسیون فوتبال هیچ کوتاهی در این رابطه نکرد. همه ما یک تیم بودیم. یکی از بزرگترین موفقیت‌های کمیته بین الملل این بود که سعی کردیم یک تیم باشیم. فوتبال کار گروهی است و همه باید درد هم را بدانند. همه دست به دست هم دادند و کاری که ۶-۵ سال به شکل‌های مختلف متوقف شده بود را سعی کردیم به موفقیت برسانیم.

وی افزود: وزارت ورزش و صداوسیما همکاری کردند تا در لیگ آینده AVR را داشته باشیم. تنها کسی که می‌گفت لیگ با VAR برگزار می‌شود من بودم. الان هم مشخص نیست، اما من می‌گویم برگزار می‌شود. سعی می‌کنیم لیگ را به صورت منصفانه برگزار کنیم. نمی‌توانیم برای یک تیم برگزار کنیم. از نظر فیفا و AFC اشکالی ندارد VAR برای چند بازی باشد، ولی باید منصف باشیم. باید برای همه اینطور برگزار کنیم. پلاتینی در سال ۲۰۱۰ در AFC بود. همه ناراحت بودند و گفتند چرا با تکنولوژی خط گل مخالف هستید؟ این تکنولوژی از VAR گرانتر است. چیپ‌هایی داخل توپ هست و بسیار حساس است. گفت من میلیون‌ها دلار نمی‌دهم برای یک سری مسابقه، این پول را می‌توانیم خرج کنیم تا کشور‌های ضعیف صاحب فوتبال شوند.

 تارقلی زاده ادامه داد:، ولی VAR می‌تواند شکل‌های مختلف داشته باشد. ۶ شرکت بودند که فیفا تایید کرده بود. فقط از آن‌ها می‌توانستیم خرید کنیم، چون فیفا تضمین دارد و اگر دستگاه ذره‌ای اشتباه کند، بیمه و گارانتی دارد. یعنی فیفا جوابگو است و شرکت جواب نمی‌دهد؛ بنابراین یکی از مسائلی که نمی‌توانیم بومی سازی کنیم این است که فیفا خودش ضامن اجرای دستگاه است.

 

وی افزود: VAR اینطور نیست که یک دستگاه را به تلویزیون وصل کنیم. هم نرم افزار و هم سخت افزار دارد. یک شرکت تولید کننده آن نیست. سرورهایش یک جا هست و کار‌های دیگرش جای دیگری انجام می‌شود. در مجموع وقتی فیفا لایسنس می‌دهد آن وسیله قابل اجرا در همه جا است. این دستگاه مثل وسیله نقلیه در خیابان است. نمی‌توانیم بگوییم ۲۰۶ در خیابان می‌تواند حرکت کند، ولی مرسدس بنز نمی‌تواند! ممکن است کیفیت تصویرشان فرق کند، ولی این دستگاه‌ها در همه جا قابل اجرا است.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال گفت: ما ۱۳ بازی را با این وسیله برگزار کردیم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. VAR مختص دپارتمان داوری است. نه در اختیار کسی قرار می‌گیرد نه اجازه هست اتاق آن در اختیار کسی باشد. اتاق VAR فقط برای داوران است. دستگاهش متعلق به فیفا است. اصلا امکان ندارد کسی خط را راست یا کج کند. مانند ویدئوی فیکی که در بازی ایران و قطر اتفاق افتاد. اگر اتفاق بیفتد گارانتی و بیمه دارد که می‌توانیم به مراجع ذی صلاح شکایت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دوباره خبرنگار مبنی بر اینکه آیا شرکت توسعه و تجهیز تعهداتش را عملی کرده، اظهار داشت: بعد از بیش از ۵۰ جلسه، دیروز جلسه خوبی داشتیم. توافق خیلی خوبی اتفاق افتاد. در بحث واریز پول رئیس شرکت توسعه واقعا همکاری کرد.

تارقلی زاده ادامه داد: با مدیریت تاج این اتفاق افتاد. شرکت توسعه هم محدودیت‌های قانونی دارد، ولی مهمترین مساله این بود که لیگ ۲۵ مرداد شروع می‌شود. VAR وسیله‌ای نیست که به برق بزنیم راه بیفتد! در آخرین دربی، بچه‌های VAR، هفتاد و دو ساعت نخوابیده بودند و می‌گفتند کار‌های مختلفی مانده است.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال گفت: وسیله پیچیده‌ای است. برای برنامه ریزی، تست، صحت سنجی و... نهاد‌های مختلفی باید نظارت کنند. برای هر بخش حداقل ۷ تا ۱۰ روز وقت می‌خواهیم. در جلساتی آقایان می‌گفتند این کاری ندارد. ۲ دوربین می‌گذارید و... گفتم اینطور نیست. کدام ۲ دوربین است که ۲ تن وزن دارد؟ یک سیستم بالای ۲ تن وزن دارد و مشتمل بر وسایل زیادی است.

وی تصریح کرد: با ساده انگاری مردم را گول می‌زنیم. الان VAR را به یکی از آن ۶ شرکت سفارش بدهیم، کمتر از ۷ ماه نمی‌توانند آماده کنند، چون تقاضا زیاد است. آقایی در تلویزیون می‌گفت من مطمئنم خبر‌هایی هست! چرا اینطور حرف می‌زنی؟ چه اطمینانی دارید؟ چرا انقدر راحت در رسانه ملی صحبت می‌کنید؟

تارقلی زاده گفت: راحت است شما بروید بیاورید. این وسیله در انحضار فیفا است. هزارتومان نمی‌توانیم به بانک خارجی بفرستیم و آن‌ها هم نمی‌توانند. از فرودگاه خودمان بیشتر از ۱۰ هزار دلار نمی‌توانید ببرید یا بیاورید. چگونه به همین راحتی تهمت می‌زنید که فدراسیون حتما منافعی داشته؟ شخصا در این رابطه بالای ۲۰۰ جلسه رفتم و خیلی هم نگران بودم.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: کار من هم نبوده، ولی دلم می‌خواهد این کار در کشور اتفاق بیفتد. هر دردسری را هم قبول کردم. گفتم هر نهادی می‌خواهد بیاید چک کند. می‌خواهیم سود ورزشی ببریم که برای ما از همه چیز مهمتر است. در این ۹ ماه واقعا اذیت شدیم. گفتم نمی‌دانم چه مشکلی هست، ولی دیدم اراده‌ای از سمت وزارت ورزش وجود دارد.

وی تصریح کرد: درمورد پولی که باید می‌آمد، این انتقاد وجود داشت که چرا به جای فدراسیون به شرکت توسعه رفته است؟ شاید نمی‌توانستند به فدراسیون بدهند. اگر این اتفاق می‌افتاد ۲ ماه پیش آماده کرده بودیم. ممکن است بگویند دستگاه چینی آماده کرده‌اید، اما الان اکثر وسائل الکترونیک در هند و شرق آسیا تولید می‌شود. ما که در AFC کار می‌کردیم ۹۹ درصد اجناسمان از چین می‌آمد. وقتی کار ما را راه می‌انداز نباید اشکال بیاوریم.

تارقلی زاده گفت: افراد زیادی بودند که می‌خواستند بیزینس راه بیندازند، اما در مورد VAR کسی برای بیزینس جیبی ندوخته است. اول باید بحث ورزشی را در نظر بگیریم. آقایان هرکدام برای خودشان نظری داشتند. هرکسی می‌تواند بسم الله، انجام بدهد. برای آقایانی که سعی کردند جلوی این پروسه را بگیرند متاسفم. سعی کردند با ایمیل‌هایشان کاری کنند آن شرکت منصرف شود. فکر نمی‌کنم این آدم‌ها ایرانی باشند! نان این کشور را خورده‌اید، ۲ روز به خارج رفته‌اید نباید همه چیز را ببازید. بروید به هرکجا می‌خواهید بگویید.

وی افزود: اگر من هستم این دستگاه به ایران می‌آید. حالا بروید به فلان جا بگویید، من را تهدید کنید و... ورزش فوتبال دل و جرات می‌خواهد. فدراسیون فوتبال باید سعی کند تکنولوژی را بیاورد. پول هنوز به فدراسیون نیامده، ولی این توافق صورت گرفته و بی انصافی است که بگوییم همان لحظه بیاید.

رئیس کمیته روابط بین الملل ادامه داد: در صدد هستیم لیگ را با VAR شروع کنیم. توان شبانه روزیمان را می‌گذاریم و اگر اینکار اتفاق بیفتد کمتر از معجزه نیست. یک اتفاق خارق العاده ممکن است بیفتد. الان قولی داده نمی‌شود، چون زمان کمی داریم و ناچاریم لیگ را شروع کنیم. در ارتباط با بحث AVR‌و برگزاری الزام داریم که VAR‌را داشته باشیم.

وی افزود: برایمان افتخار است که ۱۵ ورزشگاه را تحهیز کنیم. خیلی از کشور‌ها ندارند. دستگاه یکی دو میلیون دلاری را نمی‌توان در ون گذاشت و جا به جا کرد که زمانی به چاله بیفتد و به مسابقه نرسد. برنامه خوبی داریم. افراد مختلفی هستند که باید آماده باشند. داوران اتاق VAR را به عربستان، قطر و تاجیکستان فرستادیم.

تارقلی زاده گفت: الزام برای همه بازی‌هاست. الان ۲ نفر در مالزی برای مدرسی آموزش می‌بینند. مدرس از پرتغال، اسپانیا، اردن و... آوردیم. ما یکشبه به کشور آدم آوردیم. اگر می‌خواستیم به یکی از کشور‌های مربوطه برویم اصلا امکان پذیر نبود. افرادی بودند که شبانه روزی کار کردند. بازی ۹۰ دقیقه‌ای یک برنامه ۶ ماهه پشتش است.

وی درخصوص اینکه آیا قرارداد VAR با شرکت مربوطه امضا شده، عنوان کرد: بله.

رئیس کمیته روابط بین الملل درمورد تغییرات مسابقات باشگاهی در آسیا، اظهار داشت: چند سال در این مورد صحبت شد و قرار شد اجرا شود. در لیگ نخبگان و لیگ یک، فرمتی که یوفا برگزار می‌کرد را برای فوتبال و فوتسال پیش بینی کردیم. برای بانوان و ساحلی هم برنامه ریزی می‌شد. متاسفانه به کرونا خوردیم و من هم مشکلی داشتم که از جریان دور شدم، اما این برنامه یک شبه نبود.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۷ استارت این مساله خورد که لیگ الیت داشته باشیم. باید بتوانیم لیگ قوی تری را با اسپانسر‌ها و درآمد بیشتری را در آسیا داشته باشیم. مقداری به چمپیونزلیگ اروپا شباهت دارد. هیچ موقع در لیگ پایین‌تر تیم نداشتیم. الان دو دسته شده، ۳ تیم ما در لیگ الیت و یکی هم در لیگ ۲ آسیا بازی می‌کند. در گذشته مسابقات باشگاهی در آسیا ۳ دسته بود. بریده روزنامه‌ای دارم نوشته ایران ۳۶ سنگاپور صفر، از آن سال تا الان در کشور سنگاپور نمی‌توانید صحبت فوتسال کنید. هرجا بروید می‌گویند نمی‌خواهیم.

تارقلی زاده ادامه داد: فوتبال باید بازی رقابتی باشد. شرکت‌ها یکدیگر را از جریان خارج می‌کنند، اما در فوتبال باید حتی به رقیبتان کمک کنید. اگر رقیبی نباشد مسابقه‌ای نیست و بازی بی معنی می‌شود.

رئیس کمیته روابط بین الملل گفت: فلسفه لیگ الیت هم همین است. در اروپا شاهد هستید که مسابقات آنقدر نزدیک هم هستند که نمی‌توانید پیش بینید کنید کدام تیم برنده می‌شود. در فوتسال این را داشتیم که از بین رفت. اگر رقابت نباشد نمی‌توانید پیشرفت کنید. زمانیکه مسئولیت فوتسال را داشتم، یک روز تعطیل درحال نوشتن محتوای درسی بودم. یک کره‌ای پرسید شما که قهرمان هستید چرا انقدر تلاش می‌کنید؟

وی افزود: گفتم ما باید قهرمان جهان شویم و برای این کار باید مسابقات قوی داشته باشیم. لیگ الیت همین کار را می‌کند. بازیکنان بزرگ می‌آورد و دیگر تیم ضعیف نیست. اگر قوی عمل کنیم می‌توانیم در جام جهانی در ۴ تیم یا ۸ تیم، تیم داشته باشیم. اگر از نظر فنی رشد کنیم می‌توانیم اسپانسر‌های زیاد داشته باشیم و بازیکنان بزرگ را به اینجا بیاوریم. لیگ فوتسال آسیا یک سال ورشکست شد. با لوزانو که صحبت می‌کردم گفت باید بازیکن بزرگ بیاوریم تا تماشاچی و اسپانسر بیاید. الان رونالدو، نیمار و بنزما به آسیا آمدند. برای اولین بار شبکه‌ها لیگ عربستان را نشان می‌دهند که این به سود آسیا است. به این ترتیب می‌توانیم به قهرمانی در جهان فکر کنیم.

تارقلی زاده درخصوص اینکه تاج اعلام کرده بود بدون VAR لیگ شروع نمی‌شود، اما خودش امروز می‌گوید برای شروع مسابقات الزام وجود دارد، درحالیکه اعلام کرد اگر من هستم VAR‌می‌آید، اما هیچ قولی نمی‌دهد و با توجه به اینکه همه می‌دانند تحریم وجود دارد آیا در نهایت این سیستم به ایران می‌آید یا خیر، گفت: من الزام AFC را گفتم و تاج الزام لیگ خودمان را گفته، ما تلاش صددرصدی داریم. اینکه بتوانیم به روز اول یا دوم یا سوم برسانیم مساله است، اما شک نکنید خواهیم داشت. یک چیز‌هایی از دست ما خارج است.

وی افزود: اگر گفتم من منظورم کل فدراسیون بود. همه با هم تلاش می‌کنند و کار تیمی است. اگر دست ما بود ۲ ماه پیش وصل شده بود و الان اجرا می‌شد. صددرصد تلاش می‌کنیم، ولی ممکن است هفته اول یا دوم نباشد. سقفش از هفته چهارم امکان ندارد رد شود. ارتباطی که با AFC داشتیم شرکت را معرفی کرد و فیفا هم کمک کرد. ممکن است وسط کار بخشنامه‌ای بیاید یا بگویند صداوسیما باید ۳ هفته مطالعه کند از دست من خارج است.

تارقلی زاده ادامه داد: بزرگترین مشکل کار این است که زمان از دست دادیم. ۳ روز تمام در جلسات VAR هستم و شاید کمتر از ۳ ساعت خوابیدیم. واقعا ذره‌ای کوتاهی نکردیم. به همه التماس کردیم، چون می‌خواهیم سلامت و سطح فنی مسابقات بالا برود.

رئیس کمیته روابط بین الملل درخصوص اینکه پس از مطرح شدن پرونده فساد در فوتبال، AFC از فدراسیون توضیح خواست و آیا نکته جدیدی اتفاق افتاده، گفت: در بحث بین المللی یک پروتکلی وجود دارد. مشکلات انضباطی فوتبال به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود. از داخل فدراسیون پرونده و گزارشی نداشتیم و جوابی هم داده نشد. قداست، شرایط و فوتبالمان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. باید سعی کنیم برند فساد به ما نخورد. آدم فاسد را باید دور بیندازیم. متخلف باید جریمه شود، ولی باید همه کمک کنیم این برند به پیشانی ما نخورد. برای فوتبال پاک باید همه تلاش کنیم. اگر یک نفر در رسانه‌ها تخلف کند آیا همه رسانه‌ای‌ها بد هستند؟

وی افزود: اگر اتفاقی افتاده، خواهشم این است که سعی کنیم همه دفاع کنیم که فوتبال ما پاک است. مگر ممکن است کسی در فوتبال شرافتش را بفروشد؟ کسی که این کار را می‌کند انسان نیست. ورزش سلامت جامعه ما است.

رئیس کمیته روابط بین الملل گفت: کدام ارگان می‌تواند ۱۰۰ هزار نفر را به ورزشگاه ببرد و انقدر وفاق ایجاد کند؟ یک تیم ببرد و ممکلت خوشحال شود. باید سعی کنیم بگوییم در حال تلاش صددرصدی هستیم. حالا یک نفر خلاف کرد پدرش را درآورید!

وی درمورد اینکه گفته می‌شود پنجره باشگاه استقلال به خاطر شکایت آمانوف بسته است و نیم‌تواند خریدی داشته باشد، عنوان کرد: چنین چیزی نیست. در فایل‌ها چنین چیزی ندیدم که پنجره بسته باشد و یا آمانوف مشکلی داشته باشد. ممکن است پرونده باز باشد، ولی چنین مشکلی تا آنجا که من اطلاع دارم، نیست. در این ۳-۲ روز درگیر VAR بودم و نمی‌توانم اطلاعات دقیقی از تعداد پرونده‌ها یا تعداد پنجره‌های بسته فوتبال کشورمان بدهم.

تارقلی زاده درمورد پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران در فیفا و AFC اظهار داشت: بلوکه شده نیست. پولی در این دو نهاد به صورت حساب داریم. این‌ها بانک نیستند. از فدراسیون فوتبال می‌توانید به جایی پول بفرستید؟ باید به بانک بروید. اگر فیفا بخواهد به ما پولی بدهد باید به بانک برود و بگوید این پول را به ایران بفرستید. الان سیاست بدون پول کاغذی اجرا می‌شود. به کسی نمی‌دهند مگر در حدود هزار یا ۲ هزار دلار، AFC می‌گوید من به بانک می‌روم می‌گوید نمی‌توانم پول بفرستم. بانکی معرفی کنید که بتواند. این اتفاق ظالمانه است. بار‌ها نامه زده شده و من هم که در AFC بودم بار‌ها دعوا داشتیم که این چه حقی است؟ پول بلوکه نشده، می‌گویند پول شما اینجا وجود دارد، ولی بانک نمی‌فرستد.

وی درخصوص اینکه فیفا برای هزینه کرد از این پول‌ها کمک می‌کرد، اما AFC این کار را نمی‌کند، اظهار داشت: AFC شرکت ثبت شده در مالزی است. هر کشوری هم قوانینی دارد. از آن‌ها دفاع نمی‌کنم. ۲۰ سال آنجا کار کردم و تلاش کردیم این اتفاق نیفتد. متاسفانه این اتفاق افتاده، ولی AFC در جا به جایی پول همکاری داشته است. اینطور نبوده صفر باشد، ولی محبت فیفا بسیار بسیار بیشتر است. دسترسی ما به این پول‌ها به صورت نقدینگی یا ترنسفر پول برای آن‌ها امکان ندارد مگر اینکه تحریم‌ها برداشته شود. دقیقا نمی‌دانم چقدر پول داریم، ولی رقم قابل ملاحظه‌ای است.

تارقلی زاده درمورد اینکه پرسنل ایرانی AFC چقدر کمک می‌کنند، گفت: با توجه به محدودیت‌ها قطعا عِرق ملی دارند. من هم آنجا یک مدیر و در هیات رئیسه بودم. حضور فیزیکی می‌تواند کمک کند. بچه‌های ما واقعا دلشان می‌خواهد کمک کنند، اما ممکن است از نظر موقعیت نتوانند. در فیفا یکی از بچه‌ها را فرستادم گفتم برو به بخش مالی این را بگو، ناراحت شدند گفتند چرا خود فلانی زنگ نزده شما دیگر حق ندارید اینجا بیایید. برخورد اروپایی‌ها یا آسیایی‌ها مانند ایرانی‌ها نیست. در مقررات و چارچوب خودشان قرار دارند.

نظرات بینندگان