arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۱۵ تير ۱۴۰۳

تحقیقات یوفا و احضار متقابل سفیران آلمان و ترکیه؛ جنجال شادی گل مدافع ترکیه در یورو ۲۰۲۴ بالا گرفت

در حالیکه یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا می‌گوید درباره حرکت دست جنجال‌برانگیز مریح دمیرال، مدافع تیم ملی ترکیه در شادی پس از گل دومش به اتریش در مرحله حذفی یورو ۲۰۲۴ تحقیقات را آغاز کرده است، سفیر ترکیه در برلین هم یک روز پس از احضار سفیر آلمان در آنکارا، به وزارت خارجه آلمان احضار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: در حالیکه یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا می‌گوید درباره حرکت دست جنجال‌برانگیز مریح دمیرال،‌ مدافع تیم ملی ترکیه در شادی پس از گل دومش به اتریش در مرحله حذفی یورو ۲۰۲۴ تحقیقات را آغاز کرده است، سفیر ترکیه در برلین هم یک روز پس از احضار سفیر آلمان در آنکارا، به وزارت خارجه آلمان احضار شد.
 
مریح دمیرال، مدافع ۲۶ ساله باشگاه الاهلی عربستان و تیم ملی ترکیه در مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ که در آلمان برگزار می‌شود، هر دو گل تیمش را به ثمر رساند تا تیم ملی فوتبال ترکیه پس از برتری ۲ بر یک مقابل اتریش، در یک‌چهارم نهایی به مصاف هلند برود.
 
او گل دوم خود را با حرکت دستی جشن گرفت که به عنوان «سلام گرگ» معروف است و نشانه مرسوم گروه ناسیونالیست افراطی «گرگ‌های خاکستری» است و ملی‌گرایان ترکیه، از جمله «حزب حرکت ملی» هم که در ائتلاف دولت حاکم در ترکیه حضور دارد هم از این نشان استفاده می‌کنند.
 
خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه چهارم ژوئیه (۱۴ تیر) از برلین گزارش داد که در آستانه سفر رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهور ترکیه به آلمان،‌ سفیر این کشور در برلین احضار شد.
 
احضار سفیر ترکیه در آلمان یک روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه سفیر آلمان را در آنکارا احضار کرده بود.
 
گزارش شده که آقای اردوغان قصد دارد برای تماشای بازی بعدی ترکیه در مقابل به آلمان سفر کند.
 
دمیرال درباره این شادی پس از گل گفت که از پیش تصمیم گرفته یود که در صورتی که گل بزند این علامت را نشان بدهد. نشان دادن این علامت در اتریش و فرانسه ممنوع است.
 
دمیرال گفت: «در نظر داشتم که گل زدنم را اینطور جشن بگیرم.»
 
او گفت: «به ترک بودنم خیلی افتخار می‌کنم. بعد از آن گل عمیقا این افتخار را احساس کردم و خواستم که این حرکت را انجام دهم و از انجام آن هم بسیار خوشحالم.»
 
دمیرال عکسی از این شادی پس از گل دومش در شبکه ایکس منتشر کرد و نوشت: «چه خوشحال است آن کسی که می‌گوید ترک هستم!»
 
اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا بر اساس بند ۴ ماده ۳۱ این سازمان که ناظر بر «ظن رفتار نامناسب» بازیکنان در زمین بازی است،‌ تحقیقاتش را آغاز کرده است.
 
اگر تخلف مریح دمیرال محرز شود،‌ ممکن است یوفا او را با جریمه نقدی یا محرومیت موقت تنبیه کند. این در حالی است که ترکیه برای بازی با هلند در مرحله یک چهارم نهایی در روز شنبه آماده می‌شود.
 
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در واکنش به این رویداد گفت: « نمادهای راست افراطی ترکیه در ورزشگاه‌های این کشور جایی ندارد. او افزود که مسابقات جام ملتهای اروپا نباید به محلی برای ترویج نژادپرستی استفاده شود.»
 
اما دولت باغچلی، رهبر حزب «حرکت ملی» ترکیه از دمیرال دفاع کرد و از اتحادیه فوتبال اروپا به دلیل آغاز تحقیقات در رابطه با شادی گل دمیرال انتقاد کرد.
 
آقای باغچلی گفت: «علامت گرگ خاکستری که پسر ما مریح پس از گل زدنش نشان داد،‌ پیام ملت ترکیه به جهان است.»
 
او افزود: «اقدام یوفا در آغاز تحقیقات در این زمینه هم نشانه سوء نیت و هم بخشی از زنجیره‌ای از اقدامات تحریک آمیز است که در روزهای اخیر بستر خطرناکی یافته است.»
 
یوفا همچنین در حال تحقیق درباره شادی پس از گل جود بلینگام،‌ هافبک تیم ملی انگلستان است که با ضربه برگردانش این تیم را از حذف مقابل تیم جان‌سخت اسلواکی نجات داد.
 
او پس از به ثمر رساندن آن گل در وقت‌های اضافه در حالی دیده شد که گویی آلت جنسی‌اش را به سمت نیمکت تیم اسلواکی حواله می‌دهد. او در توضیح این بخش از شادی پس از گل گفت که آن اشاره به « یک جوک خودمانی بین دوستان نزدیک» بود.
نظرات بینندگان