arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۰۲ تير ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲ تیر ۱۴۰۳؛ از جنجال های سومین مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری تا تکرار دروغ جلیلی توسط علم الهدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جنجال های سومین مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری
اول تیر ماه ۱۴۰۳ سومین مناظره کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی برگزار شد. در این مناظره پورمحمدی با طعنه به زاکانی گفت: حتی اسم این اقا را نمی‌برم، چون او را نامزد جدی نمی‌دانم. پزشکیان هم گفت: لازم نیست جواب زاکانی را بدهیم؛ زاکانی پاسخ داد: آقای پزشکیان، شما دارید با یک رییس جمهور صحبت می‌کنید؛ می‌مانم و نمی‌گذارم رییس جمهور شوید. پزشکیان همچنین درباره موضوع حجاب گفت: تعداد دختران [بی حجاب]کم نیست؛ از مردم بپرسید رفتار‌های شما را با این قشر چقدر قبول دارند؟

تخلف انتخاباتی علم الهدی؟ / اظهارات مشخص امام جمعه مشهد علیه ظریف
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: این خط و توصیه رهبری بود که ما نباید به غرب تکیه کنیم و به آن امیدوار باشیم. اینکه بعضی دوستان می گویند در مقام برهم زدن تحریم ها باید با غرب ارتباط برقرار کنیم، این امر با نظریات رهبری در دیپلماسی و امور بین الملل سازگار نیست. شما تجربه کردید آقا. یکبار ما آمدیم با آمریکا و غرب وارد مذاکره شدیم. برجام به دست آمد. ما خیانت آن ها را دیدیم.

دفتر روحانی ادعای قالیباف را رد کرد: قانون هسته‌ای به درخواست شورای امنیت ملی تصویب نشد
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ادعای اخیر محمدباقر قالیباف درباره تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به درخواست شعام (شورای عالی امنیت ملی) پاسخ داد و اعلام کرد: قانون هسته‌ای به درخواست شورای امنیت ملی تصویب نشد .

تکرار دروغ جلیلی توسط علم الهدی
در روز‌های گذشته، اصولگرایان از جمله سعید جلیلی و علم الهدی مدعی شده اند که در دوران پس از برجام و ریاست علی اکبر صالحی بر سازمان انرژی اتمی، در راکتور اراک بتن ریخته شده است، ادعایی که مبتنی بر یک عکس فوتوشاپی است و بار‌ها تکذیب شده؛ حال امام جمعه مشهد برای حمایت از کاندیدای انتخاباتی خود، دوباره با تکرار هین موضوع خلاف واقع سخن گفت.

صداوسیما به روحانی فرصت دفاع از خود در برابر اتهامات را خواهد داد؟
رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که صدا و سیما به هر فرد از هر جریان سیاسی که در مناظرات به نام او اشاره شده، حق دفاع خواهد داد؟ بیان کرد: هر فردی از هر جریان و گرایش سیاسی و از هر جایگاهی اگر شکایت دارد، می تواند شکایت خود را به کمیسیون بررسی تبلیغات ارسال کند، کمیسیون این شکایت را بررسی خواهد کرد و ما هم طبق نظر کمیسیون عمل خواهیم کرد. 

ظریف: کسانی با خون مردم میلیاردر شدند
محمد جواد ظریف» پنجشنبه شب در گردهمایی حامیان « مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درسالن ورزشی شهید کیانپور کرج افزود: اگر می خواهیم زیر بار تهدید نظامی و تحریم نباشیم باید نشان دهیم این ملت انتخاب دارد. وی بیان کرد: این انتخابات حق ماست هشت تیر خیلی ها می خواهند شما در خانه بمانید و هرکس که دنبال حمله به ایران، تخریب و فشار به ایران و درآوردن نان از خون شماست، هرکس که از ادامه تحریم شما کاسبی می کند می خواهد در خانه بمانید، اما شما آرزوهایشان را نقش برآب می کنید.

انتقاد رضا نصری از نحوه مواجهه برخی نامزد‌های انتخابات در قبال خطر بازگشت ترامپ
 رضا نصری، حقوقدان بین المللی از نحوه مواجهه برخی نامزدهای انتخابات در قبال خطر بازگشت ترامپ انتقاد کرد و نوشت: یک «هراسی» پسوند هر هشدار عاقلانه و دلسوزانه می گذارند و همه تهدیدها را انکار میکنند. این همان منطقی است که قطعنامه‌ها را «کاغذپاره» میخواند و امروز می‌گوید تحریم‌ها خنثی و بی اثر شده؛ هر کسی هم که هشدار دهد «ضعیف» و «غربگرا» ستئ

آیا روزی خواهد آمد که یک نامزد اصولگرا در مورد فیلترینگ، گشت ارشاد، سانسور صادق باشد؟
عباس عبدی در توئیتی نوشت: آیا روزی خواهد آمد که یک نامزد اصولگرا آن اندازه صادق باشد که با شجاعت بیاید و بگوید من با فیلترینگ، گشت ارشاد، سانسور، تبعیض در استخدام‌ها، سر کشیدن به زندگی خصوصی، بی‌قانونی، شبه علم، قیمت‌گذاری دولتی، لباس شخصی و... موافقم؟ این توئیت با واکنش محمد فاضلی مواجه شد. وی نوشت:  اصولگرایان وقتی سوار اسب قدرت می‌شوند، دائم از اسلام‌گرایی و مستند کردن هر عملشان به دیانت دم می‌زنند. ایدئولوژیک می‌شوند و تندرو. انتخابات که می‌شود اسلام‌شان را پنهان می‌کنند، یک آیه نمی‌خوانند، به امام علی ارجاع نمی‌دهند، و مدرن می‌شوند. این قدر صداقت دارند. این قدر!!

اتحادیه اروپا: هنوز زود است درباره پایان برجام سخن بگوییم
منبعی که از آن به عنوان «یک منبع عالی‌رتبه در اتحادیه اروپا» نام برده شده است، امروز (جمعه) گفت: ایران و ایالات متحده الزامات تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برآورده نمی‌کنند، اما هنوز زود است که بخواهیم درباره پایان این توافق سخن بگوییم.

وعده جدید سعید جلیلی: ۳ روز سفر رایگان برای هر ایرانی در سال
سعید جلیلی، کاندیدای ریاست‌جمهوری نوشت: «۳ روز سفر رایگان هدیه دولت جلیلی به ملت ایران، میدونستید دولت با پول مردم کلی محل اقامت گردشگری ساخته؟ با طرح سفر، جلیلی هرایرانی میتونه در سال چندشب اقامت رایگان در اقامتگاه‌های دولتی بگیره، سفر نباید یه چیز لوکس و غیرقابل دسترسی باشه» 

چند مهاجر ایرانی در سواحل ایتالیا غرق شدند
 سفارت ایران در رم درباره حضور چند ایرانی در قایق غرق شده مهاجران در سواحل ایتالیا اعلام کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از مطلع شدن از احتمال حضور تعدادی از اتباع کشورمان در قایق‌های مهاجران غرق شده در سواحل ایتالیا، بلافاصله اقدامات لازم از جمله هماهنگی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و گارد ساحلی جمهوری ایتالیا جهت کسب اطلاعات دقیق و وضعیت مهاجرین را انجام داده و بصورت ساعتی موضوع را از طریق استانداری کالابریا پیگیری می‌نماید. 

دفتر احمدی نژاد تکذیب کرد: هیچ محدودیتی وجود ندارد
 دفتر محمود احمدی نژاد با صدور اطلاعیه ای ادعاهای مربوط به اعمال هرگونه محدودیت در تردد و فعالیت های خادم ملت ایران را بی اساس خواند و آن را تکذیب کرد. 

 

نظرات بینندگان