arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرد؛ راه میانبر برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

دریافت خسارت افت قیمت خودرو نیاز به دوندگی داشت؛ باید شکایت می‌کردید یا با خرید بیمه بدنه، ضرر و زیان را به شکل غیرمستقیم از جیب خودتان جبران می‌کردید، ولی حالا با تغییر قانون بیمه شخص ثالث، ممکن است شرایط تغییر کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرارو: خسارت افت قیمت خودرو در تصادف تا الان یکی از نقاط تاریک بیمه شخص ثالث بود، اما می‌گویند اوضاع قرار است تغییر کند.
 
بیمه شخص ثالث ذاتا برای پوشش خسارت مالی و جانی در برخورد وسایل نقلیه کاربرد دارد. به این معنا که اگر تصادفی رخ داد، قانون مقصر را شناسایی می‌کند و شرکت بیمه طبق قرارداد با فرد مقصر، خسارت طرف مقابل را می‌پردازد. بعضی تصادفات خسارت سنگینی به دنبال دارند و باعث می‌شوند شاسی جلو و عقب یا در خودرو آسیب ببیند. اصطلاح افت قیمت خودرو در تصادف اینجا کاربرد دارد. تا الان اگر کسی گرفتار چنین مخمصه‌ای می‌شد، ناچار بود اقدام قضایی انجام دهد. کار معمولا به تنظیم شکایت‌نامه، بررسی موضوع و صدور حکم در شورای حل اختلاف می‌کشید که پروسه‌ای طولانی و عذاب‌آور محسوب می‌شد. شرکت‌ها به مشتریان خود توصیه می‌کردند با تهیه بیمه بدنه، خسارت افت قیمت خودرو را از جیب خودشان جبران کنند، اما پنجشنبه هفته قبل، ناگهان ورق برگشت و سخنگوی دولت در خبری کوتاه اعلام کرد، خسارت افت قیمت خودرو در تصادف قرار است از این به بعد در بیمه شخص ثالث گنجانده شود.
 
افت قیمت خودرو در تصادف یعنی چی؟
 
افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی، طبق فرمولی خاص تعیین می‌شود. اگر خسارت به تعویض گلگیر منجر شود، قیمت ماشین چهار درصد کاهش پیدا می‌کند. تعویض در موتور به معنای افت شش تا هشت درصدی و تعویض در صندوق با کاهش پنج تا شش درصدی ارزش ماشین برابر است.
 
رنگ‌شدگی گلگیر، ارزش ماشین در بازار را چهار تا پنج درصد پایین می‌آورد و اگر همین اتفاق برای در رخ دهد، قیمت آن چهار تا پنج درصد کاهش پیدا می‌کند. اگر رنگ‌شدگی در ناحیه در موتور رخ داده باشد، اصطلاحا می‌گویند پنج تا هفت درصد توی سر قیمت ماشین خورده است.
 
افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی در صورت آسیب‌دیدن آسیب‌دیدگی قسمت کاپوت و صندوق عقب پنج تا هفت درصد و در صورت آسیب‌دیدن ستون‌ها، شاسی و سقف به ۱۰ درصد خواهد رسید.
 
افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی با یک مثال قابل بررسی است. اگر قیمت پژو ۲۰۶ کارکرده تیپ دو مدل ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معادل ۵۰۰ میلیون در نظر گرفته شود، با وارد شدن خسارت منجر به رنگ‌شدگی گلگیر، مالک موقع فروش ماشین ۲۵ میلیون ضرر می‌کند. اگر خسارت به در وارد شود و کار به تعویض بکشد، افت قیمت ماشین حدودا ۴۰ میلیون برآورد خواهد شد.
 
ستون، شاسی و سقف خودرو اهمیت زیادی دارند و آسیب‌دیدن آن‌ها بیشترین افت قیمت خودرو در تصادف را به دنبال دارد. حتی ممکن است باعث شود ارزش پژو ۲۰۶ تیپ دو، ۵۰ میلیون تومان بریزد. قبلا جبران این خسارت نیاز به دوندگی داشت. باید شکایت می‌کردید یا با خرید بیمه بدنه، خسارت را به شکل غیرمستقیم از جیب خودتان می‌پرداختید، ولی حالا با تغییر قانون بیمه شخص ثالث، ممکن است شرایط تغییر کند.
 
چرا شیوه جبران خسارت افت قیمت خودرو تغییر می‌کند؟
 
بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه اجباری است و صاحبان وسایل نقلیه موتوری را موظف می‌داند قبل نشستن پشت فرمان حتما پوشش مناسب در قبال تصادف و سوانح را تهیه کنند. اگر وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث به دیگران خسارت بزند، شرکت بیمه جای فرد مقصر وارد عمل شده و ضرر و زیان را پرداخت کند.
 
خسارت افت قیمت خودرو در تصادف، چهارمین مزیت خرید بیمه شخص ثالث خواهد بود. بیمه شخص ثالث تا الان خسارت مالی شخص آسیب‌دیده را پرداخت می‌کرد و اگر تصادف منجر به فوت، نقص عضو یا جراحت می‌شد، آن را گردن می‌گرفت.
 
بیمه شخص ثالث همچنین خسارت جانی راننده مقصر حادثه را می‌پردازد. با این حال در سال‌های اخیر بابت قانون پرداخت خسارت خودرو متعارف و خسارت افت قیمت خودرو در تصادف، گلایه‌هایی درباره قانون بیمه شخص ثالث مطرح شد.
 
قانون جدید افت قیمت خودرو پاسخ به انتقاد کسانی است که می‌گویند در تصادف ناشی از بی‌احتیاطی، علاوه بر خسارت تعویض قطعه، صافکاری یا نقاشی بخش آسیب‌دیده، توی سر ارزش خودرو آن‌ها می‌خورد؛ بنابراین بیمه باید ضرر آن قسمت را جبران کند.
 
بیمه شخص ثالث تا الان زیر بار جبران خسارت افت قیمت خودرو نمی‌رفت و به مالک ماشین توصیه می‌شد باقیمانده ضرر و زیان خود را شخصا از محل خرید بیمه بدنه تهیه کند. این امر مستلزم پرداخت مضاعف است و در حالت عادی مردم از آن استقبال نمی‌کنند؛ بنابراین محتمل است سیاست شرکت‌های بیمه در قبال خسارت افت قیمت خودرو با انگیزه مالی تغییر کره باشد؟
 
بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث؛ کدام مهمتر است؟
 
خرید بیمه شخص ثالث اجباری به حساب می‌آید و باعث می‌شود خیلی‌ها پیش خودشان خیال کنند نان شرکت‌های بیمه از این محل توی روغن است. موافقید برای اینکه اوضاع دستمان بیاید و کمی از دخل‌وخرج شرکت‌ها سر دربیاوریم به آمار‌های رسمی بیمه مرکزی سرک بکشیم؟
 
فروش بیمه شخص ثالث در دو ماه ابتدای سال به عدد سه میلیون و ۷۲۳ هزار بیمه‌نامه می‌رسد و شرکت‌ها موفق شده‌اند از این محل حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان حق بیمه جمع کنند. میزان خسارت پرداختی تقریبا ۴۵ درصد این رقم است و شاهد برگشت ۶.۳ هزار میلیارد تومان در قالب خسارت پرداختی به مردم هستیم.
 
قیمت بیمه‌نامه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳، به‌طور متوسط سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده و از آن طرف شرکت‌های بیمه در هر پرونده خسارت، میانگین رقم ۲۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان را پرداخت کرده‌اند.
 
فروش بیمه بدنه، از نظر تعداد یک‌پنجم و از نظر ارزش حق بیمه تولیدی، یک‌چهارم بیمه شخص ثالث برای شرکت‌ها آورده داشته است. هر بیمه بدنه را به‌طور میانگین چهار میلیون و ۷۴۱ هزار تومان فروخته‌اند و در پرونده‌های منجر به خسارت، متوسط پرداخت ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را تجربه کرده‌اند.
 
بیمه بدنه در دو ماه اول امسال روی هم رفته ۳.۳ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده و شرکت‌ها ناچار شده‌اند همین اول کار بابت خسارت‌ها ۲.۷ میلیارد تومان به مردم برگردانند.
 
تغییر قانون افت قیمت خودرو در تصادف
 
افت قیمت خودرو در تصادف، اولین بار توسط سخنگوی دولت مطرح شد و رئیس مرکز مدیریت بیمه مرکزی آن را تایید کرد. فعلا یک‌سری اطلاعات اولیه و جسته‌گریخته داریم که قضاوت را سخت می‌کند.
 
مقامات بیمه مرکزی گفته‌اند افت ارزش وسائل نقلیه در آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۰ جا افتاده بود و حالا اشتباهشان را جبران کرده‌اند. به این منظور سراغ تعیین شرایط رفته‌اند و مشخص شده افت قیمت در خسارت براساس آسیب شدید خودرو قابل محاسبه خواهد بود. به این معنی که خسارت تصادف رانندگی در قدم اول باید باعث کاهش شدید قیمت خودرو شود.
 
افت قیمت فقط یک‌بار شامل هر وسیله نقلیه می‌شود و مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو راننده مسبب حادثه خواهد بود. چه عالی! هنوز فکر می‌کنید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است و شرکت‌های بیمه می‌خواهد به این بهانه قیمت بیمه شخص ثالث را بالا ببرند؟ علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت پاسخ این ابهام را خیلی واضح و بی‌پرده داده است: «بیمه‌گر حق ندارد حق بیمه مضاعفی برای این اقدام [خسارت افت قیمت خودرو در تصادف]دریافت کند و مکلف است آن را با همان حق بیمه قبلی ارزشگذاری و ارزیابی کند.»
نظرات بینندگان