arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

وزیر خارجه ترکیه: ایران در ابتدا نسبت به پروژه جاده توسعه مقاومت می‌کرد، اما به آن‌ها گفتیم که علیه شما در دنیا تحریم‌هایی وجود دارد، این پروژه می‌تواند یک راه خروج از این تحریم باشد / عبور کریدور زنگزور از ایران را بررسی می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد که ایران در ابتدا نسبت به پروژه جاده توسعه مقاومت می‌کرد اما تهران را قانع کردیم و اکنون از آن حمایت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: وزیر خارجه ترکیه مدعی شد که ایران در ابتدا نسبت به پروژه جاده توسعه مقاومت می‌کرد اما تهران را قانع کردیم و اکنون از آن حمایت می‌کند.
 
هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست کمیته سیاست خارجی نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان اظهاراتی در خصوص سیاست خارجی این کشور مطرح کرده است.
 
وی در خصوص پروژه "جاده توسعه" که بین عراق و ترکیه به صورت مشترک دنبال می شود، مدعی شد که درباره این پروژه ایران مقاومت داشت. دنیا نیز در قبال آن مقاومتهایی داشت. اما این مقاومت شکسته شد و ایران نیز از آن حمایت می کند. زیرا در دیدارهایی که با ایران داشتیم، به آنها گفتیم که علیه شما در دنیا تحریمهایی وجود دارد و این پروژه می تواند در عین حال یک راه خروج از این تحریم باشد. ایران نیز از این پس این پروژه را می پذیرد. این پروژه برای همه کشورهای منطقه یک پروژه مهم خواهد بود.
 
وزیر خارجه ترکیه همچنین در خصوص کریدور موسوم به زنگزور بین جمهوری آذربایجان و نخجوان اظهار داشت: این کریدور از نظر راهبردی بسیار مهم است. بررسی ها برای عبور آن از ارمنستان دنبال می شود اما اگر در این خصوص مشکلی بوجود آید، عبور آن از ایران نیز بررسی خواهد شد. انتظار داریم که کشورهای منطقه در این خصوص رویکردی سازنده در پیش بگیرند. با ایران در این خصوص دیدارها و مذاکرات ادامه دارد.
 
فیدان همچنین با اشاره به تحولات منطقه و موضوع فلسطین اظهار داشت: ما سالهاست که در میادین بین المللی فشارهای دیپلماتیک علیه اسرائیل را دنبال می کنیم و پس از مدتها، میوه این اقدامات در حال رویش است. فشار بین المللی به اسرائیل به سرعت در حال افزایش است و اسرائیل به تدریج تنها می شود. در دادگاه بین المللی لاهه علاوه بر آفریقای جنوبی، سایر کشورها نیز خواستار اضافه شدن هستند. 
 
وی ادامه داد: ما نیز به عنوان ترکیه به این پرونده اضافه خواهیم شد. به این ترتیب اسرائیل، هم در میدان دیپلماسی و هم در میدان حقوقی تنها خواهد شد. به سیاست خود در قبال تنهایی بین المللی اسرائیل و دفاع بین المللی از فلسطین ادامه خواهیم داد. 
 
وزیر خارجه ترکیه با اشاره به افزایش کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می شناسند به حدود 150 کشور، گفت: فکر می کنیم که این تعداد افزایش نیز خواهد داشت. همه دنیا محق بودن فلسطین را پذیرفته است. اینجا بجز طرح دو دولتی، راه حل دیگری وجود ندارد.
نظرات بینندگان