arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، شنبه ۱۷ آبان ۱۳۴۸: این حرف من، شاه را فوق العاده ناراحت کرد

یادداشت‌های اسدالله علم: در خصوص این که اگر پول به دانشگاه‌ها نرسد موضوع انقلاب آموزشی که اعلام فرموده‌اید نقش بر آب است عرض کردم. فرمودند: پولی که برای این کار قرار بود از سازمان شاهنشاهی برای دولت قرض کنید چه شد؟ عرض کردم پول‌های خودشان را به کار انداخته‌اند و موجودی ندارند. فرمودند: دولت بدهد عرض کردم پول ندارد. تازه در اهواز نخست وزیر به من می‌گفت ۴۸۰۰ ملیون کسر بودجه امسال است بودجه عمرانی و غیر عمرانی). شاهنشاه فوق العاده ناراحت شدند، ولی چیزی نفرمودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
 شنبه ۱۷ آبان ۱۳۴۸: با آن که صبح شرفیابی من طولانی شد مطلب مهمّی، نبود تمام کارهای جاری و خسته کننده بود. از وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا نامه هایی دائر بر‌تشکر از هدایایی که شاهنشاه در این سفر مرحمت‌فرموده بودند رسیده بود عرض کردم چند نامه خارجی را هم توشیح فرمودند.
 
باز هم در خصوص این که اگر پول به دانشگاهها نرسد موضوع انقلاب آموزشی که اعلام فرموده‌اید نقش بر آب است عرض کردم. فرمودند: پولی که برای این کار قرار بود از سازمان شاهنشاهی برای دولت قرض کنید چه شد؟ عرض کردم پولهای خودشان را به کار انداخته‌اند و موجودی ندارند. فرمودند: دولت بدهد عرض کردم پول ندارد. تازه در اهواز نخست وزیر به من می گفت ۴۸۰۰ ملیون کسر بودجه امسال است بودجه عمرانی و غیر عمرانی). شاهنشاه فوق العاده ناراحت شدند، ولی چیزی نفرمودند.
نظرات بینندگان