arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

احتمال امضای قراردادی ١٠ سالە با هند برای مدیریت بندر چابهار

بر ا‌ساس گزارشی از نشریه هندی "اکونومیک تایمز"، قرار است روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (١٣ می)، هند قراردادی ١٠ ساله بە منظور مدیریت بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان با ایران امضا کند. در این گزارش بە نقل از "منابع آگاه" آمده کە احتمالا سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند برای امضای این قرارداد به ایران سفر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: بر ا‌ساس گزارشی از نشریه هندی "اکونومیک تایمز"، قرار است روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت (١٣ می)، هند قراردادی ١٠ ساله بە منظور مدیریت بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان با ایران امضا کند.
 
در این گزارش بە نقل از "منابع آگاه" آمده کە احتمالا سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند برای امضای این قرارداد به ایران سفر خواهد کرد.
 
رسانه‌های دولتی در اوایل خردادماه سال ۱۳۹۵ و در پی سفر روسای جمهوری وقت افغانستان و هند به ایران از امضای موافقتنامه اقتصادی سه جانبه توسعه بندر چابهار خبر دادند.
 
در آن زمان برخی کارشناسان در مورد اهمیت توافق چابهار، از جمله نوشته بودند که منطقه چابهار به دلایلی همچون آسیب‌پذیر نبودن هنگام بروز بحران به خاطر دوری از تنگه هرمز، ''یک گذرگاه ارتباطی مطمئن و مقرون به صرفه بین‌المللی'' برای این کشورها به شمار می‌رود.
 
در سال‌های گذشتە اخبار زیادی مبنی بر "دور زدن توافق چابهار توسط هندوستان" منتشر و مشخص شدە کە این کشور از طریق گرجستان کالاهای مورد نظر خود را بە روسیه صادر کردە است.
 
رسانەهای هندوستان می‌گویند هند با تقویت بندر چابهار و با توجه بە موقعیت ویژە جغرافیایی ایران، در پی رقابت با بندر کراچی پاکستان است.
نظرات بینندگان