arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

انتقادات آذربایجان به فرانسه: در قرن ۲۱ نمی‌توانیم به برخی کشور‌های بزرگ اروپایی اجازه دهیم به استعمار ادامه دهند

رئيس‌جمهور جمهوری آذربایجان: در قرن ۲۱ نمی‌توانیم به برخی کشورهای بزرگ اروپایی اجازه دهیم به استعمار ادامه دهند. این کاملاً غیرقابل قبول است. وقتی ما صدای خود را به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد بلند می‌کنیم، به این دلیل نیست که علیه کشوری عمل می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه فرانسه را به باد انتقادگرفت.

«الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین مجمع جهانی صلح و امنیت جهانی در شهر «باکو» مدعی شد: «ما از عدالت و قوانین بین‌المللی دفاع می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» او در ادامه گفت: «امروز در قرن بیست و یکم نمی‌توانیم به برخی کشور‌های بزرگ اروپایی اجازه دهیم به استعمار ادامه دهند. این کاملا غیر قابل قبول است. وقتی ما صدای خود را به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد بلند می‌کنیم، به این دلیل نیست که علیه کشوری عمل می‌کنیم.»

او ادامه داد: «جهان نباید چشم خود را بر روی این شیوه مشمئز کننده استعمار نو ببندد. گرفتن بیش از ۱۰ قلمرو فرادریایی از سوی فرانسه کاملا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.»

باکو بار‌ها از پاریس خواسته در امور داخلی این کشور دخالت نکند و از ارمنستان نیز حمایت نکند. فرانسه روابط گرمی با ارمنستان ندارد و از جمله تامین کنندگان سلاح برای این کشور است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز از فرانسه خواست تا در امور داخلی خود دخالت نکند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با قاطعیت ادعا‌های بی‌اساس و اتهام‌آمیز «ژرار دارونین» درباره روابط باکو با کالدونیای جدید را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: «وزیر کشور فرانسه با متهم کردن جمهوری آذربایجان به ادعای حمایت از جدایی طلبی در کالدونیای جدید، فراموش کرده که این طرف فرانسوی بود که برای مدت طولانی در حمایت از جدایی طلبی در آذربایجان گام برداشت.»

در بخش دیگراین بیانیه آمده است: «ما بار دیگر از فرانسه می‌خواهیم که در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند و از ادعا‌های بی اساس علیه کشورما دست بردارد.»

نظرات بینندگان