arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نوری قزلجه، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

برای بازگشت گشت ارشاد از مجلس کسب نظر نشده / با زور، دین حفظ نمی‌شود

نوری قزلجه گفت: باید مبنای حجاب مورد بحث گذاشته شود و یک اجماعی شکل بگیرد تا قوانین و مقررات لازم برای داشتن یک جامعه‌ی عفیف در آن شرایط ایجاد شود. از این رهگذر می‌توانیم به یک جامعه‌ی دین دار برسیم، با زور گشت ارشاد دین حفظ نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در میانه سال ۱۴۰۱ تریبون‌های قدرت، از لزوم انجام گفتگو با جامعه و شنیدن مطالبات سخن گفتند، اما این موضوعات پیگیری نشد. 

غلامرضا نوری قزجله، نماینده مجلس به «انتخاب» گفت: بی توجهی به پدیده‌های اجتماعی به این علت است که عده‌ای به این نتیجه رسیدند نیازی به نظر اجتماع ندارند و کار‌هایشان پیش می‌رود. در مورد بحث گشت ارشاد، کار حکمرانی و اداره کردن کشور کار ساده‌ای نیست و قواعد خود را دارد و با نظرات شخصی بی قاعده و خانواده و بچه‌ها، کار حکمرانی را مدیریت کرد. باید در جامعه قانون حاکم باشد. اگر در قانون آمده که گشت ارشاد تشکیل شود، تشکیل دهند، اما اگر نیست، به نظرم باید تجربه‌ی گذشته و اقدامات قبلی راهنمای مسیر باشد و از اقدامات امنیتی و قضایی در مواجهه با یک مسأله‌ی فرهنگی اجتناب شود.

وی در ادامه درباره کسب نظر از مجلس بابت بازگشت گشت ارشاد بیان کرد: نظر مجلس در قوانین منعکس می‌شود و کسب نظر خاصی از صحن مجلس نشد. شاید از رئیس مجلس یا کمیسیون‌ها پرسیده باشند، اما از صحن مجلس پرسیده نشد. موضوع لایحه حجاب هم هنوز در رفت و برگشت است. لایحه حجاب مباحث مبنایی را مورد بررسی قرار داده که قشر نخبگان جامعه روی آن حساس هستند و اشکالات اساسی لایحه حجاب جز همین چالش هاست و باید پاسخ قانع‌کننده علمی به آن‌ها داده شود. تا زمانیکه این مبانی برطرف نشود، این مسأله حل نمی‌شود.

نوری قزلجه گفت: جامعه دچار بی اعتمادی بیشتر شد که ۴۰ درصد مشارکت اتفاق افتاد. بی اعتمادی صرفاً در حجاب هم نیست و هرکجا بی اعتمادی شکل بگیرد و بی توجهی به نظرات مردم بیشتر شود، طبیعتا یک گسست عمیق میان تصمیم گیران و مردم ایجاد می‌شود و اعتماد را به شدت مخدوش می‌کند که جبران آن سخت است. در نهایت باید به یک راهکار اساسی برسیم. باید مبنای حجاب مورد بحث گذاشته شود و یک اجماعی شکل بگیرد تا قوانین و مقررات لازم برای داشتن یک جامعه‌ی عفیف در آن شرایط ایجاد شود. از این رهگذر می‌توانیم به یک جامعه‌ی دین دار برسیم، با زور گشت ارشاد دین حفظ نمی‌شود.

نظرات بینندگان