arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

دونالد ترامپ از ممنوعیت سراسری سقط جنین در آمریکا «حمایت نکرد»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات امسال آمریکا، پس از ماه‌ها موضع‌گیری‌های متناقض و گمانه‌زنی گفت اعمال محدودیت در مورد سقط جنین باید برعهده ایالت‌ها باشد و از ممنوعیت سراسری سقط جنین حمایت نکرد.  ترامپ در ویدئویی که روز دوشنبه ۲۰ فروردین در شبکه اجتماعی او «تروث سوشیال» منتشر شد گفت موضعش درباره حق سقط جنین این است که «در جا‌هایی که همه از یک موضع قانونی خواستار آن هستند باید سقط جنین داشته باشیم. ایالت‌ها براساس رأی‌گیری و یا قانونگذاری و شاید هر دو دراین مورد تصمیم می‌گیرند. تصمیم آن‌ها باید قانون حاکم بر ایالت باشد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات امسال آمریکا، پس از ماه‌ها موضع‌گیری‌های متناقض و گمانه‌زنی گفت اعمال محدودیت در مورد سقط جنین باید برعهده ایالت‌ها باشد و از ممنوعیت سراسری سقط جنین حمایت نکرد.
 
 ترامپ در ویدئویی که روز دوشنبه ۲۰ فروردین در شبکه اجتماعی او «تروث سوشیال» منتشر شد گفت موضعش درباره حق سقط جنین این است که «در جاهایی که همه از یک موضع قانونی خواستار آن هستند باید سقط جنین داشته باشیم. ایالت‌‌ها براساس رأی‌گیری و یا قانونگذاری و شاید هر دو دراین مورد تصمیم می‌گیرند. تصمیم آنها باید قانون حاکم بر ایالت باشد.»
 
به گزارش اسوشیتدپرس، ترامپ در سخنان خود اشاره نکرد که در چه مرحله‌ای از بارداری سقط جنین باید ممنوع شود.
 
او درعین حال از ممنوعیت سقط جنین در سراسر آمریکا نیز حمایت نکرد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر دمکرات‌ها می‌توانستند از آن برای حمله به او استفاده کنند.
 
در هر صورت حمایت ترامپ از تصمیم جداگانه هر ایالت می‌تواند باعث شود که مخالفانش او را حامی سختگیرانه‌ترین قوانین سقط جنین معرفی کنند.
 
کارزار انتخاباتی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، از مدتی پیش تبلیغ روی این موضوع را آغاز کرده است.
 
رئیس جمهور پیشین آمریکا در بخشی از ویدئو بار دیگر ادعا کرد که تصمیم تاریخی دیوان عالی آمریکا برای لغو سقط جنین به عنوان یک حق قانونی و سراسری نتجیه تلاش‌های او بوده و از قضات محافظه کار این نهاد برای اتخاذ این تصمیم قدردانی کرد.
 
ترامپ ضمن اعلام حمایت خود از سقط جنین در سه مورد: تجاوز، رابطه جنسی بین اعضای خانواده و مواردی که جان مادر در خطر است، گفت: «بسیاری از ایالت‌ها متفاوت خواهند بود. نظر آنها در مورد تعداد هفته‌های بارداری برای پذیرفتن سقط جنین متفاوت خواهد بود. در برخی از ایالت‌ها تعداد محافظه کاران بیشتر خواهد بود. در نهایت این موضوع به اراده مردم بستگی دارد.»
 
«سوزان بی . آنتونی پرو لایف» یکی از قدرتمندترین تشکل‌های مخالف حق سقط جنین در آمریکا عدم حمایت آقای ترامپ از ممنوعیت سراسری سقط جنین را محکوم کرد.
 
رئیس این تشکل در بیانیه‌ای گفت:«ما از موضع گیری دونالد ترامپ بسیار ناامید هستیم. نوزدان متولد نشده و مادران آنها باید در برابر بی‌رحمی صنعت سقط جنین مورد حمایت ملی قرار بگیرند. مصوبات دیوان عالی آمریکا راه را برای تصویب قوانین سراسری در کنگره و قوانین ایالتی هموار کرده است.»
 
در مقابل کارزار انتخاباتی جو بایدن گفت: «آقای ترامپ با این موضع‌گیری، از تمامی موارد ممنوعیت حق سقط جنین در ایالت‌ها از جمله ممنوعیت بدون هیچ استثنایی حمایت کرده و در مورد نقش خود در ایجاد این جهنم چانه‌زنی می‌کند.»
 
 ترامپ ماه گذشته در یک مصاحبه رادیویی گفت به سوی ممنوع کردن سراسری سقط جنین پس از پانزدهمین هفته بارداری تمایل پیدا کرده است.
 
او گفته بود: «خیلی ها از ۱۵ هفته صحبت می‌کنند و من هم به همین فکر می‌کنم. به نظر می‌تواند منطقی باشد و اکثریت مردم همین نظر را دارند.»
 
ترامپ در آن مصاحبه نیز از ممنوعیت سراسری حمایت نکرد و گفت:«همه موافقند و کارشناسان حقوقی نیز موافقند که این یک موضوع ایالتی است و نه فدرال.»
 
در پی تصمیم دیوان عالی آمریکا در تیرماه ۱۴۰۱ که حق سقط جنین در قوانین فدرال را لغو کرد، بسیاری از ایالت‌های تحت کنترل جمهوری خواهان قوانین سختیگرانه‌ای برای محدود کردن برخورداری از این حق تصویب کرده و حدود ده ایالت به طور کامل آن را لغو کرده‌اند.
 
دمکرات‌ها معتقدند که مبارزه برای دفاع از حق سقط جنین می‌تواند به نتایج انتخاباتی آنها کمک کند.
 
تجربه یک سال اخیر نیز ارزیابی آنها را تائید می‌کند. در رأی‌گیری‌های هفت ایالت در مورد مقررات سقط جنین اکثر رأی دهندگان با اعمال محدودیت در این زمینه مخالفت کرده‌اند.
 
در ماه‌های آینده قرار است در چندین ایالت دیگر از جمله نیویورک، فلوریدا و مریلند نیز رأی‌گیری در مورد قانون سقط جنین انجام شود.
نظرات بینندگان