arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
احد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد سینما، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ما اگر می‌خواستیم سریال حشاشین و حسن صباح را بسازیم، با محدودیت‌های بسیاری مواجه می‌شدیم / وقتی مسئولین سینمایی فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر کشور‌ها، تاریخ ما را با تحریف می‌سازند / اخیراً برخی طلبکار شده‌اند که ۲۸ مرداد اصلاً کودتا نبوده است، این بدین خاطر است که کسی تاکنون درباره این موضوع کار سینمایی نکرده

احد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد سینما، درباره ساخت سریال و فیلم‌های خارجی با محوریت ایران گفت: وقتی مسئولین سینمایی و دست اندرکاران داخلی در تمامی زمینه‌ها کوتاهی می‌کنند و فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر کشور‌های تاریخ ما را با تحریف و نظرات خودشان می‌سازند و چیزی دست ما نیست. آن‌ها جذابیت‌های بصری بیشتری دارند و ما اگر بخواهیم این موضوعات را بسازیم دچار سانسور می‌شویم. ما اگر می‌خواستیم سریال حسن صباح را بسازیم، محدودیت‌های بسیاری داشتیم. این سریال متوسط است و چندان بد نیست، من یک قسمت آن را دیدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سریال حشاشین و روایت زندگی حسن صباح توسط مصری‌ها، این نگرانی را افزایش داد که روایت‌های ایرانی تا چه حد در خطر سوءاستفاده خارجی قرار دارند. این سریال که با استقبال قابل توجهی نیز مواجه شده است، نمونه‌ای از دقت و کیفیت ساخت سریال تاریخی توسط کشور‌های دیگر است، که نیاز به ساخت محصولات سینمایی از زندگی چهره‌های ملی را افزایش می‌دهد.

احد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد سینما، درباره ساخت سریال و فیلم‌های خارجی با محوریت ایران به «انتخاب» گفت: وقتی مسئولین سینمایی و دست اندرکاران داخلی در تمامی زمینه‌ها کوتاهی می‌کنند و فقط به بخشی از تاریخ اعراب چسبیده‌اند، نتیجه این می‌شود که دیگر کشور‌های تاریخ ما را با تحریف و نظرات خودشان می‌سازند و چیزی دست ما نیست. آن‌ها جذابیت‌های بصری بیشتری دارند و ما اگر بخواهیم این موضوعات را بسازیم دچار سانسور می‌شویم. ما اگر می‌خواستیم سریال حسن صباح را بسازیم، محدودیت‌های بسیاری داشتیم. این سریال متوسط است و چندان بد نیست، من یک قسمت آن را دیدم.

وی در ادامه درباره تحریف روایت‌ها از ایران در کشور‌های دیگر بیان کرد: تعدادی فیلم با موضوع ایران در خارج ساخته شده و طبیعی است که کشور‌های سازنده با دیدگاه‌های خودشان و مواضع سیاسی خودشان این فیلم‌ها را ساخته‌اند؛ طبیعی است که ممکن است تحریف تاریخ در آن باشد. واقعیت این است که تعداد زیادی فیلم درباره ایران ساخته شده است؛ از فیلم آرگو تا فیلم‌های دیگر، جغرافیای جعلی دارند. طبیعی است که کشوری مثل جمهوری اسلامی هم بخواهد درباره آمریکا فیلم بسازد حتماً واقعیت‌ها را نمی‌بیند. این قانون نانوشته تمام روایت‌هاییست که از بیرون مرز‌ها شکل می‌گیرند.

طالبی نژاد درباره نیاز به ساخت فیلم از زندگی چهره‌های سیاسی و تاریخی ایران در داخل کشور گفت: در مورد برخی از شخصیت‌های سیاسی و تأثیرگذار ما هنوز فیلم قابل توجهی ساخته نشده است. قبل از انقلاب زنده یاد علی حاتمی درباره امیرکبیر، سلطان صاحب قران را ساخت. شخصیت درجه یکی مثل دکتر حسین فاطمی و دکتر مصدق بدون فیلم مانده‌اند و فیلم ساختن درباره آن‌ها درگیر سانسور می‌شود. سریال معمای شاه هم تماماً دروغ بود، من به شدت از شاه متنفرم اما نگاه ممیزان نسبت به آن دوره تاریخی نیست، بلکه نگاه ایدئولوژیک است. دوران کودتا 28 مرداد و قبل از آن در هیچ فیلمی به طور دقیق و جزئی نیامده است. اخیراً خیلی از سلطنت طلبان طلبکار شده‌اند که 28 مرداد اصلاً کودتا نبوده است، چون کسی تاکنون درباره این موضوع کار سینمایی نکرده است. اطلاعات مردم درباره تاریخ اعراب بیشتر از تاریخ ایران است؛ چون پروژه‌های میلیاردی ساخته شده اما درباره شخصیت‌های تاریخی ایرانی چیزی ساخته نشده است.

نظرات بینندگان