arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۳

چگونه تئوری‌های توطئه در مورد بدل کیت میدلتون در شبکه‌های اجتماعی پخش شد؟

«این بدل کیت است! امکان ندارد خود کیت باشد!» اولین ویدیویی که صبح دیروز در حساب من در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شد، یک کارآگاه آماتور را نشان می‌داد که یک تئوری توطئه نادرست را مطرح می‌کند. او گفته بود «تصویر شاهزاده خانم ولز همراه همسرش، ولیعهد بریتانیا، در یک فروشگاه روستایی که روزنامه سان منتشر کرده، متعلق به خود او نیست بلکه یک بدل حرفه‌ای جای کیت درتصویر دیده می‌شود!»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: «این بدل کیت است! امکان ندارد خود کیت باشد!»
 
اولین ویدیویی که صبح دیروز در حساب من در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شد، یک کارآگاه آماتور را نشان می‌داد که یک تئوری توطئه نادرست را مطرح می‌کند.
 
او گفته بود «تصویر شاهزاده خانم ولز همراه همسرش، ولیعهد بریتانیا، در یک فروشگاه روستایی که روزنامه سان منتشر کرده، متعلق به خود او نیست بلکه یک بدل حرفه‌ای جای کیت درتصویر دیده می‌شود!»
 
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این نظر درست است.
 
این آخرین نمونه از نظریه‌های نادرست در مورد شرایط جسمی و سلامت کیت میدلتون است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.
 
غیبت چند ماهه او از مراسم و انظار عمومی پس از جراحی شکم در ماه ژانویه هم سوالاتی واقعی و هم ادعاهای عجیب و غریبی را در پی داشته است.
 
کاخ کنزینگتون، محل رسمی اقامت و دفتر شاهزاده ویلز در لندن، گفته است که شاهزاده خانم دوران نقاهت را می‌گذراند و در حال بهبودی است و انتظار می‌رود بعد از عید پاک وظایف عمومی خود را از سر بگیرد.
 
این جنجال رسانه‌های اجتماعی، که رسانه‌های رسمی هم به آن دامن می‌زنند تا خلاء اطلاعات را پر ‌کنند، نمونه دیگری از موارد مشابهی است که من بررسی کرده‌ام و آسیب‌هایی جدی را به افرادی که در کانون این مطالب بوده‌اند وارد کرده است.
 
این رویگرد می‌تواند باعث آسیب به خانواده و دوستان فرد هم بشود و در ابعادی وسیع‌تر، اعتماد عمومی را از بین ببرد.
 
در پی انتشار عکس ویرایش شده کاترین و فرزندانش توسط کاخ کنزینگتون در رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی محل گفتگو و اظهارنظرهای متفاوت در این مورد شد.
 
شاهزاده خانم بعدا از انتشار این عکس عذرخواهی کرد و مسئولیت دستکاری در آن را بر عهده گرفت.
 
چگونه تئوری‌های توطئه در مورد بدل کیت میدلتون در شبکه‌های اجتماعی پخش شد؟عکس کیت و فرزندانش به مناسبت روز مادر باعث ایجاد جنجال در مورد ویرایش آن شد و خبرگزاری‌ها آن را حذف کردند
 
هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد فیلم جدید دستکاری شده است، با اینهمه، انتشار آن هم باعث پخش تئوری‌های توطئه و طنز بیشتر شده است.
 
تئوری توطئه در مورد حضور بدل در این فیلم - که از رسانه‌های اجتماعی سرچشمه گرفته است - فقط در فید تیک تاک من مورد توجه نیست.
 
این تئوری و طنز در ایکس (توییتر سابق) هم منتشر و پخش شده است. الگوریتم هر دو سایت، کاربران را به سوی مطالبی هدایت می‌کند که فکر می‌کند کاربران مایل به مشاهده آنها هستند.
 
در طول روز، ده‌ها ویدیو و پست دیگر حاوی توصیه این تئوری توطئه هم در تیک تاک و هم در ایکس فعالانه به من توصیه شد.
 
طبق داده‌های خود سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، متوجه شدم که در کمتر از ۲۴ ساعت، ادعاهای نادرست در مورد استفاده از بدل بیش از ۱۲ میلیون بازدید در ایکس بیش از ۱۱ میلیون بازدید در تیک تاک داشته است.
 
کدام کاربران آن را به اشتراک می‌گذاشتند؟
 
در ایکس، حساب‌ها اغلب در ایالات متحده مستقر بودند- و تقریبا به طور ساعت به ساعت به پست کردن محتوای مربوط به کیت میدلتون ادامه دادند. تعدادی از حساب‌ها تیک آبی داشتند.
 
این علامت‌ قبلا به حساب‌های تایید شده داده می‌شد اما حالا می‌توان آنها را برای برجسته کردن محتوای حساب کاربر در این سایت رسانه‌های اجتماعی خریداری کرد.
 
من به ده‌ها نفر در تیک تاک پیام فرستادم، کسانی که این ویدیو را در سراسر جهان پست کرده و بسیاری از آنها در حال زوم کردن و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های چهره صورت شاهزاده خانم ولز و مقایسه آن با عکس‌های مشابه بودند.
 
شمار بازدید یکی از پست‌های تیک تاک از ایالات متحده به نام اسمرالدا با ویدیوی بدل شاهزاده خانم ویلز به ۲.۹ میلیون نفر رسیده است.
 
او به من گفت که چگونه قبلا در مورد خانواده سلطنتی بریتانیا مطلبی پست نکرده بود، اما حالا انگیزه او «نگرانی واقعی اجتماعی» در این مورد بود.
 
او به من گفت: «من معمولا سعی می‌کنم به افرادی که ادعایی را مطرح می‌کنند پاسخ بدهم و آنچه را که گفته می‌شود به طور کلی خلاصه کنم - چه با نظریه آنها موافق باشم چه نباشم.»
 
او افزود: «اگر متوجه شوم که نظریه خاصی [که] مردم مطرح می‌کنند به وضوح مردود است، مشکلی ندارم که بگویم: این نظریه اکنون رد شده است و دلیلش هم این است.»
 
کری، کاربری در آلمان که همان تئوری توطئه را به اشتراک گذاشته بود، به من گفت که در مورد پست‌های تیک تاک خود «احساس گناه نمی‌کند.»
 
او گف: «به نظر من، این بزرگترین فایده آزادی بیان است، و باید اجازه داد که در رسانه‌های اجتماعی هم نمایان شود.»
 
رسانه‌های همگانی هم متهم شده‌اند که تئوری‌های توطئه را بدون شواهد منتشر کرده‌اند. اما در رسانه‌های اجتماعی است که به نظر می‌رسد انتشار و مراجعه به اینگونه مطالب به حداکثر می‌رسد و میلیون‌ها نفر آن را می‌بیینند که در بسیاری موارد بسیار بیشتر از مراجعان رسانه‌های سنتی است.
 
علیرغم اینکه هیچ شواهدی وجود ندارد که فیلم خرید ابدا دستکاری شده باشد، کارآگاهان آماتور به اشتراک‌گذاری ویدیوهایی مانند این ادامه می‌دهند. به این ترتیب، آنها میلیون‌ها بازدید را گرد می‌آورند و همچنین دنبال‌کنندگان جدیدی را هم جذب می‌کنند.
 
طبق دستورالعمل‌های تیک تاک، این سایت رسانه‌های اجتماعی انتشار «محتوای گمراه‌کننده یا نادرست را که ممکن است حتی بدون قصد و نیت به افراد یا جامعه آسیب جدی وارد کند» مجاز نمی‌داند.
 
این سایت قبلا هم گفته بود که در حال کاهش دسترسی به محتواهایی در مورد خانواده‌های سلطنتی و سایر گروه‌ها و افراد مشهور است که حاوی تئوری‌های توطئه بدون ارائه شواهد باشد.
 
اما این رسانه در دستورالعمل های خود می‌گوید که دفاع و احترام به صدای کاربر یکی از ارزش‌های اصلی آن است.
نظرات بینندگان