arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۲ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

شرکت «فایزر» آخرین فاز داروی نوع رایجی از سرطان خون را اجرا کرد

شرکت فایزر اعلام کرد داروی «اَدسِتریس»، در فاز آخر یک مطالعه، بقای بیماران مبتلا به شایع‌ترین نوع سرطان خون را افزایش داده است. این داروساز مستقر در نیویورک، سال گذشته قراردادی عمده را برای خرید ۴۳ میلیارد دلاری شرکت بیوتکنولوژی «سیگن» مستقر در سیاتل آمریکا و به دست‌آوردن حق امتیاز درمان‌های سرطان هدفمند این شرکت بست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت فایزر اعلام کرد داروی «اَدسِتریس»، در فاز آخر یک مطالعه، بقای بیماران مبتلا به شایع‌ترین نوع سرطان خون را افزایش داده است.
 
این داروساز مستقر در نیویورک، سال گذشته قراردادی عمده را برای خرید ۴۳ میلیارد دلاری شرکت بیوتکنولوژی «سیگن» مستقر در سیاتل آمریکا و به دست‌آوردن حق امتیاز درمان‌های سرطان هدفمند این شرکت بست.
 
فایزر که با افول تجاری محصولات مرتبط با کووید-۱۹ خود روبرو شده است مدتی است تمرکز خود را بر داروهای سرطان معطوف کرده است.
 
فایزر که حق امتیاز تجاری «اَدسِتریس» را در ایالات متحده آمریکا و کانادا دارد، مجموع فروش این دارو در سال ۲۰۲۳ را ۴۶ میلیون دلار گزارش کرده است. بر اساس گزارش فایزر، ۱۴۰ هزار بیمار با این دارو تحت درمان قرار گرفته‌اند.
 
درمان ترکیبی متشکل از «اَدسِتریس» و دو داروی دیگر در مقایسه با گروه‌ دریافت‌کننده دارونما در مبتلایان به «لنفوم بزرگ سلول بی» در افزایش بقا در از نظر آماری معنا‌دار اعلام شده است.
 
این کارآزمایی روی ۲۳۰ بیمار آزمایش شد که سرطان آنها پروتئینی به نام «سی‌دی-۳۰» را بیان نمی‌کند و پس از یک دوره بهبودی، یا بازمی‌گردد و یا به درمان پاسخ نمی‌دهد.
 
به گفته فایزر، این درمان همچنین تعداد افرادی را که کاهش جزئی در میزان سرطان در بدن یا ناپدید شدن همه علائم سرطان را گزارش کردند، افزایش داد.
 
داروی «اَدسِتریس» توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک تزریق دو هفته یکبار برای درمان «سرطان لنفوم از نوع غیر هاجکین» در کنار شیمی درمانی تأیید شده است.
 
اَدسِتریس از طریق ترکیب آنتی‌بادی-دارو‌ کار می‌کند به این ترتیب که آنتی‌بادی مونوکلونال که دارو به آن متصل است به گیرنده‌ها یا پروتئین‌های خاصی روی سلول‌های سرطانی می‌چسبد و داروی مورد نظر، بدون آسیب رساندن به سلول‌های دیگر، سلول سرطانی را از بین می‌برد.
 
فایزر که در حال حاضر پنج داروی محبوب سرطان را تولید می‌کند گفته که تا سال ۲۰۳۰، این رقم را به هشت دارو خواهد رساند.
 
کارشناسان می‌گویند چند سال طول خواهد کشید تا برخی از داروهای سرطان این شرکت که در حال حاضر در مرحله میانی توسعه هستند، داده‌های معناداری در کارآزمایی بالینی نشان دهند و مصرفشان کم خطرتر شود.
نظرات بینندگان