پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این هفته در جهان خودرو: تولید محصول جدید تسلا، که به گفته ایلان ماسک پرشتابترین ماشین جهان خواهد بود، نسل جدید رنو ۵ که با الهام از مدل کلاسیک دهه هفتاد طراحی شده و تصمیم اپل برای کنار گذاشتن پروژه ساخت ماشین.
شتاب کمتر از یک ثانیه
ایلان ماسک، مدیر تسلا، اعلام کرد که مدل رودستر این کارخانه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این مدل کمتر از یک ثانیه است.
تسلا مدل رودستر را اولین بار در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و قرار بود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. اما عرضه ماشین هر سال به تاخیر افتاد. آخرین بار ایلان ماسک از تولید ماشین در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود، اما حالا میگوید ماشین اواخر سال جاری میلادی رونمایی و سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد.
در چند سال گذشته با آمدن موتورهای الکتریکی شتاب ماشینهای اسپرت بهتر شده است. در حال حاضر میانگین شتاب ده ماشین اول در فهرست پرشتابترین خودروهای جهان کمی بیشتر از دو ثانیه است. پرشتابترین محصول تسلا مدل S پلد است که شتابش ۱.۹۹ ثانیه است.
تسلا مدل رودستر را با همکاری شرکت اسپیس ایکس طراحی کرده است
تسلا برای دستیابی به شتاب کمتر از یک ثانیه از شرکت دیگر ایلان ماسک، اسپیس ایکس، کمک گرفته که تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی است. براساس حرفهای ایلان ماسک و مهندسان اسپیس ایکس، این شرکت سیستمی برای تسلا طراحی کرده که برای مدت کوتاهی هوا را با فشار بسیار زیاد از ده اگزوز زیر ماشین خارج میکند. خروج هوا از بعضی اگزوزها ماشین را کمی بلند میکند تا اصطکاکش با زمین کم شود. همزمان، خروج هوا از اگزوزهای دیگر به پشت ماشین فشار میآورد تا سرعتش بیشتر شود.
هوای پرفشار در مخزنی ذخیره میشود که پشت صندلی راننده است. به گفته اسپیس ایکس فشار هوا در این مخزن ده هزار پیاسآی PSI (پوند بر اینچ مربع) است. برای مقایسه، فشار هوای لاستیک ماشین به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ پیاسآی است.
از این سیستم برای ترمز هم میتوان استفاده کرد. جیسون فنسک، بنیانگذار و مجری کانال انجینیرینگ اکسپلیند در شبکه اجتماعی یوتیوب در محاسبهای پیشبینی کرده که تسلا رودستر در صورت استفاده از این سیستم میتواند در مسافتی ۱۴ متری سرعتش را از ۶۰ مایل در ساعت به صفر برساند.
ماته ریماک، مدیر شرکت بوگاتی-ریماک میگوید فنآوری لازم برای رسیدن به شتاب کمتر از یک ثانیه به کارایی ماشین لطمه میزند
پس از اعلام تولید مدل رودستر توسط ایلان ماسک، واکنش ماته ریماک، مدیر شرکت بوگاتی-ریماک خبرساز شد. آقای ریماک که شرکتش دو مدل از پرشتابترین ماشینهای جهان را میسازد در پاسخ به سوال یکی از دنبالکنندههایش در شبکه اجتماعی فیسبوک گفت که شرکتش سیستم اسپیس ایکس را شبیهسازی کرده است. او اضافه کرد اگرچه ساخت ماشین با این روش ممکن است، اما این سیستم وزن زیادی دارد و به جز زمان کوتاهی که از آن برای افزایش شتاب استفاده میشود به کارایی ماشین لطمه میزند.
شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت ریماک نورا (Nevera) که موتور الکتریکی دارد ۱.۷۴ ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بوگاتی شیرون ۲.۴ ثانیه است.
ایلان ماسک زمان رونمایی رودستر گفته بود که ماشین سه موتور الکتریکی دارد و با هر شارژ میتواند تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند. او در تازهترین حرفهایش درباره رودستر گفته که طراحی ماشین کاملا تغییر کرده و در برابر دیگر ویژگیهای هیجانانگیز ماشین، شتاب کمتر از یک ثانیه معمولی به نظر میرسد.
بازگشت رنو ۵
نسل جدید رنو ۵ از پاییز آینده به بازار خواهد آمد
رنو نسل جدیدی از مدل ۵ را از پاییز آینده به بازار عرضه خواهد کرد. خودروساز فرانسوی همزمان با رونمایی این مدل الکتریکی جدید در نمایشگاه خودروی ژنو اعلام کرد که ارزانترین مدل رنو ۵ با قیمت پایه ۲۵ هزار یورو (۲۷ هزار دلار) فروخته خواهد شد.
رنو ۵ یکی از موفقترین و مشهورترین مدلهای کارخانه است که از اوایل دهه هفتاد تا اواسط دهه نود میلادی تولید میشد. ظاهر مدل جدید با الهام از نسل اول این ماشین و مدل توربوی رنو ۵ طراحی شده که از ماشینهای اسپرت مشهور در دهه هشتاد میلادی بود.
رنو کانسپتی از ماشین را در سال ۲۰۲۱ نمایش داد و ماشینی که قرار است تولید شود بسیار به آن شبیه است. لورن وان دن آکر، مدیر طراحی رنو میگوید هدفش طراحی ماشینی بوده که مثل پورشه ۹۱۱، مینی و فیات ۵۰۰ به نمادی برای کارخانه تبدیل شود.
روکش صندلیها و داشبورد از مواد بازیافتی ساخته شده است
برای ماشین میتوان سبدی برای گذاشتن نان باگت سفارش داد
در طراحی بر فرانسوی بودن ماشین تاکید زیادی شده است. مثلا روی چراغهای جلو پرچم فرانسه گذاشته شده، دسته دنده ماشین شبیه به ماتیک مزون فرانسوی شنل است و خریداران میتوانند سبدی برای گذاشتن نان باگت هم سفارش دهند.
در طراحی اتاق هم از مدل کلاسیک الهام گرفته شده و روکش صندلی و داشبورد با موادی بازیافتی از بطریهای پلاستیکی ساخته شده است.
قیمت پایه رنو ۵ بیست و پنج هزار یورو است
رنو ۵ یکی از موفقترین و مشهورترین مدلهای رنو است
رنو ۵ را میتوان با سه قوای محرکه مختلف سفارش داد. ضعیفترین مدل ۹۵ اسب بخار و قویترین مدل ۱۵۰ اسب بخار نیرو دارد. دو باتری هم برای ماشین در نظر گرفته شده که با باتری قویتر میتوان تا ۴۰۰ کیلومتر و با باتری ضعیفتر تا ۳۰۰ کیلومتر حرکت کرد. حداکثر سرعت ماشین به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. آلپین، زیرمجموعه اسپرت رنو به زودی یک مدل تقویتشده از رنو ۵ به بازار عرضه خواهد کرد.
موفقیت رنو ۵ در بازار برای کارخانه فرانسوی اهمیت حیاتی دارد. سهم زیادی از درآمد رنو از بازار ماشینهای ارزان است و این شرکت اکنون برای حفظ موقعیتش در این بازار باید علاوه بر سیتروئن با خودروسازان چینی هم رقابت کند. رنو میگوید استقبال از مدل ۵ خوب بوده و تاکنون پنجاه هزار تقاضا برای خرید ماشین دریافت کرده است.
رنو ۵ اولین مدل از سه ماشین الکتریکی است که رنو در سالهای آینده به بازار عرضه خواهد کرد. مدل بعدی شاسیبلندی است که با الهام از مدل کلاسیک رنو ۴ طراحی شده و سومین مدل یک ماشین کوچک الکتریکی است که به گفته کارخانه قیمتش ۲۰ هزار یورو است.
اپل خودروساز نمیشود
پروژه محرمانه ساخت ماشین اپل حدود پانزده سال پیش آغاز شد
پروژه ساخت ماشین اپل پس از بیش از یک دهه تلاش متوقف شد. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابعی در این شرکت خبر داد که اپل ساخت ماشین را برای همیشه کنار گذاشته و سرمایه این پروژه را برای تحقیق درباره هوش مصنوعی هزینه خواهد کرد.
اپل ساخت ماشین را حدود پانزده سال پیش و با پروژهای محرمانه به نام تایتان آغاز کرد. ابتدا قرار بود این شرکت ماشینی کاملا خودران بسازد و گزارشهایی از مذاکره این شرکت با خودروسازان برای تولید این ماشین منتشر شد. حتی شایعهای منتشر شد که اپل قصد دارد شرکت تسلا را برای تولید این ماشین خریداری کند.
پروژه در سالهای گذشته فراز و نشیبهای زیادی داشت و در تازهترین تحول خبرگزاری بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که ماشینی که قرار است به بازار بیاید کاملا خودران نیست و زودتر از سال ۲۰۲۸ تولید نخواهد شد. همزمان گزارشهایی منتشر شد که براساس آن قیمت این ماشین حدود صد هزار دلار پیشبینی شده بود.
براساس خبرهایی که در روزهای گذشته منتشر شده، مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که اپل با این قیمت و مشخصات از تولید ماشین سود زیادی نخواهد کرد و در رقابت با تسلا و دیگر خودروسازان شانس چندانی نخواهد داشت.
موسسه تحقیقاتی مکاینزی پیشبینی میکند که بازار ماشینهای خودران تا سال ۲۰۳۵ چهارصد میلیارد دلار ارزش داشته باشد. اما همزمان تحقیقات این موسسه نشان میدهد تاکنون شرکتهای مختلف ۱۶۰ میلیارد دلار در ساخت این ماشینها سرمایهگذاری کردهاند، ولی هنوز هیچ سودی از این بازار به دست نیامده است.
همچنین رقابتی شدید در بازار ماشینهای الکتریکی آغاز شده که باعث شده خودروسازان برای فروش بیشتر محصولاتشان را با تخفیف بفروشند و در نتیجه سودشان کمتر شده است.
منبع: بی بی سی