arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۴۸: اگر عراقی‌ها تصفیه خانه نفت آبادان و کارخانه پتروشیمی را بزنند، هزار میلیون دلار ضرر ما می‌شود

یادداشت‌های اسدالله علم: محل ساختمان‌ها را در مرز بین خرمشهر و شلمچه تعیین کردیم. بعد با هواپیما در تمام طول مرز پرواز کردم که وضع استقرار قوای خودی و عراق را ببینم. دو طرف اروند رود را به کلی آب گرفته است، به این جهت عملیات نظامی امکان ندارد، مگر آن که با توپخانه یا هواپیما جنگ کنیم و جنگ توپخانه فعلاً برای ما خیلی گران تمام می‌شود، زیرا اگر تصفیه خانه نفت آبادان و کارخانه پتروشیمی را بزنند هزار میلیون دلار ضرر ما می‌شود. البته (ما هم می‌توانیم) همه جای آن‌ها را با قوای هوایی مؤثری که داریم (بزنیم)، ولی خسارت مادی ما زیاد می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۴۸: صبح با بانو فریده دیبا ریاست کمیسیون خیریه رضا پهلوی، وزیر آبادانی و مسکن، خسروشاهی، رییس اتاق تجارت و متقی مدیر کل دربار که مرد صمیمی و پرکاری است، به اهواز آمدیم.
 
محل ساختمان ها را در مرز بین خرمشهر و شلمچه تعیین کردیم. بعد با هواپیما در تمام طول مرز پرواز کردم که وضع استقرار قوای خودی و عراق را ببینم. دو طرف اروند رود را به کلی آب گرفته است، به این جهت عملیات نظامی امکان ندارد، مگر آن که با توپخانه یا هواپیما جنگ کنیم و جنگ توپخانه فعلاً برای ما خیلی گران تمام می شود، زیرا اگر تصفیه خانه نفت آبادان و کارخانه پتروشیمی را بزنند هزار میلیون دلار ضرر ما می شود. البته (ما هم می توانیم) همه جای آنها را با قوای هوایی مؤثری که داریم (بزنیم)، ولی خسارت مادی ما زیاد می شود.
 
 در خوزستان واقعاً (انسان از مقدار کاری که شده است) تعجب می کند. سد محمدرضا شاه ۹۰ هزار هکتار زمین را زیر زراعت می آورد. تا حالا ۲۲ هزار هکتار زیر زراعت آمده است. بانک بین المللی ۳۰ میلیون دلار داد که شبکه ۳۴ هزار هکتار دیگر حاضر شود، بقیه هم ظرف پنج سال آینده انجام می پذیرد. ۴۰۰ هزار کیلووات برق داریم و برق در خوزستان عجیب ارزان است، کیلوواتی کمتر از ده شاهی. تا حالا فقط از ۲۰۰ هزار کیلووات استفاده می شد. بقیه را باید به مرکز کشور برسانیم یا صادر کنیم. سد دیگری به بزرگی سد محمد رضاشاه بسته می شود که به نام رضاشاه کبیر خواهد بود. واقعاً خدا به شاه عمر بدهد. آن قدر کار کرده است که به فکر و حساب نمی آید. همین سدهای ایران که در زمان شاه بسته شد و من حالا به خاطر می آورم، اگر یکی از پادشاهان سلف انجام داده بود از بزرگ ترین شاهان ایران می شد....
نظرات بینندگان