arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

رونمایی چکناواریان از قطعه " دلنوازی نت‌ها بر مقام اعداد"، به یاد مریم میرزاخانی

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر، روز سه شنبه ۸ اسفند ماه (۲۷ اکتبر) از قطعه جدید خود برای مریم میزاخانی، ریاضیدان فقید، در مراسم نکوداشت او در خیریه رعد رونمایی کرد. چکناواریان ۸۶ ساله در این مراسم که با حضور خانواده مریم میرزاخانی برگزار شد، درباره این اثر با نام " دلنوازی نت‌ها بر مقام اعداد"، گفت: «چند ماه گذشته تلفن همراه را روشن کردم و با دیدن عکس این ریاضیدان، بلافاصله پشت میز رفتم و اثری را با محتوای غم، درد و اعتراض نوشتم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر، روز سه شنبه ۸ اسفند ماه (۲۷ اکتبر) از قطعه جدید خود برای مریم میزاخانی، ریاضیدان فقید، در مراسم نکوداشت او در خیریه رعد رونمایی کرد.
 
چکناواریان ۸۶ ساله در این مراسم که با حضور خانواده مریم میرزاخانی برگزار شد، درباره این اثر با نام " دلنوازی نت‌ها بر مقام اعداد"، گفت: «چند ماه گذشته تلفن همراه را روشن کردم و با دیدن عکس این ریاضیدان، بلافاصله پشت میز رفتم و اثری را با محتوای غم، درد و اعتراض نوشتم.»
 
این آهنگساز و رهبر ارکستر اظهار داشت: «برایم خیلی مهم بود که این قطعه در ابتدا با اعتراض آغاز شود و در پایان هم با اعتراض به پایان برسد، اعتراض به دنیا که چطور ممکن است یک نفر به این فوق‌العادگی بیاید و زندگی کند و از دنیا برود.»
 
شش سال پیش در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۶، مریم میرزاخانی در ۴۰ سالگی و بر اثر سرطان چشم از جهان فروبست. خیلی‌ها اعتبار علمی و نام او را با "مدال فیلدز" گره می‌زنند؛ مدالی که اغلب با عنوان نوبل ریاضیات از آن یاد می‌شود. میرزاخانی نخستین زنی بود که موفق به دریافت این جایزه شد.
نظرات بینندگان