arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۳ اسفند ۱۳۷۹؛ انتقاد مهدی کروبی از صداوسیما در مجلس

خاطرات هاشمی رفسنجانی: امروز هم فشار تبلیغاتی صداوسیما، نسبت به آلمان ادامه داشت و آقای [مهدی]کروبی [رئیس مجلس]، در مجلس از این روش صداوسیما انتقاد کرد. آقای [علی]لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما]آمد و گفت، جناح تند دوم خرداد، تصمیم گرفته است در مقابل اقدامات قوه قضائیه، عکس‌العمل شدید نشان دهد و با اعلامیه‌های تند دفتر تحکیم وحدت آغاز کرده‌اند و از اعترافات علی افشاری [دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت]، نگرانی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 ۳ اسفند ۱۳۷۹: در مراسم بزرگداشت شهدای روحانی و فرهنگی لشکر ۱۰ سیدالشهداء تهران شرکت کردم. سردار ناصح و آقای عرب‌پور، روحانی لشکر، گزارش دادند. کل لشکر، چهار هزار و ۱۰۰ شهید داده که ۳۲۰ نفرشان روحانی و فرهنگی‌اند؛ ۸۰ نفر فرهنگی و بقیه روحانی‌اند. یک نفر به نام [محمدرضا]آقاسی که قیافه ژولیده و درویشی داشت، شعری طولانی خواند.

من هم در فضایل ایثارگران و ایثار صحبت کردم. اجلاس درپادگان حُر-باغشاه سابق- بود؛ در سالن نزدیک همان آسایشگاهی که من دو ماه سربازی‌ام را [درسال ۱۳۴۲]، آنجا گذرانده بودم.

آقای شجاع ابراهیمی [شاعر خراسانی]آمد. پیگیری کرد، از قراری که داشتیم، دربارۀ دفاع مقدس و سازندگی شعر بسراید و نیز مشکل پرداخت اقساط وام منزلش را مطرح کرد و پیشنهاد داد که امکانات او را برای زائرسرای مجمع تشخیص [مصلحت نظام]بخریم.

عصر، مصاحبه‌ای با مجله متین دربارۀ روند تحولات بعد از انقلاب کردم و به بسیاری از شبهه‌هایی که اخیراً در مورد عملکرد انقلاب مطرح شده، از سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، خارجی و سیاسی پاسخ گفتم؛ قسمت دوم بود.

امروز هم فشار تبلیغاتی صداوسیما، نسبت به آلمان ادامه داشت و آقای [مهدی]کروبی [رئیس مجلس]، در مجلس از این روش صداوسیما انتقاد کرد. آقای [علی]لاریجانی [رئیس سازمان صداوسیما]آمد و گفت، جناح تند دوم خرداد، تصمیم گرفته است در مقابل اقدامات قوه قضائیه، عکس‌العمل شدید نشان دهد و با اعلامیه‌های تند دفتر تحکیم وحدت آغاز کرده‌اند و از اعترافات علی افشاری [دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت]، نگرانی دارند.

دولت سوریه، در مورد آزادی‌هایی که پس از انتخاب بشار اسد [رئیس‌جمهور سوریه]داده بود، تجدید نظر کرد و در قدم اول، محافل گفتگو را محدود کرده و شرایط مشکلی برای آن‌ها قرار داده است. سرعت رشد این محافل و طرح مسائل مهم سیاسی و انتقاد از دوره سی ساله ریاست حافظ اسد، دولتی‌ها را نگران کرده است؛ از اول، حدس زده می‌شد که تحمل نداشته باشند. اعراب از آمریکا خواسته‌اند که روی اسرائیل فشار بیاورد که بدهی‌اش را به دولت خودگردان فلسطینی، بابت مالیات‌هایی که از فلسطینی‌ها، به نیابت از دولت خودگردان گرفته، بپردازد. گفته شده، در غیر این صورت، دولت خودگردان، ممکن است ساقط بشود.

نظرات بینندگان