arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲؛ از خودکشی ۱۶ رزیدنت پزشکی در یک سال اخیر و مصوبه عجیب درمورد پیام رسان‌هایی مانند تلگرام تا ادعا‌های مالک کوروش کمپانی پس از فرار و واکنش شورای نگهبان به دو نامه روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمله و اتهام کریمی قدوسی به ظریف
کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری، بار دیگر اتهامات بزرگ و مختلفی را به ظریف وزیر خارجه سابق ایران وارد کرد. قدوسی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ‏از کسی که با فرار از مردم و انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سربازی‌اش را در ارتش آمریکا خدمت می‌کند و با امریه آن‌ها کارمند رسمی سازمان ملل می‌شود و با دریافت تابعیت خود و فرزندانش از آمریکا به وزارت خارجه ایران نفوذ داده می‌شود و دیکته آمریکا در برجام را نخوانده امضاء می‌کند، و مردم ایران را دانسته در بزرگترین تنگی معیشت قرار میدهد؛ جای تعجب نیست که در نقطه عطف قدرت مردم و سپاه و مقاومت توان موشکی ملت ایران را به چالش بکشد.

ادعاهای مالک کوروش کمپانی پس از فرار
مالک کوروش کمپانی مدعی شد که اموال داخل این کمپانی توسط مردم ربوده شده و کارمندان این شرکت تا روز ورود مردم به این ساختمان در محل کارشان حضور داشته‌اند و حتی از سوی مالباختگان تهدید شده‌اند! ویدیویی از نخستین مصاحبه مالک کوروش کمپانی منتشر شده که شخص شریفیان آن را پس از فرار از ایران و انتشار خبر دستگیری پدرش به عنوان همدست خود منتشر کرده است. او در بخشی از این مصاحبه رقم بدهکاری این کمپانی به مردم را حدود ۱۳۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد. وی مبلغ پرداختی به سلبریتی‌ها که تعدادشان را ۵۰۰ تن برآورد کرد، ۱ الی ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد؛ ادعایی که توسط مصاحبه کننده مورد تردید قرار گرفت.

شورای نگهبان: طرح حجاب را هنوز دریافت نکردیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح عفاف و حجاب را هنوز دریافت نکردیم به محض دریافت در فرایند رسیدگی قرار میدهیم. 

وکیل بابک زنجانی: موکلم بدهی‌اش را بدهد می‌تواند مشمول عفو شود
 رسول کوهپایه زاده درباره آخرین وضعیت  پرونده بابک زنجانی گفت: همان مرجعی که موکل را به عنوان محکوم  و مجازات اشد اعلام کرد؛ در ذیل دادنامه  آورده که محکوم علیه اگر بتواند بدهی اش را  بدهد، استحقاق بهره مندی مقررات ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی را دارد. ماده ۱۱۴ قانون مجازات بحث عفو و بخشودگی را مطرح می‌کند و از ابتدا بحث این بود که اگر اموال مسترد شود،   حقوق قانونی اش مدنظر قرار گیرد. 

قتل پاکبان شهرداری تهران به خاطر شک به اهانت او به پرچم‌های ۲۲ بهمن!
راننده پژویی که با حمله به پاکبان شهرداری تهران، او را از روی پل به پایین پرتاب کرده و وی را به قتل رسانده، دستگیر شد و انگیزه عجیبی را مطرح کرد. وی گفت: من در حال گذر از آن مسیر بودم که ناگهان چشمم به مقتول و دوستانش افتاد. تصور کردم که آن‌ها قصد دارند پرچم‌هایی که کنار اتوبان نصب شده بود را سرقت کنند. وی ادامه داد: پرچم‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن برافراشته شده بود و من فکر کردم مقتول قصد اهانت به پرچم‌ها را دارد و می‌خواهد آن را از بین ببرد. 

فعالیت دومین بیمارستان بزرگ غزه «به‌طور کامل» متوقف شد
مقام‌های بهداشتی سازمان ملل و مقام‌های محلی در نوار غزه خبر می‌دهند که فعالیت دومین بیمارستان بزرگ این باریکه، بطور کامل متوقف شده است. در این مورد، اشرف القِدرَه، از مقام‌های بهداشتی غزه به خبرگزاری رویترز گفت در حال حاضر تنها ۴ نفر از کادر درمانی، در بیمارستان ناصر شهر خان‌یونس باقی مانده و مشغول نگهداری از بیماران هستند. 

ترور باجناق و پسرعموی هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق
برخی منابع خبری محلی در عراق مدعی شدند «صبری العامری» باجناق و همچنین پسرعموی «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق در منطقه الراشدیه بغداد هدف ترور قرار گرفته‌اند. 

آمریکا برای اطلاعاتی درباره یک هکر ایرانی ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
وزارت خارجه آمریکا با تعیین جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای افرادی که اطلاعاتی در خصوص «علیرضا شفیعی نسب» و «اقدامات مخرب سایبری» او دارند، خواست تا با برنامه «پاداش برای عدالت» تماس بگیرند. در این اطلاعیه اتهام «علیرضا شفیعی نسب»، مشارکت در یک کارزار سازمان یافته چند ساله برای نفوذ سایبری به ۱۲ شرکت آمریکایی و همچنین تلاش برای نفوذ به سیستم‌های وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده عنوان شده و تاکید شده که او به این اتهام‌ها تحت تعقیب قرار دارد. 

واکنش شورای نگهبان به دو نامه روحانی در مورد ردصلاحیتش
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه حسن روحانی دو نامه به شورای نگهبان نوشته که دلایل رد صلاحیت او اعلام شود، گفت: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایت داوطلبان است و افرادی که شکایت نکرده‌اند، اولویت بعدی ما هستند. 

ماجرای نهیب جدی رهبر انقلاب به اعضای خبرگان که قابل پخش نبود
آیت الله محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما الحمدلله رهبری داریم که در دنیا، دوست و دشمن به توانایی، تدبیر، شجاعت و اقتدارش اعتراف دارند؛ بنابراین چرا کمیسیون تحقیق وظایف خودش را انجام ندهد؟ بنده در اجلاس اخیر، این مسئله را مطرح کردم و بعضی‌ها حرف‌های من را تأیید و بعضی‌ها گفتند که حرف‌های درستی می‌زنی، ولی مواظب باش. جلسه تمام شد و روز بعد خدمت حضرت آقا رفتیم. شروع صحبتشان با وظایف کمیسیون تحقیق بود. خطاب به خبرگان گفتند: شما باید وظایف نظارتی خودتان را جدی بگیرید؛ کمیسیون تحقیق وظیفه دارد، رهبری مریضی دارد، رهبری پیری دارد. حتی این تعابیر را به کار بردند. وی افزود: خدا ان شاء الله به آقا طول عمر دهد، در دیدار ماقبل آخر، به خال زدند و خیلی با مجلس خبرگان، صریح صحبت کردند که برخی از بخش های آن قابل پخش نبود و فقط خود ما در جلسه شنیدیم.

ادعاهای گروه هفت علیه تهران: ایران ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان٬ گروه هفت٬ با تاکید بر ادامه حمایت خود از اوکراین، با طرح ادعاهایی علیه تهران، از جمهوری اسلامی ایران خواستند کمک‌های نظامی به روسیه برای استفاده در تهاجم این کشور علیه اوکراین را متوقف کند. 

مصوبه عجیب درمورد پیام رسان‌هایی مانند تلگرام
بر اساس مصوبات جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی تنظیم گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکار‌های حکمرانی پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکو‌ها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آن‌ها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آن‌ها را در داخل کشور فراهم کنند.

خودکشی ۱۶ رزیدنت پزشکی در یک سال اخیر
«دکتر وحید شریعت» رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد میزان خودکشی به طور کلی در کل جمعیت کشور افزایش پیدا کرده اما به طور خاص در بین دستیاران پزشکی این افزایش بسیار بیشتر از جمعیت عمومی است. این موضوع را آمارهای خودکشی دستیاران پزشکی که رسانه‌ای شده و مطالعاتی که در بین خود دستیاران پزشکی در مورد فکر خودکشی انجام شده ثابت می‌کند و قابل انکار نیست. شریعت ادامه داد: مهمتر از نتایج این تحقیق تعداد دستیاران پزشکی هستند که خودکشی موفق داشته‌اند. آماری که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده نشان می‌دهد در یکسال گذشته ۱۶ دستیار تخصصی خودکشی کرده‌اند البته وزارت بهداشت حتما آمار دقیق‌تر و بیشتری دارد اما متاسفانه این آمار را محرمانه می‌دانند و اعلام نمی‌کنند. 

هواشناسی: گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بیشترین افزایش دمای کره زمین در عرض های ۲۰ تا ۶۰ درجه رخ داده است که کشور ایران نیز در همین محدوده قرار دارد گفت: امسال گرمترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد. 

رئیس بانک مرکزی: به هشت بانک، برنامه اصلاح ناترازی داده‌ایم
فرزین با بیان اینکه به هشت بانک برنامه اصلاح ناترازی داده‌ایم و این برنامه اصلاحی را از سوی بانک‌ها پیگیری می‌کنیم، افزود: امروزه متاسفانه با انباشت زیاد دارایی‌ها و در برخی از بانک‌ها با شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که ارتباطی با بانک ندارد 

ظریف: ‏ظاهرا سخنانم بر گروهی گران تمام شده
ظریف نوشت: به گمانم سخنان بنده در تبیین شرایط نوین جهانی و تاکید بر پایه‌های انگیزشی قدرت (همچون رضایتمندی و پشتیبانی مردم) در کنار (نه بجای) پایه‌های مادی (همچون قدرت نظامی و اقتصادی) بر گروهی که با نگرش امام راحل و رهبری فاصله گرفته‌اند گران تمام شده است. امام در دیدار نمایندگان مجلس ۶۱/۱۱/۴:شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظ کنید. اگر این پشتوانه از دست ما برود، همه ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم دستخوش مسائل دیگری می‌شود. اکنون چه کسی باید عذرخواهی کند؟

 

نظرات بینندگان