arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

پاکستان؛ عمران خان از زندان عمر ایوب خان را به عنوان نامزد نخست‌وزیری انتخاب کرد

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، یکی از رهبران حزب خود را به عنوان نامزد نخست‌وزیری انتخاب کرده است. عمر ایوب خان با نامزد رقبای عمران خان که با ائتلاف موافقت کرده‌اند، برای به دست آوردن جایگاه نخست‌وزیری رقابت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، یکی از رهبران حزب خود را به عنوان نامزد نخست‌وزیری انتخاب کرده است.
 
عمر ایوب خان با نامزد رقبای عمران خان که با ائتلاف موافقت کرده‌اند، برای به دست آوردن جایگاه نخست‌وزیری رقابت خواهد کرد.
 
مستقل‌های مورد حمایت آقای خان به‌طور غیرمنتظره‌ای بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات هفته گذشته به دست آوردند، اما تعداد کرسی‌ کافی برای تشکیل دولت در اختیار ندارند.
 
این امر منجر به چند روز رایزنی برای به دست آمدن توافق شده است زیرا قانون اساسی مستلزم تشکیل دولت تا دو هفته دیگر در ۲۹ فوریه یعنی پایان ماه جاری میلادی است.
 
اسد قیصر یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری آقای خان پس از ملاقات با نخست وزیر سابق در زندان، عمر ایوب را به عنوان گزینه نخست وزیری معرفی کرده است.
 
اعضای مجلس ملی پاکستان رئیس جدید را انتخاب خواهند کرد و آقای ایوب خان ۵۶ ساله با نامزد حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری نواز شریف نخست وزیر سابق و همچنین رهبر حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری رقابت خواهد کرد.
 
آقای ایوب خان با اتهامات کیفری، از جمله موارد مربوط به شورش هایی که پس از دستگیری عمران خان در سال گذشته رخ داد، مواجه است اما اتهامات او را از درخواست پست نخست وزیری محروم نمی‌کند.
 
آقای ایوب خان گفته اگر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، اولین اولویت او آزادی زندانیان سیاسی خواهد بود.
 
۹۳ کرسی از ۲۵۶ در اختیار اکثریت وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان
 
عمر ایوب خان، نوه محمد ایوب خان، دیکتاتور نظامی و رئیس جمهور پاکستان از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹ است.
 
نواز شریف نخست وزیر پیشین هم با حمایت حزب مسلم لیگ، شهباز برادر خود را به عنوان نخست‌وزیر پیشنهادی معرفی کرده است.
 
رأی گیری برای نخست وزیر بعدی پاکستان پس از ادای سوگند همه اعضای جدید مجلس ملی و انتخاب رئیس و نایب‌رئیس مجلس انجام می شود.
 
نامزدهای مستقل - اکثریت وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان- ۹۳ کرسی از ۲۵۶ کرسی مجلس ملی را که در انتخابات پنجشنبه گذشته بر سر آن رقابت کردند، به دست آوردند.
 
حزب مسلم لیگ ۷۵ کرسی و حزب مردم پاکستان با به دست آوردن ۵۴ کرسی، سوم شد.
 
در اوایل این هفته، یک سیاستمدار از حزب جماعت اسلامی از کرسی خود انصراف داد چرا که می‌گوید در رای‌گیری به نفع او تقلب شده است.
 
آقای ایوب در پستی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشته بود «حزب تحریک انصاف به عنوان یک حزب برای تقویت نهادهای دموکراتیک در پاکستان تلاش خواهد کرد تا اقتصاد کشور در مسیر درست قرار گیرد و ما بتوانیم برنامه اصلاحات خود را به نفع مردم پاکستان آغاز کنیم».
 
آقای ایوب اولین بار در سال ۲۰۰۲به عنوان نامزد حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه چودری، که از حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف انشعاب کرده، به عضویت مجلس ملی کشور انتخاب شد.
 
او از سال ۲۰۱۸ تا زمان برکناری نخست‌وزیر سابق در آوریل ۲۰۲۲ وزیر کابینه عمران خان بوده است.
نظرات بینندگان