پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم، خبرگزاری حامی دولت نوشت: بر اساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری «تمامی مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران یا به مقاصد درون ایران پرواز میکنند، از حق اقامه نمازهای یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد.»
این در حالی است که برخی ایرلاینهای داخلی به این بخشنامه بیتوجهی کرده و پروازها را بدون رعایت بخشنامه مذکور انجام میدهند. بهعنوان نمونه صبح امروز هواپیمایی ماهان پرواز تهران-مشهد را در حالی انجام داد که به انجام فرضیه نماز صبح مسافران توجه نکرده و در واقع به آنها بیاحترامی کرده است.
یکی از مسافران پرواز شماره ۱۰۸۱ تهران-مشهد ساعت ۰۴:۳۰ دقیقه صبح امروز در این باره، گفت: پرواز مذکور با تاخیر حدود ۱۵ دقیقه زمانی فرودگاه مهرآباد را به سمت مشهد ترک کرد.
وی ادامه داد: با توجه به همین مسئله، هواپیما با تاخیر در فرودگاه مشهد به زمین نشست و تقریباً چهار دقیقه تا زمان طلوع آفتاب باقی مانده بود.
وی افزود: تعداد معدودی از مسافران این پرواز که وضو داشتند بلافاصله پس از پیاده شدن از هواپیما، داخل محوطه فرودگاه و روی باند نماز صبح را به جا آوردند. اما متاسفانه نماز اکثر مسافران این پرواز قضا شد.
وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه اقامه نماز، گفت: انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی برای اقامه نماز مسافران تدبیری بیاندیشند تا در حق آنها ظلم نشود. سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این باره مسئول است و بایستی مجوز پروازها را با توجه به انجام فرضیه نمازگران صادر کند.
مطابق بخشنامه ابلاغ شده سال ۹۶ سازمان هواپیمای کشوری در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن جهت اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند.
در مواردی که وقت اقامه نماز پس از فرود هواپیما منقضی میشود لیکن فرصت کافی جهت انجام تشریفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعایت مفاد فوق ضروری است.
در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز بهگونهای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکانپذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود یا برنامه پرواز بهگونهای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود.
در مواردی که رعایت موارد فوق منجر به نقض الزامات ایمنی و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعایت الزامات ایمنی ضروری بوده و محدودیت موجود با رعایت احترام و حقوق مسافران به آنها اعلام شده و در خصوص راهکارهای جایگزین، حداکثر همکاری ممکن با مسافران بهعمل آید.
بر اساس این ابلاغیه تمامی شرکتهای هواپیمایی موظف هستند دستورالعملها و فرآیندهای مرتبط با برنامهریزی و مدیریت پرواز را بهگونهای اصلاح و بازنگری کنند که مفاد این ابلاغیه در عملیات جاری شرکتها رعایت شود.»