arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

شیر جو دوسر چیست و چرا مضر است؟

شیر جو دوسر یک نوشیدنی گیاهی است که نه تنها تقریباً می‌توان آن را با با همه چیز ترکیب کرد و طعمی بی‌نظیر را تجربه کرد، بلکه از دیدگاه تغذیه نیز غیرقابل بحث است. ماریسا مشولام، متخصص تغذیه، به هاف پست می‌گوید: درست است  که شیر جو دوسر بسیار خوشمزه است، اما متأسفانه مغذی‌ترین گزینه در برنامه تغذیه شما نیست. ماریسا مشولام تنها یکی از متخصصان تغذیه است که با آن‌ها مصاحبه شده و راجع به نظر او در مورد این نوشیدنی  محبوب پرسیده شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شیر جو دوسر یک نوشیدنی گیاهی است که نه تنها تقریباً می‌توان آن را با با همه چیز ترکیب کرد و طعمی بی‌نظیر را تجربه کرد، بلکه از دیدگاه تغذیه نیز غیرقابل بحث است.
 
 به گزارش «انتخاب»؛ در این مقاله برای دوستداران لاته با شیر جایگزین، خبری بد داریم، چرا که برخی از کارشناسان نه تنها  آن را تایید نمیکنند بلکه آنرا بسیار مضر میدانند
 
ماریسا مشولام، متخصص تغذیه، به هاف پست می‌گوید: «درست است  که شیر جو دوسر بسیار خوشمزه است، اما متأسفانه مغذی‌ترین گزینه در برنامه تغذیه شما نیست.
 
ماریسا مشولام تنها یکی از متخصصان تغذیه است که با آنها مصاحبه شده و راجع به نظر او در مورد این نوشیدنی  محبوب پرسیده شده است.
 
بگذارید کمی از طرز تهیه این نوشیدنی بگوییم:
 
در طرز تهیه این محصول از روغن کانولا که با قیمتی پایین خریداری میشود استفاده می‌کنند که به نوشیدنی حالتی خامه ای می‌دهد و اغلب این حالت را در سایر نوشیدنی های غیرلبنی مانند شیر بادام یا شیر سویا نمیبینیم. این موضوع باعث شده است که نگرانی ها درمورد این نوشیدنی بیشتر شود 
 
در اینجا، کارشناسان نظرات خود را به اشتراک میگذارند
 
«شیر جو دوسر آنقدرها هم که فکر می کنید سالم نیست»
 
به گفته شارون پالمر، متخصص تغذیه اکثر شیرهای جو دوسر نسبت به شیر معمولی، حدود ۲ تا ۳ گرم پروتئین بسیار کمتری را نسبت به شیر معمولی دارا هستند  
 
در ادامه او توصیه می‌کند: اگر از شیرهای گیاهی ، همچون غلات و اسموتی های متفاوت به عنوان تغذیه به صورت منظم در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که سرشار از مواد مغذی باشد.
 
پالمر گفت: "تغذیه شما باید منبع قابل توجهی از پروتئین، که حدود هفت گرم است، و حدود سی درصد از نیاز روزانه به ویتامین D  را محیا کند، این امر به تویژه برای کودکان مهم است."
 
همچنین  مسئله ای واضح  درمورد این نوشیدنی وجود دارد - جو دوسر برابر است با کربوهیدرات.
 
تامار ساموئلز، متخصص تغذیه، میگوید: شیر جو دوسر در مقایسه با سایر شیرهای گیاهی مانند شیر بادام و سویا دارای کالری و کربوهیدرات بیشتری است.
 
«به عنوان مثال، یک فنجان شیر جو دوسر دارای حدود 100 تا 150 کالری و 16 تا 20 گرم کربوهیدرات است، در مقایسه با شیر بادام که در هر فنجان حدودا 45 کالری را در خود جای می‌دهد به علاوه یک گرم کربوهیدرات . 
 
او افزود: «اگر هدف شما کاهش وزن است، ممکن است بخواهید نوشیدنی‌های پرکالری و کم پروتئین مانند لاته‌های بزرگ با شیر جو دوسر را کاهش دهید. ساموئلز توصیه می‌کند: «همچنین اگر با قند خون بالا دست و‌ پنجه نرم میکنید، باید مراقب باشید، زیرا بسیاری از محصولات شیر جو دوسر در مقایسه با سایر جایگزین‌های شیر، قند و روغن بیشتری دارند.
 
او گفت: «به ویژه اگر از علائمی چون نفخ رنج می‌برید، مراقب خوراکی هایی مانند آدامس و کاراگینان باشید را که ممکن است این علائم را افزایش دهد.
 
از دید تغذیه، یک فنجان شیر جو دوسر همان مقدار کربوهیدرات (حدود ۱۵ گرم)که یک تکه نان فراهم می‌کند ، را به شما می‌دهد . و سپس هنگامی که جو به شیر جو دو سر تبدیل می شود، نشاسته موجود در جو به قندهای ساده تبدیل می شود.
 
 
ماشولام میگوید در نهایت، این نوشیدنی بخاطر روغن موجود در آن برای شما مشکل ایجاد می‌کند - اگر می‌خواهید در شروع روز از روغن کانولا جلوگیری کنید، برچسب‌های خوراکی مدنظر  را بررسی کنید.
 
شیر جو دوسر چگونه درست می شود؟
 
ویکی شانتا رتلنی، متخصص تغذیه (RDN) توضیح می‌دهد: «شیر جو با آسیاب کردن جو کامل، افزودن آب و آنزیم‌ها و فیلتر کردن مایع از مواد جامد در سانتریفیوژ ایجاد می‌شود.
 
 
رتلنی گفت: «شیر جو باید با کلسیم، آهن، ویتامین A و ویتامین D غنی شود تا از نظر تغذیه بتوان آن را با شیر گاو مقایسه کرد.
 
آیا اشیر جو دوسر برای محیط زیست مفید است؟
 
جنیفر سالیب هوبر، متخصص تغذیه و پزشک متخصص طب طبیعی به هاف پست گفت: «یکی از جذابیت‌ها و خوبی های بزرگ شیر جو دوسر این است که به نظر می‌رسد نسبت به سایر انواع نوشیدنی‌های گیاهی از نظر زیست‌محیطی پایدارتر است، به آب کمتری نیاز دارد و ضایعات کمتری تولید می‌کند».
 
اگر من فاقد گلوتن باشم آیا استفاده از شیر جو دوسر بی خطر است؟
 
به گفته ساموئلز: «در حالی که جو به طور طبیعی بدون گلوتن است، خطرات بالاتری را شامل می‌شود، زیرا معمولاً در کارخانه‌هایی که محصولات حاوی گلوتن تولید می‌کنند، فرآوری می‌شود.»
 
شیر سویا بهتر از شیر جو دوسر است؟
 
برخی از متخصصان تغذیه اعتراف کردند که این گزینه کمتر محبوب را ترجیح می دهند.
 
باربارا راش می‌گوید: "من شیر سویا را ترجیح می دهم زیرا بهترین معیار های غذایی را دارد."
 
او توضیح می‌دهد : «موضوعی که سویا را منحصر به فرد می‌کند این است که مهم‌ترین منبع ایزوفلاون‌ها است – فلاونوئیدی که مخصوص سویا است و فواید زیادی برای سلامتی دارد، به‌ویژه برای زنان».
 
آنها به علائم قبل از یائسگی و یائسگی کمک می کنند، خواص ضد التهابی دارند و برای سلامت قلب و روان مفید هستند.
 
رتلنی می گوید: «اگر بخواهم بین شیر های گیاهی انتخاب کنم، شیر سویا انتخاب من خواهد بود، زیرا از نظر تغذیه مانند شیر گاو است و حاوی فیتواستروژن های مفید مدنظر است.
 
او گفت: «فقط به این دلیل که خوراکی گیاهی است، لزوما سالم یا مغذی هم نیست.
 
جیل نوسینو گفت: «من بیشتر از شیر سویا استفاده می‌کنم، زیرا مقرون‌به‌صرفه‌ترین شیر گیاهی است، به‌ویژه شیر سویای ارگانیک بدون شکر.
 
چرا که این ماده دارای مقدار زیادی پروتئین است و همچنین حاوی سویا و آب می‌باشد.
نظرات بینندگان