arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

آنچه والدین باید در مورد عمل «گره زبان» نوزاد بدانند

تشخیص گره زبان ساده است: وقتی کودک زبانش را بلند می‌کند وسط زبان به پایین کشیده می‌شود و شکلی قلب‌مانند ایجاد می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تشخیص گره زبان ساده است: وقتی کودک زبانش را بلند می‌کند وسط زبان به پایین کشیده می‌شود و شکلی قلب‌مانند ایجاد می‌کند
شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید. ماما یا مشاور شیردهی نوزاد را معاینه می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که برش «گره زبان» شاید مشکل شیردهی را رفع کند.

در این عمل سریع، که به آزاد کردن گره زبان موسوم است، دندانپزشک یا پزشک بافت باریک محکمی که زبان را به کف دهان متصل می‌کند، برش می‌دهد. تحقیق اخیر نیویورک تایمز نشان داده است که در سال‌های اخیر، به‌رغم عوارض احتمالی این عمل، مشاوران شیردهی و دندانپزشکان آن را به‌شدت رواج داده‌اند، حتی برای نوزادانی که هیچ نشانه‌ای از گره زبان واقعی ندارند.

این عمل برای نوزادانی توصیه می‌شود که نقص واقعی مانع تغذیه مناسب آن‌ها می شود. هرچند این عارضه در حدود ۶۰ درصد نوزادان به‌مرور و بدون هیچ دخالت پزشکی بهتر می‌شود، تجویز این عمل بسیار رایج شده است.

به گزارش دیلی‌میل، در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲، شمار این نوع عمل با افزایشی ۸۰۰ درصدی، از حدود ۱۲۸۰ به ۱۲ هزار مورد رسیده است و برای مشاوران شیردهی که نوزاد را برای عمل به پزشک معرفی می‌کنند و پزشکان سالانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد. این در حالی است که موارد متعددی گزارش شده که پس از این عمل، نوزاد در تغذیه دچار مشکل جدی شده است.

بسیاری از والدین مضطرب و خسته نمی‌دانند آیا به این عمل، که اغلب با لیزر دندانپزشکی انجام می‌شود، تن بدهند یا نه. دندانپزشکان، مشاوران شیردهی و متخصصان اطفال اغلب در مورد اثربخشی این عمل اختلاف نظر دارند.

نشریه نیویورک تایمز ماه‌ها در مورد عمل گره زبان تحقیق کرده و با ده‌ها متخصص صحبت کرده است. آنچه در ادامه می‌آید مواردی است که والدین باید بدانند.

شیردهی به نوزاد سخت است، حتی وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود

نخستین روزهای شیردهی ممکن است دشوار باشد. نظرسنجی اخیر از بیش از ۱۴۰۰ زن نشان داده است که نزدیک به ۴۰ درصد آنان با دست‌کم یک مشکل دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند، مانند درد شیردهی، ترک نوک پستان یا درد پستان.

این مشکلات می‌تواند دلسردکننده باشد، به‌ویژه برای تازه‌مادرانی که کمبود خواب دارند. اما بسیاری از مادران می‌گویند که شیردهی به مرور زمان راحت‌تر می‌شود.

درصد کمی از بچه‌ها با مشکل گره زبان به دنیا می‌آیند، که ممکن است شیردهی را دشوارتر کند

متخصصان اطفال می‌گویند که تشخیص گره زبان واقعی ساده است. وقتی کودک سعی می‌کند زبانش را بلند کند، وسط زبان به پایین کشیده می‌شود و شکلی قلب‌مانند ایجاد می‌کند.

سایر کودکان دچار گره زبان نمی‌توانند زبانشان را بیرون و از دندان‌های پایین جلوتر بیاورند.
بر اساس برآورد تحقیق‌های گوناگون، بین ۴ تا ۱۱ درصد کودکان گره زبانی دارند. اگر مشکوکید که کودکتان گره زبانی داشته باشد و در شیردهی مشکل دارید، متخصص اطفال یا متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند پس از معاینه، این موضوع را تایید کند. (قرار نیست مشاوران شیردهی مشکل گره زبانی را تشخیص بدهند، اما می‌توانند کودک را به متخصص معرفی کنند.)

پزشکان در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز تاکید کرده‌اند که بسیاری از موارد گره زبان بی‌ضررند. این عمل فقط زمانی ضروری است که گره زبان مشخص باشد و مادر در شیردهی مشکل داشته باشد.

تحقیق‌هایی محدود نشان داده‌اند که عمل آزاد کردن گره زبان می‌تواند از درد نوک پستان بکاهد

برخی خدمات‌دهندگان برش گره زبان را درمان همه دردها معرفی می‌کنند از وقفه تنفسی در خواب (اپنه) و تاخیر در گفتار گرفته تا پوسیدگی دندان و یبوست. شواهد کمی در تایید این ادعاها وجود دارد.

اما پژوهش‌ها نشان داده است که برش گره زبان می‌تواند از درد نوک پستان مادر بکاهد، هرچند هیچ تاثیری روی توانایی تغذیه کودک ندارد.

چالش بزرگ پژوهشگرانی که در مورد این عمل تحقیق می‌کنند این است که شیردهی اغلب به‌مرور زمان راحت‌تر می‌شود. در حالی که بسیاری از مادران گزارش داده‌اند که پس از این عمل، شیردهی بهتری داشته‌اند، دشوار می‌شود گفت که نتیجه عمل آزاد کردن گره زبان بوده است.

به عمل گره لب و گونه با دیده تردید بنگرید

در یک دهه گذشته، برخی دندانپزشکان و مشاوران شیردهی برش «گره‌های» سایر قسمت‌های دهان را نیز توصیه می‌کنند. این موارد گره لب‌ـ زمانی که بافتی لب را به لثه متصل می‌کند‌ــ و گره گونه، بافتی که گونه‌ها را به لثه‌های بالایی متصل می‌کند، شامل می‌شود.

متخصصان گوش و حلق و بینی اطفال می‌گویند آن‌ها بسیار به‌ندرت گره‌ لب یا گونه کودکان را برش می‌دهد زیرا هیچ شواهد مستندی وجود ندارد که این گره‌ها مانع شیردهی می‌شوند.

آن‌ها به والدین توصیه می‌کنند در صورتی که این نوع عمل برای کودکشان توصیه شد، نظر پزشکی دیگر را نیز جویا شوند.

عوارض عمل نادر است، اما رخ می‌دهد

اکثر دندانپزشکان و پزشکانی که با نیویورک تایمز مصاحبه کردند موافق بودند که خطر عمل آزاد کردن گره زبان، که فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد، پایین است.

اما عوارض و پیچیدگی‌ها رخ می‌دهند، و می‌توانند جدی باشند. برآورد دقیق میزان مشکلات دشوار است زیرا هیچ‌کس به‌صورت سازمان‌یافته این موارد را پیگیری و دنبال نمی‌کند.

به گفته پزشکان، شایع‌ترین مشکل انزجار دهانی است، که درد باعث می‌شود کودک به هرچه وارد دهانش می‌شود به‌شدت حساس شود. در موارد جدی، کودک از خوردن غذا امتناع می‌کند و باید در بیمارستان بستری شود.

سوهام روی، رئیس بخش گوش و حلق و بینی اطفال در بیمارستان کودکان کلرادو می‌گوید برخی دندانپزشکان و پزشکان اغلب بر فواید عمل برش گره زبان تاکید می‌کنند، اما والدین باید در مورد خطرات نیز سوال کنند. او در ادامه می‌افزاید: «هیچ عمل جراحی بی‌خطر نیست، و والدین حق را دارند پیش از عمل، این اطلاعات را داشته باشند.»

نظرات بینندگان