arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۲۶ آذر ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شد

داچیا مانیفستو در یک رای‌گیری به عنوان بهترین کانسپت سال انتخاب شد. در این رای‌گیری که توسط نشریه «کار دیزاین» برگزار شد، شانزده داور از چهره‌های مطرح طراحی خودرو بهترین کانسپت را انتخاب کردند. این دهمین سالی است که کانسپت برگزیده سال انتخاب می‌شود. مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز در بین داوران این رقابت بودند، ‌اما اجازه نداشتند به کانسپتی از شرکت خود رای دهند. جیمز مک‌لاکلین، سردبیر کار نیوز در مراسم معرفی برنده امسال گفت: «داچیا تاکنون برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده بود. برای همین بردن جایزه بهترین کانسپت سال دستاورد بزرگی [برای کارخانه] است و نشان می‌دهد بخش طراحی این شرکت تا چه حد پیشرفت کرده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو؛ انتخاب داچیا به عنوان سازنده بهترین کانسپت سال، فراخوان گسترده تسلا برای رفع اشکال در سیستم خودران و محصولات جدید الکتریکی تویوتا برای بازار اروپا.
 
مانیفست داچیا
 
داچیا مانیفستو در یک رای‌گیری به عنوان بهترین کانسپت سال انتخاب شد. در این رای‌گیری که توسط نشریه «کار دیزاین» برگزار شد، شانزده داور از چهره‌های مطرح طراحی خودرو بهترین کانسپت را انتخاب کردند.
 
این دهمین سالی است که کانسپت برگزیده سال انتخاب می‌شود. مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز در بین داوران این رقابت بودند، ‌اما اجازه نداشتند به کانسپتی از شرکت خود رای دهند. جیمز مک‌لاکلین، سردبیر کار نیوز در مراسم معرفی برنده امسال گفت: «داچیا تاکنون برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده بود. برای همین بردن جایزه بهترین کانسپت سال دستاورد بزرگی [برای کارخانه] است و نشان می‌دهد بخش طراحی این شرکت تا چه حد پیشرفت کرده است.»
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شددیوید دوراند،‌ مدیر طراحی داچیا در کنار کانسپت مانیفستو
 
کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی رنو است و محصولات ارزان تولید می‌کند. این شرکت شش مدل دارد و ۸۵ درصد از محصولاتش را در بازار اروپا می‌فروشد.
 
کانسپت مانیفستو، یک شاسی‌بلند است که برای رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است. این ماشین قرار نیست تولید شود، اما ایده‌هایی نوآورانه در آن معرفی شده که برخی از آنها در سال‌های آینده در محصولات داچیا استفاده خواهد شد.
 
طراحان داچیا می‌گویند هدفشان طراحی ماشینی ساده و کاربردی بوده که در عین «با حال بودن» به حفظ محیط زیست هم کمک کند. مانیفستو شیشه جلو و در ندارد تا به گفته کارخانه سرنشینان به طبیعت نزدیک‌تر شوند. بیست درصد بدنه ماشین از پلاستیک بازیافتی ساخته شده که رنگ نمی‌شود و تعمیر آن ارزان و آسان است.
 
ماشین فقط یک چراغ جلو دارد چون طراحان داچیا می‌گویند وقتی نور کافی با یک چراغ فراهم می‌شود، گذاشتن دو چراغ ضروری نیست. این چراغ از ماشین جدا می‌شود و می‌توان از آن به عنوان چراغ‌ دستی استفاده کرد.
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شدروکش‌صندلی‌های مانیفستو باز شده و به عنوان کیسه خواب استفاده می‌شود
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شدداشبورد مانیفستو روکش چوب‌پنبه دارد و ضد آب است
 
کاربرد دوگانه در بخش‌های دیگر مانیفستو هم دیده می‌شود. مثلا روکش صندلی‌ها کیسه خواب می‌شود و از پشت ماشین هم می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد. باتری‌ها هم از ماشین جدا می‌شود و می‌توان از آن برای نیرو دادن به لوازم برقی استفاده کرد.
 
اتاق ماشین بسیار ساده است. همه چیز ضد آب ساخته شده تا راحت شسته شود. روی داشبورد گیره‌هایی گذاشته شده که راننده می‌تواند بسته به نیاز یا علاقه‌اش وسایل مختلف را به آن وصل کند و چیدمان داشبورد را با سلیقه خود تغییر دهد. لاستیک‌ها هم بدون باد است و در نتیجه هیچوقت پنچر نمی‌شود. داچیا می‌گوید این لاستک‌ها آنقدر بادوام است که در طول عمر ماشین نیازی به تعویض آنها نیست.
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شداز پشت ماشین می‌توان به عنوان میز کار استفاده کرد
 
مانیفستو در رقابت برای جایزه بهترین کانسپت سال با ۹ ماشین دیگر رقابت می‌کرد. پس از داچیا، سیتروئن اولی (Oli) بیشترین رای را به دست آورد و مرسدس «ویژن یک-یازده» سوم شد. کانسپت‌هایی از آئودی، لانچیا، پورشه، پژو، دوج، ب‌ام‌و و لینکلن دیگر شرکت‌کنندگان در مرحله پایانی رقابت بودند.
 
فراخوان مجازی تسلا
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شدنرم‌افزار همه ماشین‌های تسلا در آمریکا باید به‌روز شود
 
با اعلام نتیجه تحقیقات دولت آمریکا درباره امن بودن ماشین‌های تسلا،‌ این کارخانه ناچار شد نرم‌افزار بیش از دو میلیون دستگاه از محصولاتش در آمریکا را اصلاح کند. سازمان امنیت ترافیک بزرگ‌راه‌های آمریکا پس دو سال تحقیق اعلام کرد که سیستم خودران تسلا به کسانی که از آن درست استفاده نکنند به اندازه کافی هشدار نمی‌دهد.
 
سیستم خودران تسلا که نامش «اتو پایلوت» است، ماشین را بین خطوط جاده نگه می‌دارد و سرعت را با توجه به ماشین جلو تنظیم می‌کند. راننده هنگام استفاده از این سیستم باید حواسش به جاده باشد و نباید دست‌هایش را از روی فرمان بردارد.
 
در طول سال‌های گذشته ماشین‌های تسلا تصادف‌هایی کردند که در آن سیستم خودران فعال بود اما راننده به جاده توجه نداشت. برخی از این تصادف‌ها به مرگ منجر شده است. همچنین فیلم‌هایی از رانندگانی در فضای مجازی منتشر شده که در حالی که ماشین در حال حرکت است، پشت فرمان چرت می‌زدند یا در صندلی عقب نشسته‌ بودند.
 
اصلاح نرم‌افزار تسلا از طریق اینترنت انجام می‌شود و لازم نیست رانندگان ماشین‌هایشان را به نمایندگی ببرند. با به‌روز شدن سیستم خودران، ماشین نظارت بیشتری بر راننده دارد و تعداد هشدارها بیشتر شده است. همچنین این سیستم در جاده‌هایی که خطر تصادف بیشتر باشد غیرفعال خواهد شد.
 
از تسلا به خاطر روش بازاریابی سیستم خودرانش شکایت شده‌ است. شاکیان می‌گویند تسلا با انتخاب نام اتو پایلوت در توانایی این سیستم بزرگ‌نمایی کرده است. تسلا سیستم دیگری هم دارد که نامش «خودران کامل» است و امکانات بیشتری دارد. این سیستم به طور آزمایشی به برخی راننده‌ها فروخته شده است.
 
تویوتا برای اروپا
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شدشاسی‌بلند الکتریکی تویوتا سال ۲۰۲۴ به بازار می‌آید
 
تویوتا با نمایش دو کانسپت از عرضه دو مدل الکتریکی جدید در بازار اروپا خبر داد. این دو ماشین بخشی از برنامه تویوتا برای افزایش تعداد مدل‌های الکتریکی‌اش به شش مدل تا سال ۲۰۲۶ است.
 
اولین مدل یک شاسی‌بلند کوچک است که سال آینده به بازار خواهد آمد. یوشیهیرو ناکاتا، مدیر بخش اروپایی تویوتا در مراسم رونمایی از این کانسپت در شهر بروکسل گفت که این مدل در افزایش فروش ماشین‌های الکتریکی تویوتا در اروپا نقشی کلیدی خواهد داشت.
 
تویوتا این شاسی‌بلند را با همکاری سوزوکی طراحی کرده است. هر دو ماشین قرار است در کارخانه سوزوکی در هند تولید شود. تویوتا اطلاعات فنی زیادی درباره ماشین منتشر نکرده، اما شاسی‌بلند سوزوکی با هر بار شارژ ۵۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند.
 
تویوتا می‌گوید به خریداران دو انتخاب برای باتری خواهد داد و آنها می‌توانند ماشین را با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش دهند. این شاسی‌بلند در اروپا با هیوندای کونا، فورد پوما و شاسی‌بلندهای الکتریکی پژو و اپل رقابت خواهد کرد.
 
جهان خودرو؛ بهترین کانسپت سال انتخاب شدشاسی‌بلند اسپرت تویوتا با همکاری کارخانه BYD طراحی شده است
 
تویوتا کانسپت دیگری از یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر هم نمایش داد که قرار است براساس آن یک مدل جدید در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. این ماشین با همکاری کارخانه BYD طراحی شده و در چین تولید خواهد شد.
 
این شاسی‌بلند اسپرت با ماشین‌هایی نظیر هیوندای آیونیک ۶ و فولکس‌واگن ID 7 رقابت خواهد کرد. آقای ناکاتا در مراسم رونمایی از کانسپت این شاسی‌بلند گفت که این ماشین برای کسانی طراحی شده است که به ظاهر ماشین بیشتر از کاربرد آن اهمیت می‌دهند.
 
تویوتا در حال حاضر تنها یک مدل الکتریکی در محصولاتش دارد و در این بازار از رقیبانش عقب است. این شرکت می‌خواهد فروشش در اروپا را تا سال ۲۰۲۶ به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال برساند که یک چهارم فروش کارخانه در این بازار است. برای مقایسه فروش تنها مدل الکتریکی این شرکت تا ماه اکتبر امسال کمی بیشتر از ۱۴ هزار دستگاه بود.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان