پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اعتماد آنلاین: با انتشار آمار فروش خودروهای برقی در 10 ماهه نخست سال میلادی، بازار ایران با حساسیت بیشتری اخبار خودروسازان برقی را دنبال خواهد کرد چرا که برخی نامهای آشنا در ایران، اوضاع خوبی در کشور سازنده ندارند.
در لیست خودورهای برقی وارداتی، نام محصول آریزو5(EV) دیده میشود. این محصول را شرکت مدیران خودرو به ایران میآورد که در 10 ماهه سال گذشته میلادی تنها 5266 دستگاه فروخته است. این خودرو در حالت مطلوب توانایی پیمایش 401 کیلومتر با هربار شارژ کامل دارد.
ونوسیا D60 EV PLUS توسط مکث موتور وارد کشور میشود. قرار است تا ونوسیا با ظرفیت باتری 47 کیلوواتی وارد بازار شود. این خودرو با هربار شارژ کامل توانایی 420 کیلومتر پیمایش را دارد. فروش این محصول در مدت زمان مورد اشاره، بهتر از محصول منتخب مدیران خودرو بوده اما چندان قابل اعتنا نیست. این خودرو در این مدت 13500 دستگاه به فروش رسیده است.
در بخشی از این لیست نام محصول برقی منتخب سایپا، چانگان ایدو460 دیده میشود. چانگان برقی به مجموعه باتری با ظرفیت 47.78 کیلووات ساعت مجهز است، که شعاع حرکتی برابر با 401 کیلومتر را فراهم میکند. این خودرو در مدت زمان مورد اشاره تنها 9500 دستگاه فروخته است.
خودرو برقی JMEV GSE که حاصل همکاری دو گروه خودروسازی جیانگلینگ (JMC) و رنو (RENAULT) است و به ایران میآید، و ایران خودرو برای واردات آن برنامه ریزی کرده است نیز در این لیست دیده میشود که با فروش 1857 دستگاه طی ده ماه، عملکرد غیرقابل قبولی از خودش نشان نداده است.
E-QM5 از دیگر خودروهایی است که در این گزارش نام آن به چشم میخورد با این تفاوت که با فاصله محسوسی عملکرد بهتری نسبت به تمامی رقبای داخل ایرانی خود دارد و در مدت زمانی که خودروهای برقی چینی (که قرار است به ایران بیایند) کمتر از 20 هزار دستگاه فروختهاند، هونگچی موفق به ثبت رکورد 60هزار دستگاه شده که نشان میدهد، این برند و این محصول جایگاه نسبتا خوبی بین چینیها دارد. EQM5 با هربار شارژ کامل میتواند 431 کیلومتر پیمایش داشته باشد که در این شاخص نسبت به رقبای خود برتری دارد. برند بی ام کارز (BM CARS) وارد کننده این محصول است.
با توجه به رویکرد ویژه دولت سیزدهم و وزیر صمت و کشور به برقی سازی حمل و نقل عمومی درون شهری، سازمان شهرداری و تاکسیرانی طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی به ویژه تاکسی را در دستور کار قرارداده اند. از این قضا دولت و سازمان تاکسیرانی باید به آمار فروش شرکتهای خودروساز چین و استفاده از این خودروها در سطح جهانی توجه کنند تا با انتخاب نادرست مشکلات دو سویه برای رانندگان و مردم پیش نیاید.