arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲

نزاع ونزوئلا و گویان؛‌ حضور جنگنده‌های آمریکا بر فراز گویان

در واکنش به برنامه اشغال مناطق نفت‌خیز گویان توسط ونزوئلا، ارتش آمریکا از پرواز جنگنده‌های خود بر فراز گویان خبر داد. ونزوئلا قصد دارد منطقه اسِکیبو در گویان را تسخیر و به عنوان یک ایالت از کشور خود اداره کند. فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا اطلاع داد: «این پرواز‌ها بخشی از تعامل‌ها و اقدامات معمول هستند. ایالات متحده به فعالیت خود به عنوان یک شریک امنیتی برای گویان ادامه و همکاری‌ها در این منطقه را تثبیت خواهد کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: در واکنش به برنامه اشغال مناطق نفت‌خیز گویان توسط ونزوئلا، ارتش آمریکا از پرواز جنگنده‌های خود بر فراز گویان خبر داد. ونزوئلا قصد دارد منطقه اسِکیبو در گویان را تسخیر و به عنوان یک ایالت از کشور خود اداره کند.

نگرانی‌های فعلی در آمریکای جنوبی پیرامون تشدید وضعیت بحرانی در کشور گویان وارد مرحله جدیدی شده است.

پس از آن‌که دولت ونزوئلا اعلام کرد قصد دارد منطقه اسِکیبو در کشور همسایه، گویان، را اشغال کند و به انضمام خاک خود درآورد، حال ارتش ایالات متحده آمریکا از حضور هواپیماهای جنگی خود بر فراز گویان برای پشتیبانی از این کشور، خبر داده است.

فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا اطلاع داد: «این پروازها بخشی از تعامل‌ها و اقدامات معمول هستند. ایالات متحده به فعالیت خود به عنوان یک شریک امنیتی برای گویان ادامه و همکاری‌ها در این منطقه را تثبیت خواهد کرد.»

همه‌پرسی در ونزوئلا

ونزوئلا مدعی است که اسِکیبو متعلق به این کشور است و حال در پی نتیجه یک همه‌پرسی بر روی این نکته، پافشاری می‌کند.

گفته می‌شود ۹۶ درصد از شرکت‌کنندگان ونزوئلایی که در یک رفراندوم در روز یکشنبه ۳ دسامبر (۱۲ آذر) مشارکت داشتند، خواستار ایجاد یک ایالت فدرال جدید ونزوئلا به نام "گوایان اسکیبو" و نیز اعطای ملیت ونزوئلا به مردم این منطقه شده‌اند.

دولت گویان این همه‌پرسی را "تهدیدی برای امنیت و صلح در این کشور" خوانده است.

گویان یکی از فقیرترین کشورها در آمریکای لاتین است و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. مساحت منطقه اسکیبو نزدیک به ۱۶۰ هزار  کیلومتر مربع است و حدود دو سوم از کُل خاک کشور گویان را تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور گویان، عرفان علی، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی "سی بی اس" آمریکا گفت: «ما خود را برای بدترین سناریوی ممکن، آماده می‌کنیم. ما خودمان را با متحدان و دوستانمان آماده می‌کنیم تا از آنچه به ما تعلق دارد، یعنی اسکیبو، دفاع کنیم.»

بیش از ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی

منطقه اسِکیبو در گویان غنی از منابع زمینی گسترده‌ای است. موضع مذکور ونزوئلا در قبال گویان به‌ویژه پس از کشف ذخایر نفتی در این منطقه توسط شرکت نفتی "اکسون موبایل" در سال ۲۰۱۵،‌برقرار است.

در ماه اکتبر سال جاری میلادی، اکتشافات نفتی دیگری نیز در اسکیبا صورت گرفت که بر اساس آن، ذخایر نفتی گویان بالغ بر دست‌کم ۱۰ میلیارد بشکه برآورد شده است. 

گفته می‌شود این میزان بیش از ذخایر نفتی کویت یا امارات متحده عربی است.

نظرات بینندگان