arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
نیویورک تایمز گزارش داد؛

چرا زمان در جنگ غزه به نفع اسرائیل نیست؟ / مقامات آمریکایی چه می گویند؟

چندین مقام در دولت بایدن گفتند هر چه حمله نظامی اسرائیل بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه جرقه جنگ گسترده‌تری را بزند، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، چندین مقام گفتند که پاسخ قهرآمیز اسرائیل به حملات حماس باعث همدردی در سراسر جهان برای آرمان فلسطین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند که ارتش اسرائیل زمان محدودی برای انجام عملیات خود در غزه دارد چراکه خشم اعراب در منطقه و کلافگی در ایالات متحده و سایر کشور‌ها نسبت به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی، می‌تواند تل آویو را محدود کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که مقامات ارشد دولت بایدن به اسرائیل فشار می‌آورند تا برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان اقدامات بیشتری انجام دهد، ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه گفت که نگران است هر غیرنظامی کشته شده در غزه منجر به افزایش اعضای حماس در آینده شود.


ژنرال براون خواستار آتش بس نشد، اما هنگامی که خبرنگارانی از او پرسیدند که آیا نگران این است که تعداد زیاد تلفات غیرنظامی باعث افزایش اعضای حماس در آینده شود، او پاسخ داد: "بله، بسیار زیاد. "

اظهارات او نمایانگر اختلافات بین اسرائیل و دولت بایدن بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که تعداد غیرنظامیان کشته شده در نوار غزه نشان می‌دهد که در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس "به وضوح اشتباه" وجود دارد.

چندین مقام در دولت بایدن گفتند هر چه حمله نظامی اسرائیل بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه جرقه جنگ گسترده‌تری را بزند، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، چندین مقام گفتند که پاسخ قهرآمیز اسرائیل به حملات حماس باعث همدردی در سراسر جهان برای آرمان فلسطین شده است.

به گفته‌ی مقامات امریکایی، تصمیم سریع اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی در غزه باعث شد که زمان کافی برنامه ریزی گسترده جهت کاهش خطر تلفات غیرنظامی وجود نداشته باشد، اما آنچه را تضمین کرد، تعداد بالای مرگ و میر غیرنظامیان بود.

هرچه بمباران بیشتر ادامه یابد، اسرائیل - و متحدش، ایالات متحده - منزوی‌تر می‌شوند و کشور‌های سراسر جهان خواهان آتش بس شوند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که تا زمانی که همه گروگان‌ها آزاد نشوند، آتش بس برقرار نخواهد شد. اما به نظر می‌رسید که او متوجه شده است که اسرائیل زمان نامحدودی برای دستیابی به اهدافش ندارد.

با نزدیک شدن نیرو‌های دفاعی اسرائیل به بیمارستان الشفا در مرکز شهر غزه، این موضوع به نقطه اوج خود می‌رسد. مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند که عوامل ارشد حماس یک مرکز فرماندهی و کنترل را در زیر بیمارستان قرار داده اند، ادعایی که حماس و مقامات بیمارستان آن را رد کرده اند.

مقامات ارتش اسرائیل، اما می‌گویند که قصد عقب نشینی ندارند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که ارتش اسرائیل "محاصره شهر غزه را تنگ‌تر می‌کند" و یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، "در پناهگاه خود پنهان شده است".

یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که مکان دقیق سینوار نامشخص است و معلوم نیست که مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل درباره محل اختفای او چه اطلاعاتی کسب کرده اند. اما چندین مقام دیگر امنیت ملی گفتند که این بیمارستان یک هدف بسیار چالش برانگیز برای ارتش اسرائیل است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که حمله به آن می‌تواند صد‌ها یا حتی هزاران فلسطینی را بکشد.

حملات اسرائیل و محاصره شهر غزه باعث شد هزاران غیرنظامی فلسطینی در شمال نوار غزه حرکت خود را به سمت جنوب آغاز کنند. روز سه شنبه، ارتش اسرائیل، کریدوری را برای چند ساعت باز کرد و هزاران فلسطینی که بسیاری از آن‌ها پرچم‌های سفید را به اهتزاز درآوردند، از آن استفاده کردند.

کاخ سفید روز پنجشنبه پس از آنکه بایدن برای وقفه‌های کمک‌های بشردوستانه فشار آورده بود، اعلام کرد که ارتش اسرائیل اکنون می‌گوید که عبور امن را در برهه‌ای از روز تضمین می‌کند.

ژنرال جوزف ال ووتل، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، گفت که ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ در جریان مبارزه با داعش، مسیر‌هایی برای فرار مردم از رقه سوریه ایجاد کرده بود. او گفت که مقامات فرماندهی مرکزی از ماه‌ها قبل از ورود نیرو‌های تحت حمایت آمریکا، عملیات رقه را برنامه‌ریزی کرده بودند، تا تلفات غیرنظامیان را محدود کنند.

یکی دیگر از مقامات گفت که پیشروی برای بازپس گیری شهر موصل عراق از داعش در سال ۲۰۱۶، نه ماه طول کشید، تا حدی به همین دلیل.

یک مقام آمریکایی گفت، رهبران ارشد نظامی آمریکا در تماس‌های تلفنی تقریباً روزانه تلاش می‌کنند همتایان اسرائیلی خود را تحت فشار قرار دهند تا در هدف‌گیری «دقیق‌تر» باشند. مقامات دیگر از اسرائیل خواسته اند که به جای مهمات ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوندی در اهداف نظامی در غزه از بمب‌های هدایت شونده ماهواره‌ای ۲۵۰ پوندی استفاده کند.

فرماندهان فعلی و سابق ارتش ایالات متحده گفتند که محاصره شهر غزه توسط ارتش اسرائیل که عملاً نوار غزه را به دو نیم تقسیم می‌کند، کنترل این منطقه را برای حماس دشوارتر می‌کند.

مقامات گفتند که تصمیم دو هفته پیش اسرائیل برای توقف تهاجم تمام عیار به غزه و در عوض انجام یک حمله زمینی مرحله‌ای مطابق با پیشنهادات وزیر دفاع به همتایان اسرائیلی‌اش بود. اما اسرائیل همچنین هزاران تن بمب را در عملیات هوایی خود در حالی که از نیرو‌های زمینی خود در برابر کمین‌های حماس محافظت می‌کند، پرتاب کرده است. حدود ۳۲ سرباز اسرائیلی کشته شده اند، که نشان می‌دهد ارتش اسرائیل با احتیاط روی زمین حرکت می‌کند در حالی که هواپیما‌های جنگی و توپخانه اهداف را نابود می‌کنند.


فرماندهان سابق آمریکایی که در نبرد‌های شهری در عراق و سوریه شرکت کرده‌اند، می‌گویند محاصره حماس در یکی از پایگاه‌هایش و قطع خطوط تدارکاتی و ارتباطی آن، این گروه را مجبور می‌کند از منابع موجود استفاده کند و نیروهایش را خسته کند.

ژنرال کنت مکنزی جونیور، رئیس بازنشسته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که ارتش اسرائیل پنج هدف اصلی را برای غزه تعیین کرده است: انهدام حماس، به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان، کاهش خطرات برای سربازان خود، نجات گروگان‌ها و اجتناب از گسترش جنگ به فراسوی غزه

از نظر استراتژیک، او گفت که زمان «لزوماً به نفع اسرائیل نیست». با محو شدن خبر‌های مربوط به حملات ۷ اکتبر حماس و ظهور  تصاویر غزه در ویرانه و تلفات غیرنظامیان در اخبار، انتقاد از اسرائیل در حال افزایش است. این موضوع فشار را بر ارتش اسرائیل افزایش می‌دهد تا سریعتر به حماس ضربه بزند.

ژنرال براون گفت هر چه جنگ طولانی‌تر شود، برای اسرائیل چالش برانگیزتر خواهد شد.

او با اشاره به جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ گفت: «هر جنگی که من در طول دوران نظامی خود با آن درگیر بوده‌ام، به استثنای احتمالاً سپر صحرا/طوفان صحرا، بسیار طولانی‌تر از آن چیزی بود که اکثر مردم تصور می‌کردند.»

نظرات بینندگان