arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «انتخاب»:

قالیباف و جبهه پایداری به جای این کارها، انرژی شان را برای رفع مشکلات کشور بگذارند

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت:  انرژی که برای تصفیه حساب‌های سیاسی و یا تخریب نیرو‌ها گذاشته می‌شود، باید در جهت خدمت رسانی به مردم گذاشته شود. جبهه پایداری و قالیباف باید انرژی خود را برای رفع مشکلات کشور بگذارند. این اختلافات گا‌ها تبدیل به کینه می‌شود که خوب نیست. متاسفانه برخی آستانه تحملشان در ارتباط با انتقادات و گفتگو‌ها پایین است و این مسئله به یک کینه تبدیل می‌شود. امیدوار هستم جبهه پایداری و قالیباف اگر می‌خواهند با هم موضوعات را مورد نقد قرار دهند، بیشتر جنبه فعالیت‌های سیاست‌ورزی را دنبال کنند نه سیاسی بازی!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اختلاف میان تیم قالیباف و رئیسی بیش از قبل علنی شده است. آنچه طی چند ماه اخیر مشاهده می‌شود، رقابت سنگین جبهه پایداری و قالیباف برای حذف یکدیگر از مجلس است، اما به باور برخی کارشناسان سیاسی، این رقابت نیاز به یک ضلع سوم دارد و با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، قالیباف شانس بیشتری برای پیروزی بر جبهه پایداری دارد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره تضاد میان دولت و مجلس به «انتخاب» گفت: همانطور که تقسیم قوا در قانون اساسی مشخص است و  هر قوه وظایف خود را دارد، هیچ قوایی حق دخالت در کار دیگری ندارد. اینکه گفته می‌شود قوا در راستای منافع مردم گام بردارند، دلیل نمی‌شود قوه مقننه کاملا در اختیار قوه مجریه باشد یا قوه مجریه در اختیار قوه مقننه باشد. همسویی یعنی کاهش اختلافات، نه اینکه افراد از مسئولیت‎‌های خود کوتاه بیایند. مجلس در نقاطی که می‌بیند دولت از ریل خود خارج می‌شود، حق دارد که تذکرات لازم را به دولت بدهد، چرا که قوانین تصویب شده توسط  مجلس، یک ریل گذاری برای دولت است.

او افزود: هر طیفی که در مجلس حضور دارد اگر ببیند که ایرادی نسبت به قوه مجریه وجود دارد حق دارند که طبق قانون به دولت تذکر دهند، لذا این موضوع را نباید پای اختلاف بگذاریم. اگر گروه‌های سیاسی دیگری هستند که می‌خواهند از این تذکرات تحت عنوان اختلاف یاد کنند و در عین حال از آن بهره برداری سیاسی کنند، در حقیقت واژه‌ای جز سیاسی کاری نیست. اینکه پایداری با سوءاستفاده از این شرایط بخواهد با قالیباف تصفیه حساب کند، قاطعانه قابل نظردادن نیست. به هر جهت رقابت سیاسی در مجلس اجتناب ناپذیر است. برخی طیف‌ها نزدیک به دولت هستند و حتی حاضر به انتقاد نیستند، برخی از طیف‌ها دولت را باور دارند اما خود را ملزم به استیضاح هم می‌دانند.

وی گفت:  انرژی که برای تصفیه حساب های سیاسی و یا تخریب نیروها گذاشته می‌شود، باید در جهت خدمت رسانی به مردم گذاشته شود. جبهه پایداری و قالیباف باید انرژی خود را برای رفع مشکلات کشور بگذارند. این اختلافات گاها تبدیل به کینه می شود که خوب نیست. متاسفانه برخی آستانه تحملشان در ارتباط با انتقادات و گفتگو ها پایین است و این مسئله به یک کینه تبدیل می‌شود. امیدوار هستم جبهه پایداری و قالیباف اگر می خواهند با هم موضوعات را مورد نقد قرار دهند، بیشتر جنبه فعالیت‌های سیاست‌ورزی را دنبال کنند نه سیاسی بازی!

آشتیانی درباره عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و سخت‌تر شدن رقابت قالیباف و پایداری گفت: هیچ چیز درباره انتخابات قابل تصور نیست، شورای نگهبان هم با کسی تعارف ندارد. اینکه برخی منتظر نظر شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها هستند، بستگی به سوابق خودشان دارد. کسانیکه پرونده قضایی و محکومیت دارند و رفتار و عمل آن ها نشان داده که در جهت منافع مردم نیستند، طبیعی است که شورای نگهبان باید از تایید آن‌ها پرهیز کند. به هر جهت شورای نگهبان قانون را در مورد اصلاح طلبان اجرا می کند و قرار است که امسال دلیل رد صلاحیت‌ها را هم به صورت مکتوب اعلام کنند. طیف‌های مختلف اگر در انتخابات حضور داشته باشند تنور انتخابات گرم خواهد شد، اما باید رعایت انصاف و عدالت انجام شود. نوع گفتمان‌ها و ادبیات جریانات سیاسی باید پسندیده باشد.

نظرات بینندگان