arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

معرفی مولانا و کتابهای برجسته او

مولانا در طی سالهای عمر خود در کشورهای مختلفی نظیر ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه امروزی زندگی کرده و به همین دلیل، آثار او در این کشورها به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و طرفداران بسیار سرسختی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مولانا یکی از شاعران و عارفان پارسی‌گوی ایرانی است که بسیاری از افراد آن را در جهان و ایران می‌شناسند. این شاعر در قرن هفتم هجری قمری زندگی می‌کرده و در ادبیات سرزمین تاریخی ایران، عرفان و اخلاق از جایگاه بالایی برخوردار است. مولانا جلال الدین بلخی ملقب به مولانا بی‌شک استاد بزرگ علم، عرفان و ادب فارسی است. همانطور که بیان شد، مولانا را تنها ایرانیان و مشرقیان نمی‌شناسند بلکه در کل جهان آثار مهم او همچون مثنوی معنوی، دیوان شمس و... او خوانده می‌شود. آثار این شاعر و عارف بزرگ به زبان‌های مختلف بسیار زیادی ترجمه و مورد استفاده قرار گرفته است. اگر شما هم به آثار مولانا همچون مثنوی معنوی، دیوان شمس مولانا، کلیات شمس تبریزی و... علاقه‌مند هستید می‌توانید آنها را خریداری و مطالعه کنید. قطعا با مطالعه این آثار دریچه روشنی پیش روی شما باز خواهد شد. در ادامه شما را با نحوه خرید کتاب مثنوی معنوی و سایر آثار مولوی بیشتر آشنا کردیم.

معرفی مولانا و کتابهای برجسته او

زندگینامه مختصری از مولانا

مولانا یکی از شاعران و عارفان مشهور و برجسته قرن هفتم و سیزدهم میلادی بوده که آثار به جا مانده از او اغلب به زبان شیرین پارسی نگارش شده است. چراکه همه دنیا او را عارف و شاعر پارسی‌گوی ایرانی می‌شناسند. اما در این میان برخی از آثار وی به زبان عربی نگارش شده و در برخی از آثار خودش از زبان‌های ترکی و یونانی استفاده کرده است. نام کامل مولانا "محمدبن محمدبن حسین حسینی خطیبی بکری" بلخی است. در طول سالهای زندگی او را با القاب مختلفی به نام مولوی، مولانا، شیخ و... نیز صدا می‌کردند.

مولانا در طی سالهای عمر خود در کشورهای مختلفی نظیر ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه امروزی زندگی کرده و به همین دلیل، آثار او در این کشورها به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و طرفداران بسیار سرسختی دارد.

یکی از آثار فوق‌العاده عالی او که در بین ایرانیان و افراد مختلف در جهان بسیار شناخته شده و مشهور است، مثنوی معنوی نام دارد. شما برای خرید کتاب مثنوی معنوی می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین مختلف اقدام کنید.

آرامگاه مولانا کجاست؟

پدر مولانا به دعوت علاءالدین کیقباد سلجوقی به قونیه سفر کرد. وی سالهای زیادی را به همراه پسرش مولانا و خانواده‌اش در این شهر زندگی کرد. قونیه یکی از استان بزرگ در کشور ترکیه بوده که بین استان‌های آنکارا و آنتالیا قرار دارد. مولانا و پدرش پس از سالها زندگی در این شهر، در همان جا جان به جان آفرین تسلیم گفتند و آرام گرفتند. شما برای دیدن مشاهده آرامگاه و موزه مولانا باید به شهر قونیه سفر کنید.

آثار مولانا

 به طور کلی آثار مولانا در دو دسته منظوم و منثور نگارش و تقسیم‌بندی می‌شود. این آثار در طول سالیان دراز برای علاقه‌مندان به حکمت و عرفان جزء بهترین منابع موجود بودند. همانطور که بیان شد، کلیه آثار مولانا به زبان‌های مختلف در کشورهای اروپایی ترجمه شده و افراد بسیاری در سرتاسر دنیا او را می‌شناسند و آثار وی را مطالعه می‌کنند. در حقیقت مطالعه اشعار مولانا دریچه ورود به فرهنگ شرق و پارسی‌زبانان است. ما ایرانیان باید به داشتن این شاعر بزرگ و آثار او افتخار کنیم. برخی از آثار مولانا عبارت است از:

معرفی مولانا و کتابهای برجسته او

مثنوی معنوی

مثنوی معنوی یکی از آثار مهم و تاثیرگذار مولانا شناخته می‌شود. در این مجموعه از اثر مولانا 27 هزار بیت شعر در قالب 6 دفتر به نظم درآمدند و افراد زیادی در سرتاسر دنیا آن را خریداری و خوانده‌اند. جهت تهیه و خرید کتاب مثنوی معنوی می‌توانید از طریق کلیه فروشگاه‌های حضوری و آنلاین اقدام کنید. در وصف این اثر ارزشمندان شاعران و اندیشمندان زیادی نقدهای مختلف و برجسته‌ای را نوشتند. مولانا این اثر درخشان و ارزشمند را به درخواست یکی از مریدان خود به نام "حسام الدین چلبی" سرورده و به نظم درآورده است.

معرفی مولانا و کتابهای برجسته او

دیوان شمس مولانا

یکی از پنج اثر جلال الدین محمد مولوی که جزء مثنوی معنوی، اشعار دیگر او را شامل می‌شود، دیوان شمس مولانا است. این دیوان را با نام‌های مختلف مانند دیوان شمس تبریزی، دیوان کبیر، کلیات شمس تبریزی یا غزلیات شمس می‌شناسند. به طور کلی خاندان مولانا و سلسله مولویه این کتاب ارزشمند و فوق‌العاده را به نام دیوان کبیر می‌شناسند. شما جهت خرید دیوان شمس مولانا و همچنین استعلام قیمت کتاب کلیات شمس تبریزی می‌توانید از طریق وبسایت انتشارات هلیا اقدام کنید.

فیه ما فیه

یکی دیگر از آثار معروف و شناخته شده مولانا، فیه ما فیه است. این اثر برگرفته از مجموعه‌ای از حکایات، تمثیل‌ها، داستان‌ها و روایات و اخبار مولانا است که در طول 30 سال توسط پسر و مرید مولانا نگارش شده و شیرینی کلام مولانا در این کتاب کاملا به چشم می‌خورد. سبک سادگی این کتاب همانند مثنوی معنوی است.

یادداشت پایانی

همانطور که مطالعه کردید، مولانا یکی از شاعران و عارفان پارسی‌گوی ایرانی است که نه تنها در مشرق زمین بلکه در کل جهان او و آثار وی را می‌شناسند. دانشمندان و محققان بسیار زیادی آثار این هنرمند ایرانی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

نظرات بینندگان