arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

یک قرص با تاثیری «شگفت‌انگیز» خطر مرگ ناشی از یک نوع سرطان ریه را به نصف کاهش می‌دهد

یک قرص با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی «شگفت‌انگیز» می‌تواند در صورت مصرف روزانه پس از جراحی، خطر مرگ ناشی از نوع خاصی از سرطان ریه را به نصف کاهش دهد. سرطان ریه سرطانی است که سالانه حدود ۱.۸ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند و کشنده‌ترین سرطان در سراسر جهان است. نتایج کارآزمایی بالینی داروی جدید در کنفرانس سالانه متخصصان سرطان در شیکاگوی آمریکا رونمایی شد. این درمان که از سوی گروه دارویی آسترازنکا با نام اوسیمرتینیب [نام تجاری تاگریسو]ارائه شده است، نوع خاصی از سرطان ریه را هدف قرار می‌دهد. نتیجه مصرف قرص منجر به کاهش ۵۱ درصدی خطر مرگ در بیماران تحت درمان در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده می‌کردند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک قرص با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی «شگفت‌انگیز» می‌تواند در صورت مصرف روزانه پس از جراحی، خطر مرگ ناشی از نوع خاصی از سرطان ریه را به نصف کاهش دهد.

سرطان ریه سرطانی است که سالانه حدود ۱.۸ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند و کشنده‌ترین سرطان در سراسر جهان است.

نتایج کارآزمایی بالینی داروی جدید در کنفرانس سالانه متخصصان سرطان در شیکاگوی آمریکا رونمایی شد.

این درمان که از سوی گروه دارویی آسترازنکا با نام اوسیمرتینیب [نام تجاری تاگریسو] ارائه شده است، نوع خاصی از سرطان ریه را هدف قرار می‌دهد.

این درمان مربوط به بیمارانی است که از سرطان به اصطلاح «سلول‌های غیرکوچک» (شایع‌ترین شکل) با جهش‌های خاص ژنتیکی رنج می‌برند. این جهش‌ها ۱۰ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه در ایالات متحده و اروپا و ۳۰ تا ۴۰ درصد در آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در کارآزمایی بالینی حدود ۶۸۰ نفر در مراحل اولیه بیماری شرکت کردند که از بیش از ۲۰ کشور بودند.

این افراد ابتدا باید برای برداشتن تومور [سلول‌های سرطانی] تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند سپس نیمی از بیماران درمان روزانه با دارو و بقیه با دارونما را شروع کردند.

نتیجه مصرف قرص منجر به کاهش ۵۱ درصدی خطر مرگ در بیماران تحت درمان در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده می‌کردند شد. پس از پنج سال، ۸۸ درصد از بیمارانی که از این درمان استفاده کردند در مقایسه با ۷۸ درصد بیمارانی که دارونما مصرف کردند همچنان زنده بودند.


روی هربست از دانشگاه ییل که رهبری این مطالعه را در دست داشت در کنفرانس شیکاگو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این داد‌ه ها شگفت‌انگیز است.»

وی افزود: «این دارو به جلوگیری از گسترش بیماری به مغز، کبد و استخوان‌ها کمک می‌کند.»

او گفت که حدود یک سوم موارد سرطان‌های «سلول غیرکوچک» را می‌توان در صورت شناسایی جراحی کرد.

ناتان پنل، از بنیاد کلیوند که در این مطالعه حضور نداشت در نشست مطبوعاتی در شیکاگو به اهمیت نتایج این آزمایش اشاره کرد و گفت: «ما وارد عصر درمان‌های شخصی‌سازی شده برای بیماران در مراحل اولیه شده‌ایم و باید درها را به روی یک درمان غیرمتمایز یعنی شیمی‌درمانی برای همه ببندیم.»

طبق بیانیه مطبوعاتی داروی « اوسیمرتینیب» شرکت آسترازنکا در حال حاضر در ده‌ها کشور مجاز است.

روی هربست با این حال توضیح می‌دهد که همه پزشکان هنوز این درمان را تجویز نمی‌کنند و منتظر داده‌های مربوط به آزمایش نهایی بودند که در روز یکشنبه ارائه شد.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان