arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
شهرستانی، فعال صنعت فولاد در گفت و گو با «انتخاب»:

سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبلش ۲ میلیون تن افت تولید در صنایع فولاد داشتیم؛ دلیل آن کمبود برق و گاز بود / در حوزه برق، امسال شاید حتی بدتر از سال قبل باشد / امسال باید ۴۳ میلیون تن تولید کنیم، اما به نظر می‌رسد همان ۳۱ شاید هم ۳۲ میلیون تن تولید داشته باشیم

شهرستانی، فعال صنعت فولاد، درباره وضعیت احتمالی ناترازی برق در تابستان امسال گفت: بنظر می‌آید که امسال شاید حتی بدتر از سال قبل در حوزه برق باشد، چون مصرف کل عمومی بالاتر می‌رود و متاسفانه آن سرمایه گذاری‌هایی که باید برای افزایش تولید صورت می‌گرفت انجام نشده است و فشاری که همواره درباره ناترازی می‌آورند به صنایع است. مانند فولاد و آلمینیوم و ماشین سازی که در حوزه برق و گاز فشار‌های زیادی را تحمل می‌کنند. اتفاقی که سال قبل افتاد و خیلی بد بود و ناعدالتی بین خصولتی‌ها و خصوصی‌ها شکل گرفت این بود که برق ارائه شده به خصولتی‌ها داده شد، لذا کلا به سمتی می‌روند که بر خلاف شعار حمایت از اصل ۴۴ و حمایت از بخش خصوصی در حال ضربه به بخش خصوصی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اقتصادی «انتخاب»: ناترازی برق در تابستان‌ها همواره یک مشکل اساسی برای تولید صنایع بوده است که در سال گذشته نیز شاهد آن بوده ایم. در تابستان ۱۴۰۲ نیز بنظر می‌رسد این وضعیت ادامه داشته باشد. هر چند دولت بر این باور است که چندان مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. اما زیان صنایع در تابستان‌ها نشان می‌دهد وضعیت سختی در حوزه برق دارند.

شهرستانی، فعال صنعت فولاد، درباره وضعیت احتمالی ناترازی برق در تابستان امسال به «انتخاب» گفت: بنظر می‌آید که امسال شاید حتی بدتر از سال قبل در حوزه برق باشد، چون مصرف کل عمومی بالاتر می‌رود و متاسفانه آن سرمایه گذاری‌هایی که باید برای افزایش تولید صورت می‌گرفت انجام نشده است و فشاری که همواره درباره ناترازی می‌آورند به صنایع است. مانند فولاد و آلمینیوم و ماشین سازی که در حوزه برق و گاز فشار‌های زیادی را تحمل می‌کنند. اتفاقی که سال قبل افتاد و خیلی بد بود و ناعدالتی بین خصولتی‌ها و خصوصی‌ها شکل گرفت این بود که برق ارائه شده به خصولتی‌ها داده شد، لذا کلا به سمتی می‌روند که بر خلاف شعار حمایت از اصل ۴۴ و حمایت از بخش خصوصی در حال ضربه به بخش خصوصی هستند.

وی درباره میزان زیان کشور از قطعی برق صنایع فولاد افزود: در سال ۹۹ کشور ۳۰ میلیون تن تولید داشت که سال ۱۴۰۰ افت تولید به ۲۸ میلیون تن داشتیم، این دو میلیون تن کاهش یک میلیون آن مربوط به کمبود برق و یک میلیون نیز به کمبود گاز مربوط می‌شد. در سال ۱۴۰۱ که ما برنامه مان روی این بود که ۳۸ میلیون تن تولید کنیم به کمتر از ۳۰ میلیون رسیدیم یعنی ۸ میلیون تن از برنامه اصلی عقب افتادیم. در ۱۴۰۱ سه میلیون تن به برق، چهار میلیون به گاز و یک میلیون نیز به سوءمدیریت صادرات برمی گردد. امسال نیز بنظر می‌رسد که در همان حوالی بتوانیم تولید کنیم، در حالیکه باید ۴۳ میلیون تن تولید کنیم، اما بنظر می‌رسد اگر خیلی خوب توانیم کار کنیم همان ۳۱ شاید هم ۳۲ میلیون تن تولید کنیم.

شهرستانی درباره راهکار حل بحران ناترازی برق صنایع گفت: چندین عامل با هم باید حل شوند. سیاست کلی باید این باشد که معمولا همه جای دنیا بخش شهری را بهینه می‌کنند تا صنایع کار کنند. ما باید قیمت برق را برای کم مصرف‌ها کاهش دهیم، اما به مصرف بالا که می‌رسد شدت قیمت افزایش یابد. ما پیشنهاد دادیم صنایعی که مصرفشان پایین می‌آید، میزان صرفه جوییشان را به منازل بدهیم. راندمان نیروگاه‌ها نیز باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی بالا برود و برق مازاد تولید شده را نیز به بخش خصوصی بدهند. در درازمدت نیز سرمایه گذاری باید در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی انجام شود.

نظرات بینندگان