arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

راشاتودی: پوتین و رئیسی تلفنی گفت‌وگو کردند

شبکه راشاتودی لحظاتی قبل از گفتگوی تلفنی روئسای جمهور ایران و روسیه و رایزنی در مورد توسعه روابط دوجانبه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا؛ شبکه راشاتودی لحظاتی قبل از گفتگوی تلفنی رئیسان جمهور ایران و روسیه و رایزنی در مورد توسعه روابط دوجانبه خبر داد.

 راشا تودی گزارش داد: طرفین اشتراک نظر داشتند که روابط ایران و روسیه به نحو مثبتی در حال توسعه است.

در این گفت‌وگو، مسائل مرتبط با همکاری های دوجانبه در حوزه‌های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کرملین نیز در مورد این گفتگو عنوان کرد: طرفین ضمن تاکید بر تداوم تماس ها، مسائل مرتبط با همکاری های دوجانبه در حوزه‌های گوناگون و اجرای پروژه های زیرساختی مشترک را بررسی کردند.

خبرگزاری تاس نیز در این رابطه گزارش داد: این سومین گفت‌وگوی تلفنی سران ایران و روسیه در ماه های اخیر است.

تاس در مورد موضوع پروژه‌های مشترک دو کشور نوشت: یکی از پروژه های زیرساختی ایران و روسیه، مسیر ترانزیتی شمال – جنوب است که در سال ۲۰۰۰ دولت‌های ایران، هند و روسیه توافقنامه آن را امضا کردند. سال های بعد، مشارکت کنندگان در این پروژه به ۱۴ کشور افزایش یافت. هدف از احداث این کریدور، انتقال کالا از هند، ایران و خلیج فارس از طریق روسیه به اروپاست. مسیر زمینی در مقایسه با مسیر دریایی و گذر از کانال سوئز، ۵۰ درصد کوتاه‌تر بوده و موجب کاهش زمان و هزینه حمل‌ونقل می‌شود.

رئیسان جمهوری ایران و روسیه ۲۹ دی نیز برای بررسی گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت و روند آستانه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به تماس پوتین، توافقات ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت را سازنده و مثبت توصیف و بر لزوم افزایش همکاری و هماهنگی‌های فیمابین تاکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی قبلی از آمادگی و علاقمندی کشورش برای ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی و نیز گسترش همکاری‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت خبر داده بود.

نظرات بینندگان