arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

فروش انواع تجهیزات قالب بندی بتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در این مقاله راجع به قیمت قالب فلزی صحبت خواهیم کرد. در صورت انجام حتی یک پروژه‌ کوچک ساختمانی به تجهیزات قالب‌بندی نیاز خواهیم داشت. به همین دلیل بد نیست درباره‌ انواع تجهیزات قالب بندی بتن که برای اجرای قالب‌بندی‌های مدولار و انواع داربست‌ها از جمله داربست چکشی و قالب جدول مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعاتی داشته باشید. همراه ما بمانید و با این تجهیزات ضروری ساخت و ساز آشنا شوید.

فروش انواع تجهیزات قالب بندی بتن

بررسی انواع تجهیزات قالب بندی بتن و قیمت قالب فلزی

متعلقات و تجهیزات قالب بندی بتن و به تبع آن قیمت قالب فلزی موضوعات قابل اهمیتی هستند؛ چرا که این ابزارها در تمامی پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی می‌توان گفت این قطعات جزو ضروری‌ترین اجزا و ابزارهای ساختمان‌سازی به شمار می‌روند.

قالب‌بندی بتن سهم بزرگی در انجام یک پروژه‌ ساختمانی دارد. به طوری که 30 تا 70 درصد هزینه‌های اجرا و پیاده‌سازی بتن را به خود اختصاص داده است. انواع مختلفی از تجهیزات و متعلقات مربوط به قالب‌بندی بتن توسط کارخانه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل افراد فعال در حوزه‌ ساخت و ساز باید به خوبی با این تجهیزات و ابزارها آشنا باشند.

قالب بتن چیست؟

قالب بتن یا قالب جدول  همان‌طور که از نامش پیداست به قالب یا فضایی گفته می‌شود که بتن و مواد مشابه در داخل آن قرار گرفته و شکل می‌گیرند. این قالب‌ها ممکن است موقتی یا ثابت باشند. جنس قالب‌های بتن متفاوت است و ممکن است فلزی، پلاستیکی و... باشند. قیمت قالب فلزی نسبت به قالب‌ پلاستیکی یا آجری متفاوت است. هرکدام از انواع قالب‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود هستند. در هر صورت تمامی آن‌ها جهت اجرا به متعلقات و تجهیزات مختلفی نیاز دارند.

انواع قالب بتن

انواع مختلفی از قالب‌های بتن از جمله قالب بتن سنتی (از جنس چوب)، قالب بتن مهندسی (فلز)، قالب‌های پلاستیکی و قالب بتن آجری تولید می‌شوند. قالب بتن فلزی رایج‌ترین و پُرکاربردترین نوع قالب است. همان‌طور که گفتیم ویژگی‌ها و قیمت قالب فلزی نیز نسبت به سایر انواع قالب متفاوت است.

انواع متعلقات قالب بتن

گفتیم که هرکدام از انواع قالب بتن برای اجرا به ابزارها و تجهیزات مخصوصی نیاز خواهند داشت. به این ابزارها تجهیزات و متعلقات قالب بتن گفته می‌شود. علاوه بر قالب‌های فلزی مدولار و... برای اجرای انواع داربست‌ها از جمله داربست چکشی یا داربست‌های مثلثی و  جک‌های سقفی نیز به متعلقات قالب‌بندی نیاز خواهد بود. در ادامه هرکدام از این اجزا را نام برده و توضیح می‌دهیم.

سولجر

ابزاری تحت عنوان سولجر را برای مهار قالب‌های فلزی در مرحله‌ی بتن‌ریزی دیوارهای یک طرفه یا دو طرفه به کار می‌‌‌گیرند. این قطعه نوعی پشت‌بند حمایتی است و در دسته‌ متعلقات باربر عمودی قرار دارد. به بیان دیگر تکیه گاهی برای قالب‌های دیواری محسوب می‌شود که مقاومت و توان نگهداری از قالب‌ها را در برابر فشارهای جانبی وارد شده از سوی بتن بالا می‌برد.

جنس سولجر از فولاد است. این قطعه فولادی با ضخامت 3 میلی‌متر و در ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند. ارتفاع سولجر از 1 تا 3 متر متغیر است. هرچه ابعاد سولجر بیشتر باشد، تبعاً وزن آن هم بیشتر خواهد بود. برای مثال یک سولجر یک متری تقریبا 14 کیلوگرم وزن دارد. زمانی که ارتفاع بتن‌ریزی بالا و عرض بتن بیشتر از 20 سانتی‌متر باشد، استفاده از سولجر ضروری است.

فروش انواع تجهیزات قالب بندی بتن

نبشی پانچ شده قالب

هر گاه بخواهید دو قالب عمود بر هم را به یکدیگر متصل کنید به نبشی پانچ شده قالب نیاز خواهید داشت. این قطعه دو قالب عمود بر هم را در قسمت خارجی به هم متصل می‌کند.

تسمه قالب (بولت تسمه‌ای)

تسمه‌ قالب یا همان بولت تسمه‌ای در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که پیمانکار در آن از قالب‌های سوراخ‌دار استفاده نکرده است. در این صورت برای اتصال دو پنل قالب به تسمه قالب نیاز خواهد داشت.

سرجک تی (T) شکل

یکی دیگر از ابزارها و متعلقات قالب‌بندی جک سقفی نام دارد.  این وسیله یک نوع نگه دارنده موقف سقفی به شمار می‌رود. همان‌طور که قیمت قالب فلزی نسبت به سایر قالب‌ها متفاوت است، قیمت ابزارها و متعلقات قالب‌بندی از جمله قیمت سرجک نیز با هم تفاوت دارند. قیمت سرجک با توجه به نوع، ضخامت، وزن و کیفیت آن تعیین می‌شود.

دو نوع جک سقفی تی شکل یا صلیبی و جک سقفی یو شکل در بازار وجود دارد. جک‌های صلیبی یا همان جک سقفی تی شکل رایج‌ترین نوع جک هستند و بیشتر از یو شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای تی شکل وزن کم آن، سرعت زیاد در اجرا، تنظیم آسان و قابلیت تغییر ارتفاع، مقاومت، ایمنی زیاد و... است.

رزوه و مهره جک

مهره، جک را به انتهای لوله‌ بیرونی جک سفقی وصل می‌کند. روی این لوله سوراخ‌هایی جهت تنظیم ارتفاع جک وجود دارد. برخی دیگر از اجزا و متعلقات قالب‌بندی بتن را در زیر نام برده‌ایم.

  • شاقول قالب
  • واشر دولوله
  • کمپس یا بست قورباغه‌ای
  • پیج تنظیم قابل رگلاژ
  • انواع بولت (عصایی، تمام رزوه، میان بلت فنری)
  • گیره قالب
  • پیچ و گوه
  • دستگ تیر
  • واشر کاس
  • مهره بلت خروسکی

فروش انواع تجهیزات قالب بندی بتن

قالب فلزی جدول

یکی از انواع قالب‌های فلزی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قالب جدول است. این قالب با استفاده از ورقی با ضخامت 5 میلی‌متر ساخته شده است. دو نوع قالب جدول کشویی و پیچ و مهره‌ای در بازار موجود است. قالب جدول را با استفاده از دستگاه تولیدکننده‌ جدول می‌سازند.

البته این قالب‌ها به صورت دستی هم تولید می‌شوند که در این صورت تعداد کمتری از آن تولید می‌شود. از قالب جدول برای جدا کردن مسیرهای رفت و آمد، جدا کردن مسیر به صورت ظاهری، جدول کشی خیابان‌ها، فضاهای سبز و... استفاده می‌شود.

کلام پایانی

قالب‌بندی بتن جزو اصلی تمام پروژه‌های ساخت و ساز اعم از پروژه‌های بزرگ و کوچک است. قالب‌های بتن به انواع فلزی، چوبی، پلاستیکی، آجری و... تقسیم می‌شوند. تمامی این قالب‌ها در هنگام اجرا به ابزارها و تجهیزاتی از جمله پین گوه، رزوه و مهره، بولت، جک، سولجر و موارد دیگری که در بالا ذکر کردیم نیاز دارند.

همان‌طور که قیمت قالب فلزی با سایر قالب‌ها متفاوت است، هرکدام از این قطعات نیز با قیمت متفاوتی به فروش می‌رسند. شرکت تولیدکننده نقش مهمی در قیمت فروش تجهیزات قالب‌بندی بتن دارد. از آنجایی که کیفیت این ابزارها نقش مهمی در استحکام سازه دارد، جهت خرید تجهیزات قالب‌بندی بتن بهتر است به مکان‌های معتبر مراجعه نمایید.

نظرات بینندگان