پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری «انتخاب»: بهزاد اشجعی کارشناس آلودگی هوا میگوید که تحریمها بزرگترین تاثیر را در آلودگی هوا گذاشته است. بخش عمدهای از درآمدهای کشور، درآمد نفتی است که یا کلا معوق نمیشود یا به طور کامل نمیشود. درحالی که تا منابع مالی نباشد طبیعتا امکان اجرای برخی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا به صورت کامل وجود ندارد. همچنین با وجود تحریمها قطعات نمیتواند وارد کشور شود یا عدم واردات اقلام دیگر ممکن است تحت تاثیر تحریمها باشد.
روز گذشته سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بر اساس گزارش منتشر شده اخیر از سوی کارشناسان مستقل سازمان ملل، اثر تحریمها در آلودگی هوای ایران بسیار زیاد بوده است که از موارد مطرح شده در این گزارش میتوان به کیفیت سوخت و سیستم حمل و نقل اشاره کرد.
بهزاد اشجعی در گفتگو با «انتخاب» درمورد تاثیر تحریمها بر آلودگی هوا گفت: «تحریمها بزرگترین تاثیر را در آلودگی هوا گذاشته است. به هر حال بخش عمدهای از درآمدهای کشور، درآمد نفتی است که یا کلا معوق نمیشود یا به طور کامل نمیشود. درحالی که راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیاز به بودجه دارد که تا منابع مالی نباشد طبیعتا امکان اجرای برخی از احکام به صورت کامل وجود ندارد.»
عضو سابق کارگروه ملی آلودگی هوا افزود: «بزرگترین تاثیری که تحریمها گذاشته است عدم امکان تامین مالی طرحهای کاهش آلودگی هواست. در کنار این ممکن است تاثیرات دیگری هم گذاشته باشد از جمله در بحث تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز، مثلا در بحث خودروسازی که تولید کاهش پیدا کرده به دلیل این است که با وجود تحریمها قطعات نمیتواند وارد کشور شود یا عدم واردات اقلام دیگر ممکن است تحت تاثیر تحریمها باشد. همچنین بخشی از راهکارهایی که با قطعه یا دستگاه خاصی ارتباط دارد، اجرایی نمیشود.»
اشجعی ادامه داد: «افزون بر اینها در بحث صنایع پالایشگاهی میتوان گفت ارتقای پالایشگاهها برای اینکه بتوانند سوخت با کیفیت بهتری تولید کنند و کیفیت سوختهای دیگر را بهبود بخشند نیاز به همکاریهایی با یک سری از مراکز خارج از کشور برای انتقال یک سری تکنولوژیها دارد که ممکن است تحریم روی این موضوع هم تاثیر بگذارد.»
وی درباره عدم واردات خودروهای خارجی و نقش آن در آلودگی هوا بیان کرد: «عدم واردات خودرو هم در بحث آلودگی هوا تاثیرگذار است چراکه میتوان به جای استفاده از ناوگان فرسوده در شرایطی که ظرفیت تولیدمان در داخل کشور کم است، از خودروهای به روز خارجی یا حتی از خودروهای برقی و هیبریدی که داخل کشور تولیدش توسعه پیدا نکرده است، استفاده کرد.»