پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایلنا: رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریزگفت: دارندگان خودرو با این ذهنیت که در روزهای آینده قیمتها همچنان روند افزایشی خواهند داشت از فروش را متوقف کردند و همین مسئله باعث شده است که بازار در چند روز گذشته راکد شود.
ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش نرخ خودرو در روزهای اخیر، گفت: بازار خودرو متاثر از نوسانهای نرخ ارز بالا و پایین میشود؛ امیدواریم با آغاز هفته جدید و کنترل نرخ ارز قیمتها ثابت بماند.
وی با بیان اینکه نرخ خودروهایی داخلی 300 تا 400 میلیون تومانی در هفته گذشته حدود 5 تا 15 درصد افزایش نرخ را تجربه کردند، اذهان کرد: نرخ دنا پلاس از 510 میلیون تومان به 580 میلیون تومان رسید؛ این افزایش نرخ در قیمت پراید نیز ملموس بود پراید هاچ بک 210 میلیون تومان، پراید 131 حدود 200 میلیون تومان بفروش رسید همچنین کارخانه نیز حدود 200 میلیون تومان به نرخ هایما اضافه کرد.
این فعال صنفی ادامه داد: نرخ دلار پنجشنبه هفته گذشته ریزش کرد از اینرو این احتمال در بازار خودرو تقویت شده است که نرخها ریزش کند؛ البته این ریزش به معنی بازگشت قیمتها به نرخهای سابق نیست به عنوان مثال دنا پلاس پیش از افزایش نرخهای اخیر 580 میلیون تومان بفروش میرسید ممکن است با کاهش نرخ ارز قیمت آن به 560 میلیون تومان برسد اما به نرخ سابق یعنی 510 میلیون تومان نخواهد رسید.
مددیان با بیان اینکه تمایل برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده است، گفت: دارندگان خودرو با این ذهنیت که در روزهای آینده قیمتها همچنان روند افزایشی خواهند داشت فروش را متوقف کردند و همین مسئله باعث شده است که بازار در چند روز گذشته راکد شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز عرضه خودرو در بورس را مبنای بالا رفتن قیمتها در بازار دانست و افزود: قیمت 206 تیپ 2 در کارخانه 150 میلیون تومان است این در حالیست که در بازار 300 میلیون عرضه میشد و در 10 روز گذشته 30 میلیون به نرخ این خودرو اضافه و امروز 330 میلیون تومان بفروش میرسد؛ خودروسازان میخواهند تمام خودروهای تولیدی را در بورس عرضه کنند که اینگونه نرخها را افزایش بدهند و به قیمت بازار نزدیک کنند و به قول خود از ضرر بیفتند.
وی با بیان اینکه ابقای وزیر صمت تاثیری در افزایش قیمت خودرو نگذاشت، افزود: بعید است وعدههای وزیر صمت در زمینه واردات خودرو تا آذر عملیاتی شود؛ از سوی دیگر خودروسازان میخواهند اقدام به واردات کنند و این خودروسازان اجازه نمیدهند که خودروهایی زیر نرخ تولیدات آنها در بازار عرضه شود.
به گفته مددیان؛ حذف قرعهکشی و عرضه خودرو در بورس با هدف حذف سیاست قیمتگذاری دستوری انجام میشود.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید 206 تیپ 2 برای ایران خودرو بیشتر از 150 میلیون تمام میشود که میخواهد با عرضه آن در بورس قیمت آن را افزایش بدهد و به عبارتی نرخ کارخانه را به بازار نزدیک کند؟ گفت: در این زمینه نمیتوانم اظهارنظر کنم اما خودروسازان از زیاندهی سخن میگویند تا عید قیمتگذاری دستوری و قرعهکشی حذف خواهد شد اما به چه بهایی میخواهند قرعهکشی را حذف کنند نمیدانم؟
وی نرخ 206 با دلار 37 هزار تومانی را حدود 350 میلیون تومان دانست و افزود: خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده و دلالها این بازار را مدیریت میکنند و به هر سمتی که بخواهند آن را هدایت و سوق میدهند و مصرفکنندگان واقعی در این بازار نقشی ندارند.