حجتالاسلام محمد عبدالهیان مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در
چهارمین همایش انجمن قرآنی بانوان اظهار داشت: حضور بانوان نشاندهنده
توانمندی بانوان در برنامهریزیها و نشان از علاقمندی آنها به علم و قرآن
دارد.
وی به بیان آداب و آثار سوره مبارکه «یس» و عظمت آن پرداخت و
گفت: ارزشها و پیامهای قرآنی در جامعه ما مهجور بوده و معارف قرآن که
نهادی را تغییر داده، دلی را منقلب و فردی را به خدا نزدیک کند کمتر مورد
توجه قرار میگیرد.
عبدالهیان درباره اهمیت سوره مبارکه یاسین
اظهار داشت: روایتی از منابع اهل سنت و شیعه برای سوره یاسین نقل شده است
مبنی بر اینکه هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن «یس» است و معنای این سخن آن
است که اگر انسان از نعمتهای الهی از جمله گوش، چشم و ... برخوردار است و
از هیچکدام بینیاز نیست اما قلب، موقعیت ممتازتری برای انسان دارد. از این
رو آیات قرآن همگی رحمت،نور و برکت است اما یاسین و برکت برتری دارد.
وی
با اشاره به روایت دیگری در خصوص سوره یاسین تصریح کرد: اینکه حضرت رسول
(ص) میفرمایند «به خدا قسم دوست داشتم محبت سوره یاسین در قلب تکتک افراد
امت من باشد» بر این موضوع دلالت میکند که آرزوی حضرت این است که
یاسینخواندن، یاسینی فهمیدن و یاسینی بودن جزو فرهنگ عمومی جامعه شود.
مدیر
موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) گفت: منظور پیامبر اکرم (ص) از بیان این
روایت آن است که یک شهر چند صد نفری وقتی صبح از خواب برمیخیزند همگی سوره
یاسین را بخوانند و این مسئله جزو فرهنگ تمامی مسلمانان قرار گیرد و با
توجه به اینکه اثرات بعضی از آیات و سورهها اینگونه است تنها برای افرادی
خاص و ممتاز ظاهر میشود اما حضرت رسول میفرماید هیچ شرطی برای سوره
یاسین وجود ندارد و هر کسی که آنرا بخواند اثرش برای همان فرد ظاهر میشود.
وی
افزود: در امت پیامبر (ص) افراد مختلف از جمله پیر، جوان، گنهکار، فاسق و
... وجود دارد لذا آثار عمومی سوره یاسین برای همه افراد در هر شرایط مترتب
میشود و از این رو حضرت رسول (ص) با سوره یاسین، کلیدی به دست افراد
میدهند که با آن میتوانند هر دری را باز کنند.
عبدالهیان با بیان
اینکه پیامبر (ص) در پناه یاسین حرکت میکرد و شگفتیهایی را با این سوره
مبارکه انجام میداد، گفت: البته شخص پیامبر(ص) پناه عالم است و اما ایشان
نیز در پناه یاسین حرکت میکند لذا تفاوت معلمهای بشری با معلمهای الهی
در این است که معلم الهی میخواهد در زمان حیاتش مردم به رتبههای بالایی
دست یابند اما معلم بشری این ظرفیت را ندارد که شاگردانش به لحاظ علمی هم
سطح و یا بالاتر از او قرار گیرند.
این کارشناس علوم قرآنی در
خصوص شأن نزول سوره یاسین اظهار داشت: نکته مهمی که در شأن نزول این سوره
وجود دارد این است که سوره یاسین فقط جنبه نزول نداشته است بلکه یک انسانی
را مانند پیامبر(ص) نجات داده و بنبستها را مرتفع، کارهای مشکل را آسان و
ناامیدی را به امید تبدیل کرد و این شأن سوره یاسین در تمام زمانها وجود
دارد. بنابراین فضیلت سوره یاسین که پیامبر(ص) آنرا بیانی میکند و
میفرماید کاش محبت آن در قلب تکتک امت من بود از همینجا نشأت میگیرد.
مدیر
موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) با اشاره به یکی از امتیازات سوره یاسین و
دیگر سورههای قرآن تصریح کرد: خداوند متعال این عالم را با فرشتگانی به
نام موکل اداره میکند و برای هر سورهای از قرآن کریم موکلی وجود دارد؛
مثلا درباره سوره انعام آمده است که وقتی این سوره نازل شد 70 هزار فرشته
همراه با آن بر زمین فرود آمدند لذا کسی که سوره انعام را میخواند این
فرشتگان همراه او خواهند بود.
وی در ادامه به بیان یکی دیگر از
آداب خواندن سوره یاسین اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان خواندن سوره یاسین
هدیه کردن ثواب آن به حضرت زهرا (س) است. علامه شیخ مجتبی قزوینی که صاحب
کرامات زیادی بوده و تشرف اختیاری به محضر امام زمان (ع) داشته است در باب
اهمیت سوره یاسین آورده است که ما هر چه داریم و به هر کجا رسیدیم به برکت
سوره یاسین بوده است.
این کارشناس علوم قرآنی با بیان اینکه سیر و
سلوک و معرفت اصلی بر اساس قرآن و سوره یاسین محقق میشود، اظهار داشت:
مسائل معنوی در ابتدا سخت است اما در ادامه راه، برای افراد راحت و آسان
میشود لذا مقامات معنوی، به دست آوردن توفیق نماز شب و شناخت معرفت
پروردگار نردبامی است که سوره یاسین برای ما محقق میکند.
این فعال
قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: در باب سوره یاسین دو موضوع تلاوت و ختم
وجود دارد که تلاوت مشتمل بر خواندن روزانه و رو به قبله بودن را شامل
میشود اما ختم سوره یاسین آداب خاصی را دارد که وحدت زمان و مکان در آن
شرط است لذا فردی که میخواهد ختم سوره یاسین را داشته باید در زمان و
مکانی خاص به قرائت این سوره بپردازد همچنین 14 صلوات قبل و بعد از سوره
یاسین بخواند و آن را به محضر مقدس حضرت زهرا (س) هدیه کند.
منبع: خبرگزاری فارس