arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱

سلاجقه: تالاب انزلی دچار خفگی است/ اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: چند سال است که تالاب انزلی دچار خفگی است و مردم منطقه هم در شرایط سختی قرار گرفتند اما دولت سیزدهم از روز نخست فعالیت خود همواره بحث پسماند و تالاب انزلی را مورد توجه ویژه قرار داده و به این موضوع به عنوان یک مسئله ملی نگاه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ضرورت تهیه طرح جامع حوزه آبخیز تالاب انزلی و نجات تالاب گفت: اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به وضعیت دریاچه ارومیه تبدیل شود و نگاه‌مان به این تالاب، ملی است.
 
علی سلاجقه ظهر امروز در جلسه کمیته احیای تالاب بین‌المللی انزلی با اشاره به اطفای حریق تالاب اظهار داشت: به‌محض اینکه حریق صورت بگیرد تمامی دستگاه‌ها مکلفند برای اطفاء حریق اقدام کنند و بنده نیز مرتب پیگیر این قضیه بودم که مشکل سریعاً حل شود و رئیس جمهور هم تکلیف کردند که به اکوسیستم تالاب انزلی توجه ویژه شود.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: چند سال است که تالاب انزلی دچار خفگی است و مردم منطقه هم در شرایط سختی قرار گرفتند اما دولت سیزدهم از روز نخست فعالیت خود همواره بحث پسماند و تالاب انزلی را مورد توجه ویژه قرار داده و به این موضوع به عنوان یک مسئله ملی نگاه کرده است.
 
سلاجقه گفت: متاسفانه عملیات آبخیزداری در حوزه تالاب انزلی انجام نشده و رسوب به پایین‌دست رسیده که نباید این گونه باشد لذا در این حوزه انتظار می‌رود یک نقشه جامع برای حوزه آبخیز تالاب انزلی تهیه و توسط دستگاه مربوطه اجرایی انجام شود و این کار باید از بالادست آغاز شود.
 
وی با اشاره به دیگر معضلات تالاب انزلی و لزوم مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی و لایروبی تالاب خاطرنشان کرد: نجات تالاب باید به معنای واقعی تحقق یابد و یک کار ماندگار در این حوزه انجام شود؛ در محدوه تالاب بحث تخلیه رسوبات، لایروبی جدی گرفته شود و ورودی تالاب به دریا هم باید آزاد باشد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به ضرورت سلامت حوزه آبخیز در تالاب اشاره و بیان کرد: ورود فاضلاب و آلودگی‌ها به بستر تالاب از دیگر معضلات است لذا باید تلاش شود که دیگر فاضلابی وارد این مجموعه نشود و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز طرح جامع حوزه آبخیز تالاب انزلی را مشخص کند و نسبت به اجرای آن اقدام کند.
 
سلاجقه با بیان اینکه "اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به وضعیت دریاچه ارومیه تبدیل شود" ابراز داشت: مدیر حوزه آبخیز تالاب انزلی باید مشخص و با کمیته اعتبارات ارتباط داشته باشد و لازم است همه دستگاه‌ها پای کار باشند و این رویکرد همدلی و اتحاد برای رفع مشکل قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.
 
وی با اشاره به ضرورت مشورت و کمک گرفتن از مردم برای رفع مشکلات تالاب انزلی و بازگشت این تالاب به روزهای خوش تصریح کرد: اقدامات اساسی برای رفع مشکلات این تالاب بابستی در بازه زمانی مشخص و مشارکت مردم انجام شود.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه کارگروه ملی پسماند نیز هر هفته تشکیل شده و رفع مشکلات پسماند گیلان در این جلسه مورد تاکید است گفت: طرح‌ها و اقدامات خوبی برای رفع مشکلات پسماند گیلان و سراوان در دستور کار است.
نظرات بینندگان