پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشريهي سينمايي هاليوود ريپورتر نوشت: فيلم «پلهي آخر» ساختهي «علي مصفا» يادآوري دوبارهي اين واقعيت است كه سينماي ايران سرشار از فيلمسازان در سطح جهاني است.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در پي نمايش فيلم «پلهي آخر» به كارگرداني و نويسندگي علي مصفا در جشنوارهي كارلووي واري كه موفق به كسب دو جايزهي فيپرشي و بهترين بازيگر زن (ليلا حاتمي) شد، نشريهي معتبر هاليوود ريپورتر به نقد اين فيلم پرداخت و لب به تحسين آن گشود.
اين نشريهي سينمايي نوشت: پس از آنكه سينماي ايران از موفقيت بيسابقه «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي در كسب جايزهي اسكار و قرار گرفتن در كانون توجه جهاني لذت برد، به نظر ميرسد اينبار نوبت فيلم «پلهي آخر» است كه در جشنوارههاي بينالمللي بدرخشد و فروش جهاني قابلتوجهي به دست آورد؛ حتي اگر به خاطر ستارهي فيلم «جدايي» و همسر كارگردان فيلم (علي مصفا) باشد.
هاليوود ريپورتر در ادامه آورده است: «پلهي آخر» آميزهاي از معماي پليسي، مثلث عشقي و تفكر شاعرانه به مرگ است؛ يك درام جذاب از ايران معاصر. ليلا حاتمي كه بيشباهت به «ايزابلا روسليني» (بازيگر سرشناس ايتاليايي) نيست، در اين فيلم كمتر از علي مصفا مقابل دوربين رفته است كه نه تنها در نقش نويسنده و كارگردان ظاهر شده، بلكه در كنار همسرش به نقشآفريني نيز پرداخته است.
در اين فيلم علي مصفا در نقش خسرو و همسر ليلي (ليلا حاتمي) بازي ميكند و داستان فيلم دربارهي يك مهندس معمار مبتلا به بيماري است كه ميميرد و البته از همان ابتدا مخاطب با روايتي طعنهآميز از اين موضوع آگاه ميشود كه اين يادآور «ويليام هولدن» در فيلم «سانست بولوار» يا «كوين اسپيسي» در فيلم «زيباي آمريكايي» است.
به گزارش هاليوود ريپورتر، فيلم «پلهي آخر» وقايع را به شكل غيرخطي و نامنظم روايت ميكند و به شكل كنايهآميز به بازگويي روابط پيچيدهي احساسي و دلايل مرگ خسرو (علي مصفا) ميپردازد. اين فيلم به طور نسبي برگرفته از رمان «مرگ ايوان ايليچ» اثر «تولستوي» و رمان «مردگان» اثر «جيمز جويس» است، گرچه موسيقي، شعر و طنز تنيده شده در روايت فيلم مستقيما برگرفته از ادبيات كلاسيك فارسي است.
ساختار غيرخطي روايت اين فيلم نوعي حس امپرسيونيستي در مخاطب ايجاد ميكند كه گويا چيزي در داستان فيلم مبهم است، اما علي مصفا با اضافه كردن مايهي كمدي به جذابيت فيلم افزوده است.
«پلهي آخر» در اولین نمایش خود در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد و جایزهي بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز به خود اختصاص داد. اين دومین ساختهي بلند علی مصفا و اولین حضور بینالمللی آن در جشنوارهي كارلوويواري بود.