پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برای چندمین بار در یکی دو سال اخیر، روز گذشته باز هم سایت ها و خبرگزاری های ایرانی خبر از مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی دادند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، اگرچه قبلا چندین سایت غیرمطرح و خبرگزاری فارس چنین اقداماتی کرده بودند، اما این بار خبرگزاری مهر که قبلا رویکرد حرفه ای تری داشت نیز وارد ماجرا شد و در خبری فوری! از مرگ پادشاه عربستان خبر داد.
البته این عزیزان تلاش کردند چند سایت غیرمعتبر عربی را به عنوان منبع خود ذکر کنند و دستور آماده باش نیروهای مسلح عربستان به دلیل بحران های منطقه و احتمال بسته شدن تنگه هرمز را ناشی از مرگ ملک عبدالله دانستند که البته مقامات دربار سعودی تصمیم گرفته اند فعلا علنی نشود!
باید پرسید در جهان ارتباطاتی کنونی، مگر مرگ رئیس یک کشور را چند ساعت می توان پنهان کرد؛ حتی در حکومت دیکتاتوری سعودی. نمونه اش مرگ نایف ولیعهد سعودی در همین یک ماه قبل بود که در عرض چند ساعت رسما خبر مرگش اعلام شد.
این گونه اخبار را سایت وابسته به صداوسیما که خود را "بزرگترین خبرگزاری فارسی زبان دنیا!" لقب داده نیز منعکس کرد و جالب آن که یکی از سایت ها فراتر رفت و با اشاره به برخی احادیث مربوط به ظهور، به سبک سی دی جنجالی "به سوی ظهور"، تلویحا از ظهور بلافاصله و قریب الوقوع امام زمان (ع) نیز خبر داد
روزنامه بسیار معتبر کیهان تیتر خود را به این سوژه اختصاص داد
البته این اولین بار نیست که رسانه های کشورمان به چنین اقداماتی دست می زنند.
روشن است که عربستان سعودی به دلایل مختلف از نقش آفرینی عربستان به سود آل خلیفه در بحرین گرفته تا تقویت وهابیت و سلفی گری و تحدید شیعیان عربستان و به ویژه در شرایط کنونی، تلاش برای پر کردن خلا نفت ایران همزمان با تحریم آمریکا و اروپا با کشورمان تضاد منافع، رقابت و حتی گاه دشمنی دارد.
اما رسانه های ایرانی این که به خاطر این دشمنی ها، هر از چند گاهی اعتبار خود را خرج کنند و برای مخاطب ایرانی شایعه مرگ شاه عربستان را که احتمالا خود از عدم صحت ان مطلعند، منتشر کنند، به رژیم آل سعود ضربه می زند یا به اعتبار و صداقت این رسانه ها نزد مخاطب ایرانی؟ طبیعی است که به مصداق ماجرای چوپان دروغگو وقتی این گونه شایعه سازی ها تکرار می شود، مخاطب حتی این گونه خبرها را باز هم نمی کند.
در سایت راصد، متعلق به شیعیان عربستان و معترضان سعودی نیز اثری از خبر مرگ ملک عبدالله نیست
بر فرض اگر برخی از این عزیزان در مواجهه با سعودی ها دروغ در عملیات روانی را "جایز" می شمارند و در تلاشند تا افکار عمومی عربستان را تحت تاثیر قرار دهند، راه آن استفاده از رسانه های عربی است!
تصور کنید فرضا خبرگزاری وابسته به وزیر کشور یا وزیر تبلیغات عربستان یا رادیو تلویزیون این کشور نظیر همین اخبار را درباره مقامات بلندپایه کشور ما منتشر کند. از یک سو چه واکنشی در افکار عمومی و فعالات رسانه ای ما شکل می گیرد و از سوی دیگر با اثبات دروغ بودن این شایعات، چه آبرویی از این رسانه ها می رود.
به هر تقدیر آنچه برای رسانه های ایرانی از همه مهمتر است، حفظ صداقت و اعتبار خودشان است تا در شرایط حساس کنونی و ماه های آینده، بتوان از آن در راستای منافع ملی بهره برد و اگر این اعتبار در امور بیهوده اینچنینی از دست برود، زنده کردن آن چندان آسان نیست.