مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: فیلم «مسیح، پسر مریم» حتماً اشکال دارد چرا که ما طبعاً از یک کارگردان فیلم اولی توقع کار بیستم ابراهیم حاتمیکیا را نداریم.
محسن دریالعل درباره اینکه به نظر میرسد بحث کمیت و فروش برای سازمان اوج بحث بسیار مهمی است تا آنجا که در مواردی بر کیفیت تولیدات اثر میگذارد. مثلا سال گذشته در مصاحبهای که با حامدعنقا داشتیم، انتقادهای ما درباره خلأهای فیلمنامه آقازاده توسط ایشان به رقم فروش و اقبال پلتفرمی این سریال ارجاع داده میشد؛ آیا کمیت برای سازمان اوج اولویتی بیش از کیفیت دارد؟ اظهار داشت: همه اینها باهم نسبت دارند و اینگونه نیست که بگویم برای سازمان اوج لزوم کیفیت ورای عدد و رقم یا عدد رقم ورای کیفیت مهم است.
وی ادامه داد: فروش و کیفیت در تعادلی باهم برای ما مهم است و پس از آن مخاطب قرار دارد؛ یعنی این سه (رقم فروش، کیفیت و مخاطب) را اگر بتوانیم به هم وصل کنیم سؤال معنی مییابد؛ یعنی اگر یک سریال در مجموع به لحاظ فرمی و قصهگویی سریال خوبی بود اما در آن گاف وجود داشت، همچنان که در فیلمهای روز هالیوود هم وجود دارد، پس خروجی خوب بوده است.
سریالهای روز هالیوود و نتفلیکس هم از این موارد و خلأها مبرا نیستند ولی مورد استقبال عموم قرار میگیرند؛ درنتیجه وقتی یک کار توانست دیده شود و حرف خودش را بزند درست نیست که روی نقاط ضعف تمرکز شود که چنین گافهایی داشته است
مدیر اسبق انتشارات روایت فتح اظهار داشت: بر این اساس تولید جدید سینمایی ما، فیلم مسیح پسر مریم حتماً اشکال دارد چرا که ما از یک کارگردان فیلم اولی طبعاً توقع کار بیستم آقای حاتمیکیا را نداریم اما توقعات در سطح و مدل خودش است. وقتی تناسبات رعایت شده باشد که چه میزان هزینه، چه جنس محتوا و برای چه نوع مخاطبی تولید شود، اگر این سه به هم وصل شود و جواب دهد؛ خروجی با همه اشتباهش نشان از موفقیت دارد.
دریالعل توضیح داد: آقازاده هم از این موضوع مستثنا نیست همچنان که کار بعدی حامد عنقا هم از این مورد جدا نیست و حتماً اشتباهاتی در خود دارد؛ اساساً این موضوع ناگریز است چراکه محصول تولید میکنیم و گاهی سازوکار تولید به ما اجازه نمیدهد بستری را روایت کنیم و اشتباه میکنیم؛ یعنی اقتضا تولید ما را به اشتباه میاندازد؛ ضمن این که در برخی موارد کجفهمی و ندانستن ما هم در این موضوع دخیل است و اتفاق میافتد.
این مدیر فرهنگی گفت: باید یک محصول را بهصورت کامل ببینیم و اینکه قابلقبول هست یا خیر؟ اما اینکه حالا مخاطب این پکیج محصول را دید یا ندید و محصول توانست حرف خود را بزند یا نزند؟ موضوعی دیگر است که میشود در مورد آن صحبت کرد
وی درباره سریال جدید سازمان اوج تحت عنوان شهید بروجردی به تهیهکنندگی حامد عنقا که به نوعی نشان میدهد شما تجربه مثبتی از همکاری با عنقا داشتهاید نیز توضیح داد: صدالبته؛ آقازاده از لحاظ سودآوری و گردش مالی آنقدر رضایتبخش بوده است که بخواهیم دوباره با عنقا کار کنیم. البته در این میان باید به سطح تعامل مثبت با حامد عنقا هم اشاره کرد چون اوج سازمان بینظری نیست و در مورد محتوا و فرم صحبت میکند.
دریالعل همچنین در پاسخ به اینکه چون حامد عنقا به لحاظ فروش موفق بوده سازمان اوج تمایل همکاری دوباره با او را دارد؟، گفت: نه اینگونه نیست؛ هردو مورد برای ما مهم است یعنی هم باید گردش مالی باشد و هم خروجی آنقدر حرفهای تولیدشده باشد که حرف خودش را درست بزند و هم اینکه مخاطبی که میبیند رضایت داشته باشد. اینها همه به هم وصل و محتوا در ظرف فرم است که معنا پیدا میکند.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج درباره اینکه یکی از مشکلاتی که در آثار تولید شده این سازمان مطرح است بیان نوعی ایدئولوژی مستقیم است، در این مفهوم پیام فیلم به جای نهفته بودن در اثر، بعضا شعارگونه میشود؛ مانند مجموعه پایتخت ۵، توضیح داد: این سلیقه شماست؛ ممکن است محصولی سلیقه شما نباشد و ما آن را میپذیریم؛ حقدارید که نپسندید اما پایتخت ۵ یک سریال پرمخاطب بود. احتمال دارد اثری به مذاق شما خوش نیاید اما ما تاکنون بیست سینمایی ساختهایم و وقتی در مجموع نگاه میکنیم این حس را از مخاطبمان نمیگیریم.
احتمال دارد در یک محصول و در جایی جنس مخاطبی همراه نشود اما اگر همان محصول را مخاطب دوم ببیند، این حس را نداشته باشد و با محصول همراه شود
دریالعل ادامه داد: حتماً تلاش میکنیم؛ زبان ما سینماست؛ هرجایی که شما حس کردید ما از زبان سینما کوتاه آمدیم یا اشتباه کردیم، حق دارید به عنوان مخاطب اعتراض کنید و ما هم بهعنوان تولیدکننده حتماً تجدیدنظر میکنیم. اما اینکه زبان تولیدات اوج زبانی ایدئولوژیک است را تا به امروز از مخاطبان نگرفتهایم.
به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی مسیح، پسر مریم به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی، درامی اجتماعی از دهه ۵۰ شمسی است که قصهای متفاوت را روایت میکند؛ این فیلم تازهترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که برای حضور در جمع ۲۲ فیلم سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد.
دریالعل پیشتر (۱۲ دیماه ۱۴۰۰) در نشستی با حضور اهالی رسانه اعلام کرده بود که سازمان اوج سی سریال در دستور کار دارد که بخشی با وی او دی، بخشی با صداوسیما و بخشی در پیشتولید و در مرحله طرح و نگارش است.
وی گفته بود که تغییر شیفت از سینما به سریال مهمترین ریلگذاری ماست به این دلیل که در یکی دو سال اخیر بازگشت سرمایه در سینما وجود نداشته است.
ایرنا