روزنامه اینترنتی فراز: پس از گذشت ۱۳ سال از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانونی اساسی و صحبتهای مختلف نمایندگان مجلس و دستگاههای مرتبط برای واگذاری و نیز حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل مشکلات خصوصیسازی، بالاخره این دو باشگاه برای واگذاری ارزشگذاری شدند.
احمد راستینه مسئول کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به «فراز» توضیحاتی داده است.
آقای راستینه، صحبتهای مختلفی شده که موجب نگرانیهایی شده است، برخی معتقدند این دو باشگاه زیانده هستند و به همین دلیل نباید وارد بورس شوند؛ چه توضیحی در این مورد دارید؟
بحث واگذاری این دو باشگاه، از سالیان دور مطرح بوده و از خواستههای به حق جامعه ورزشی کشور است. این دو باشگاه، برندهای معتبر ورزش کشورمان هستند و امروز آنچه که در قیمتگذاری مشاهده میشود، با قیمت سال گذشته، فاصله بسیار زیادی دارد. در سال گذشته، در یک قیمتگذاری عجولانه، تلاش شد تا این دو باشگاه، به کمترین قیمت فروخته شوند، که جفای بزرگی در حق این دو باشگاه بود. کمیسیون فرهنگی سال گذشته براساس وظیفه نظارتی خود، در این موضوع ورود کرد و جلسات متعددی با وزیر وقت ورزش داشتیم و مطالبه ما این بود که داراییهای دو باشگاه، باید شفاف شود، بدهیهای دو باشگاه مشخص شود، اموال و اسنادی که این دو باشگاه، دارند باید دقیقا لیست شود. جلسات مجمع عمومی آنها باید تشکیل شودکه از سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفت و شرایط واگذاری باشگاه فراهم شد.
اما دراینخصوص، دو مورد اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ یکی دیدگاه ماست که معتقدیم باید به سمت تعاونیها برویم؛ یعنی سه تعاونی هواداری، پیشکسوتان و حامیان ایجاد کنیم تا در قالب تشکیل این شرکتهای تعاونی یک سرمایه جاری و مستمر برای هر دو باشگاه دست پیدا کنیم. به گونهای که این سه تعاونی در کنار هم نقشهای خود را ایفا و هر کدام در راستای افزایش ارزش افزوده دو باشگاه، تلاش خواهند کرد.یکی از هواداران، بهعنوان مثال صدا و سیماست، وقتی صدا و سیما در شرکت تعاونی حامیان حضور داشته باشد، تلاش میکند تا با بازتعریف هزینههای تبلیغاتی پخش، از این دو باشگاه حمایت بیشتری کند. اما در نهایت وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصیسازی با دیدگاهی دیگر، به این نتیجه رسیدند که سهام این دوباشگاه در فرابورس عرضه شود. در این روش، بحث قیمتگذاری دو باشگاه به میان آمد؛ در حال حاضر قیمتگذاری به آنچه که ما در نظر داشتیم بسیار نزدیک شده و از آن اجحافی که در شرف وقوع بود جلوگیری شد. کمیسیون فرهنگی هم مسئولیت نظارتی خود را به صورت ویژه اعمال کرده. امروز با مسئولیت نظارتی مجلس شورای اسلامی، از واگذاری این دو باشگاه با قیمتهای بسیار ناچیزی که میتوانست این دو باشگاه را با مشکل مواجه کند، عبور کردهایم. البته دغدغهای هم وجود دارد و آن این که نکند این سرمایهای که شکل میگیرد ونقدینگی که به وجود میآید، هزینه مسائل جاری باشگاهها شده و در یک پروسه زمانی باعث از بین رفتن سرمایه شود. اما ما یک نگاه نظارتی دقیق بر این مورد هم داریم و باید ظرفیت این سهام را به سمت سرمایههای مولد سوق بدهیم تا این دو باشگاه با داشتن سرمایههای مولد بتوانند در سراسر کشور، جمعیت بزرگ هوارداران را سازمان بدهند و به دو باشگاه کاملا حرفهای کشور تبدیل شوند.
اساسنامه فدراسیون ملی قرار است تا ده اسفند تصویب شود، الان در چه وضعیت قرار دارد؟
اساسا آنچه را برای هدایت فدراسیونها نیاز هست در قانون جامع وزارت ورزش و جوانان دیده شده. در این قانون، فدراسیونها نهادهای عمومی غیردولتی هستند، و همه ظرفیتهای لازم برای استفاده از پتانسیلهای بخش خصوصی فراهم است. درحالیکه سال گذشته فدراسیون فوتبال بدون هماهنگی با دستگاههای قانونگذار، تفاهم نامهای را با فیفا منعقد کرد تا از یک نهاد عمومی غیردولتی، به یک نهاد خصوصی مستقل با شخصیت حقوقی مستقل تبدیل شود. در قانون، نهاد عمومی غیردولتی یک مجموعه مستقل با شخصیت حقوقی مستقل است، و با این ماده قانون فدراسیون به نحوی بازی کرد. در هرحال مجلس اعلام کرده اگر لایحهای از سوی رئیس جمهور در خصوص اصلاح مبانی و مصادیق بازتعریف نهادهای عمومی و نهادهای خصوصی ارائه شود، مجلس آمادگی رسیدگی به چنین لایحهای را دارد.