arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

با کاربرد ناودانی در ساختمان آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با کاربرد ناودانی در ساختمان آشنا شوید

 ناودانی‌ها در مقایسه با وزن کمی که دارند دارای قدرت و ثبات شگفت‌انگیزی هستند و همین مسئله موجب شده که کاربردهای گسترده‌ای داشته باشند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در ساختمان سازی است که موجب می‌شود استحکام ساختمان چندین برابر افزایش پیدا کند. اگر می‌خواهید با کاربرد این محصولات در ساختمان بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

ناودانی چیست؟

ناودانی‌ها یکی از محصولات فولادی هستند که به انگلیسی Steel C Channels نام دارند. این محصول به روش نورد گرم تولید می‌شود و دارای کاربردهای متنوع و بسیاری است. آن‌ها از یک سطح افقی یا جان و دو بال عمودی تشکیل شده‌اند و می‌توان در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه نمود. شکل ظاهری ناودانی‌های فولادی به گونه ای است که موجب می‌شود مقاومت ساختاری بالایی داشته باشند و به گزینه ای عالی برای قاب‌ها و مهاربندی‌ها تبدیل شوند.

 انواع ناودانی از نظر فرآیند تولید

آن‌ها را می‌توان از نظر فاکتورهای مختلفی دسته بندی نمود. یکی از رایج ترین دسته بندی‌های این محصولات از لحاظ فرآیند تولید است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. کاربرد ناودانی بر اساس روش تولید متفاوت است.

  • ناودانی نورد شده

در این روش تولید شمش خام را حرارت می‌دهند و از غلتک‌هایی که به نورد مشهور هستند عبور می‌دهند تا تولید شوند. سایز نوردها تعیین کننده سایز ناودانی‌های تولید شده‌اند و محصولاتی که به این روش تولید می‌شوند به نوع فابریک مشهور هستند.

  • ناودانی پرسی

ناودان‌های پرسی از پرس نمودن ورق‌هایی که به طول 6 متر هستند تولید می‌شوند. مشتریان می‌توانند این نمونه‌ها را با توجه به نیاز خود در اندازه‌های مختلفی سفارش دهند. این محصولات بر اساس نوع و جنس ورقی که در ساخت آن‌ها به کار رفته در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از رایج ترین کاربردهای ناودان‌های پرسی می‌توان به ساختمان سازی اشاره نمود.

انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری

با کاربرد ناودانی در ساختمان آشنا شوید

نوعی دیگر از روش دسته بندی ناودان ها بر اساس شکل ظاهری است که دارای انواع مختلفی به شرح زیر می‌باشد.

  • ناودانی ساده

ناودانی‌های ساده در صنایع مختلف و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای اندازه هایی بین 8 الی 16 هستند. این نوع دارای ارتفاعی بین 30 الی 400 میلی متر هستند. البته مشتریان با توجه به نیاز خود می‌تواند ارتفاع و ابعاد متفاوتی را سفارش دهند. از دیگر کاربردهای این آن‌ها می‌توان به استفاده در پایه و قاب دستگاه‌های صنعتی، چهارچوب ها، اتاق کامیون و ... اشاره نمود.

  • ناودانی مشبک

برای تولید ناودانی های مشبک از ورق گالوانیزه استفاده می کنند و روی سطح آن سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند که فرآیند بستن پیچ و مهره را راحت تر می‌کند. معمولا از این مدل در ساخت قفسه‌های فلزی استفاده می‌کنند.

  • ناودانی سبک

این مدل که دارای وزنی کمتر از وزن مشخص شده در جدول استاندارد اشتا هستند ناودانی سبک نام دارند.

  • ناودانی سنگین

وزن و ابعاد ناودانی های سنگین کاملا مطابق اندازه هایی است که در جدول اشتا ثبت شده است. در واقع این نوع  بر اساس همان جدول در کارخانجات مختلف داخلی و خارجی تولید می شوند.

مدل‌های سبک و سنگین با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و در هنگام خرید باید به موضوع قیمت ناودانی توجه کرد.

مهم ترین کاربردهای ناودانی در ساختمان سازی

  • کاربرد در تیر حمال

 بعضی از پروژه‌های ساختمانی به جهت داشتن طرح‌های زیبا و نماسازی به تیرهای حمال نیازمند هستند. از این رو در ساخت نماهای مدرن و زیر‌سازی آن‌ها از ناودان‌های آلیاژی استفاده می‌کنند. همچنین در ساختمان‌هایی که دارای قاب چوبی هستند نیز به عنوان تیر حمال ناودانی کاربرد دارد و موجب افزایش مقاومت سازه می‌گردد. علاوه بر این در سازه‌هایی که استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بسیار اهمیت دارد از مدل استیل استفاده می‌کنند.

  • ساخت خرپا

می‌توان گفت یکی از مهم ترین کاربردهای ناودانی استفاده از آن در خرپاهای ساختمان است. محصولات مختلفی در بازار وجود دارد؛ اما در این میان مدل‌های UNP که بر اساس استاندارد اروپا تهیه شده اند دارای وزن و مقاومت بیشتری هستند. از‌این‌رو بیشتر در پروژه‌های صنعتی بزرگ استفاده می‌کنند. از کاربردهای این نمونه می‌توان به استفاده در بادبندها، تیر و ستون، خرپاها و ... اشاره نمود.

  • ساخت دیوار

کاربرد دیگر این محصول تنها به موارد ذکر شده منتهی نمی‌شود و از رایج ترین کاربردهای دیگر می‌توان به ساخت دیوار اشاره نمود. از این مدل‌ها در ساخت گاراژها، انبارها و کارگاه ها نیز استفاده می‌کنند. همچنین در ساخت ساختمان‌های فلزی نیز از ناودانی‌های فولادی استفاده می شود.

در واقع ناودانی به عنوان پشتیبان عمودی عمل می‌کنند. به همین دلیل در زمین نصب می‌شوند تا به خوبی بتوانند وزن بالای ساختمان را تحمل نمایند و مقاومت آن را در برابر نیروها افزایش دهند. همچنین می‌توانند به عنوان اجزای افقی دیوارها جهت اجرای وال پست نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

با استفاده از این محصول می‌توان بین دو قطب عمودی دیوار فاصله بیشتری به وجود آورد بدون آنکه مقاومت کلی دیوار از بین رود. با استحکامی که ناودانی‌ها ایجاد می‌کنند هیچگونه تاب خوردگی یا پیچ خوردگی  در اثر اعمال نیرو در دیوار به وجود نمی‌آید.

  • کاربرد ناودانی در ساخت سقف

ناودانی‌های فولادی در ساخت سقف های سبک به عنوان تیرچه کاربرد دارند و از عرشه سقف پشتیبانی می‌کنند. در واقع آن‌ها نسبت به تیرهای چوبی دارای وزن کمتر و استحکام و مقاومت بیشتری هستند، در نتیجه می‌توانند بار بیشتری را تحمل نمایند. علاوه بر این از ماندگاری و مقاومت بالاتری در برابر آسیب‌ها برخوردار هستند.

چه عواملی در قیمت نهایی ناودانی تاثیر گذارند؟

با کاربرد ناودانی در ساختمان آشنا شوید

در هنگام خرید ناودانی یکی از موارد مهمی که مطرح می‌شود قیمت آن است. قیمت این کالا نیز همانند سایر مقاطع فولادی تحت تاثیر قیمت آهن و فولاد قرار دارد و ثابت نیست. از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت آن‌ها اثر می‌گذارد می‌توان به اندازه، وزن، ورق مورد استفاده در ساخت آن ها، کیفیت، نوع، کارخانه تولید کننده آن‌ها و ... اشاره نمود.

کلام آخر

کارخانه‌های مختلفی در زمینه تولید پروفیل ناودانی و انواع مقاطع آهنی و فولادی مشغول به فعالیت هستند؛ اما خریداران به دنبال مقاطع مناسب می‌باشند تا ضمن هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، محصولی را دریافت نمایند که مطابق انتظارات آن‌ها باشد و کیفیت مطلوبی داشته باشد. وب سایت پیوان یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که انواع محصولات آهن آلات از بهترین کارخانه‌های کشور را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. از‌این‌رو می‌توانید با اطمینان خاطر به آدرس آن https://pivan.co/product-category/angel-uchannel/uchannel/ مراجعه کنید و از قیمت روز انواع ناودانی مطلع شوید و برای خرید اقدام نمایید.

نظرات بینندگان