پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک ربات جدید میتواند به راحتی بازی تنیس روی میز را در برابر انسانها انجام دهد، اما مانند بسیاری از بازیکنان آماتور، هنگام تلاش برای شوتهای جذابتر با مشکل مواجه میشود.
سه پژوهشگر المانی، در دانشگاه توبینگن آلمان با طراحی شبیهسازی رایانهای شروع کردند که در آن یک بازوی رباتیک مجازی مجهز به راکت تنیس روی میز تلاش میکرد تا توپهای پینگ پنگ را روی میز برگرداند.
محققان این شبیه سازی را اجرا کردند تا یک الگوریتم یادگیری ماشینی بتواند چگونگی تاثیر سرعت و جهت راکت را بر مسیری که توپ طی میکند، بیاموزد.
هنگامی که این الگوریتم، که با آزمون و خطا یاد میگیرد، توانست به طور قابل اعتماد توپ را برگرداند، محققان آن را برای کنترل حرکت یک بازوی روبات واقعی که در کنار یک میز واقعی قرار دارد، تنظیم کردند (تصویر).
این سیستم از دو دوربین برای ردیابی مکان توپ واقعی در هر ۷ میلی ثانیه استفاده و الگوریتم سیگنالها را پردازش میکرد و تصمیم میگرفت که بازوی رباتیک را برای ضربه زدن و بازگرداندن توپ به کجا حرکت دهد.
سیگنالهایی که الگوریتم ارسال میکرد به بازوی ربات اجازه میداد تا به طور متوسط ۲۴.۹ سانتیمتر از محل مورد نظر، ضربات را با دقت پخش کند. این سطح دقت کمی بدتر از زمانی بود که الگوریتم با یک شبیهسازی کار میکرد و به گفته تبه، یک اتفاق رایج بود، زیرا شبیهسازیهای رایانهای نمیتوانند همه چیز را در زندگی واقعی به درستی نشان دهند.
کل فرآیند، از جمله آموزش در شبیهسازی مجازی و در دنیای واقعی، فقط ۱.۵ ساعت طول میکشد و نشان میدهد که الگوریتمها با چه سرعتی میتوانند عملکرد در یک موقعیت جدید را یاد بگیرند.
با این حال، اگرچه ربات عملکرد خوبی در برابر بازیکنان انسانی داشت، اما با ضربات سریع و در کمال تعجب، با ضربات آهسته از بین میرفت. جاناتان ایتکن از دانشگاه شفیلد در بریتانیا، میگوید: "با آموزش سیستم برای مدت زمان نسبتاً کوتاه، ربات میتواند به خوبی با تفاوتها در سرویس کنار بیاید و با استفاده از یک خط مشی تصادفی، قادر به بازگشت باشد. "