arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۶ مهر ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در اخبار آمد كه طالبان در منطقه تربت‌جام، به پاسگاه مرزى ايران حمله كرده‌اند كه دفع شده. تعجب است كه آنها نگران حمله ايران بوده‌اند، چرا اين اقدام خطرناك را كرده‌اند؛ قابل بررسى است،گرچه طالبان با اعلان رسمى، حمله را تكذيب كرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت پنج و نیم صبح، براى كوه‌نوردى رفتيم. از شهرك شهيدمحلاتى [در شمال شرق تهران] عبوركرديم. اين شهرك، قبل از انقلاب، حظيره‌‌القدس [مشرق‌الاذکار] بهایى‌ها بوده و مصادره شده. در زمان جنگ، از بنياد مستضعفان به دستور امام گرفته و براى ساخت مسكن سپاهيان به سپاه داده شد و طرح اجراى ساخت چهار هزار واحد مسكونى آغاز گرديد. اكنون نزديك به تكميل است و شهرك آباد و زيبايى است.

در ارتفاعات زمين زياد و چند چشمه آب دارد. ارتش هم بالاتر از آن را گرفته و تأسيسات جنگال ساخته و جاده جداگانه‌اى از سوهانك احداث كرده است. در ارتفاعات، پياده شديم و به طرف قله راهپيمايى‌كرديم. با سربازان صحبت كرديم و از سيم‌هاى خاردار گذشتيم. به منطقه ارتش هم رفتيم. تعدادى گوسفند داشتند و دو نفر سرباز مى‌چراندند. اين گونه استفاده از سرباز،كار بدى است؛ به سربازها هديه و دلدارى دادم.

در مراجعت، به منطقه ديگرى در غرب شهرك رفتيم. وزارت امورخارجه، تأسيسات مخابرات ايجاد كرده. از آنجا با افغانستان در تماس بوده‌اند. با كاركنان احوال‌پرسى‌كردم. بالاتر چشمه‌هاى آب مناسبي است كه لوله كشى كرده‌اند. گويا حدود 180 هكتار زمين گرفته‌اند. فعلاً پشيمان‌اند و مى‌خواهند به وزارت مسكن و شهرسازی واگذار كنند. پايين‌تر از آن مشغول آماده سازى زمين، براى مسكن آزادگان هستند. از شهرك نفت و البرز هم عبوركرديم؛ جاى خوبى است.

تا شب در منزل بودم. وقت با مطالعه گذشت. در گزارش‌ها، وسعت يافتن بحران اقتصاد جهانى و تظاهرات وسيع مردم عليه حكام روسيه و اتمام حجت تركيه به سوريه، با مهلت 45 روزه براى پذيرفتن خواسته‌ها - تحويل [عبدالله] اوجالان ، ریيس پ.ك.ك [حزب کارگران کرد ترکیه] و پس گرفتن ادعاى ارضى برخاك تركيه و...- مورد توجه است.

در اخبار آمد كه طالبان در منطقه تربت‌جام، به پاسگاه مرزى ايران حمله كرده‌اند كه دفع شده. تعجب است كه آنها نگران حمله ايران بوده‌اند، چرا اين اقدام خطرناك را كرده‌اند؛ قابل بررسى است،گرچه طالبان با اعلان رسمى، حمله را تكذيب كرده‌اند.

نظرات بینندگان