arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰
عباس مسعودی؛ بنیان‌گذار روزنامه‌ی اطلاعات از زبان خودش؛

قسمت ۵/ نخستین شماره‌ی مجله‌ی «دنیای ورزش» در شهریور ۱۳۴۹ انتشار یافت

اطلاعات هوایی در سال ۱۳۲۵ موقعی که من در آمریکا بودم و ملاحظه کردم که هم‌وطنان ما با مشکل بی‌خبری از وطن دچار هستند و با مرحوم حسین علاء که در آن موقع وزیرمختار ایران در آمریکا بود صحبت شد و به پیشنهاد ایشان در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۲۷ اطلاعات هوایی انتشار یافت... و بالاخره مجله‌ی دنیای ورزش که نخستین شماره‌ی آن در شهریور ماه جاری [۱۳۴۹]انتشار یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ از آن تاریخ به بعد را دیگر نسل حاضر به یاد دارد و اطلاعات پس از جنگ دچار حوادث گوناگونی شد، وقایع سال‌های ۲۴ و ۲۵ و مبارزه با حزب توده و پس از آن روی کار آمدن جبهه‌ی ملی و گرفتاری‌های اطلاعات در سال‌های ۳۰ تا ۳۲ و بالاخره پس از آن قیام ملی ۲۸ مرداد شد که دوباره اوضاع عادی گشت و اطلاعات هم به پیشرفت خود ادامه داد تا به حال که صاحب موسسه‌ایست آبرومند و تشکیلاتی مجهز و مدرن تا آن‌جا که افتخار پیدا کرد در روز شنبه ۲۱ شهریور ماه شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو و والاحضرت همایون ولیعهد با قدوم خود موسسه‌ی اطلاعات و کارکنانش را قرین مباهات و افتخار فرمودند.

اما اطلاعات در طول این مدت به همان سه نشریه قناعت نکرد بلکه اطلاعات هوایی در سال ۱۳۲۵ موقعی که من در آمریکا بودم و ملاحظه کردم که هم‌وطنان ما با مشکل بی‌خبری از وطن دچار هستند و با مرحوم حسین علاء که در آن موقع وزیرمختار ایران در آمریکا بود صحبت شد و به پیشنهاد ایشان در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۲۷ اطلاعات هوایی انتشار یافت هم‌چنین بعد از جنگ جهانی دوم که مردم کشور توجه‌شان به زبان انگلیسی معطوف شد «تهران جورنال» را در ۳۱ اردی‌بهشت ۱۳۳۱ منتشر ساختیم.

چهار سال بعد یعنی در فروردین ۱۳۳۵ نخستین شماره‌ی اطلاعات بانوان منتشر شد و در ۲۸ اسفند همان سال نخستین شماره‌ی اطلاعات کودکان منتشر شد و سه سال بعد در پایان اسفند ۱۳۳۸ اولین شماره‌ی «اطلاعات سالانه» منتشر گردید.

در امور دیگر چون جای یک نشریه‌ی عربی در ایران خالی بود مجله‌ی اطلاعات العربیه یا «الاخاء» در ۹ مهر ماه ۱۳۳۹ انتشار یافت و بعد اطلاعات جوانان در مهر ماه ۱۳۴۵ انتشار یافت و بالاخره مجله‌ی دنیای ورزش که نخستین شماره‌ی آن در شهریور ماه جاری [۱۳۴۹] انتشار یافت.

ادامه دارد...

منبع: سپید و سیاه، شماره‌ی ۱۰، شماره‌ی مسلسل ۸۸۷، سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۴۹، شماره‌ی مخصوص پاییز، ص ۶۳.

نظرات بینندگان