arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ مهر ۱۳۷۷: محمود واعظی گفت در وزارت امورخارجه، کارى نمى‌شود پیش بُرد

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمود] واعظى آمد. براى پذيرش سفارت در انگلستان مشورت كرد و گفت، در وزارت امورخارجه، كارى پيش نمى‌شود بُرد و اشاره كرد كه در مصاحبه تلويزيون، خسته و ناراحت به نظر مى‌رسيدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در اخبار، تصويب 100 ميليون دلار از سوى كنگره آمريكا، براى هزينه اقدامات بركنارى صدام [حسین] از حاكميت عراق، قابل توجه است؛ با اينكه گستاخى آمريكا، در دخالت در امور داخلى كشورهاى ديگر است، به خاطر عملكرد سوء صدام، عكس‌العملى از سوى جهانيان بروز نكرده است.

آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، تلفن كرد و از شوراى نگهبان انتقاد داشت كه عملاً تلاش ايشان را بى‌ثمر گذاشته و فقط به پذيرش يك نفر منجر شده است؛ از من خواست كه پيگيرى‌كنم، شايد حل شود. دكتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. مطابق معمول، از كارشكنى‌هاى وزارت علوم شكايت داشت و از مصاحبه من [در خصوص شورای نگهبان]، قدردانی كرد و گفت، بسيارى از مشكلات را حل كرد.

آقاى [محمدحسن] رحيميان، ریيس بنياد شهيد آمد. نسخه‌هايى از كتاب جديدالطبع گفته‌هاى من دربارة شهيد و نمونه‌هايى از تأليفات بنياد را در امور علمى و فنى براى دانش‌آموزان شاهد را آورد و از اختلافات دو خط [اصلاح‌طلبان و اصولگرایان]، در اصفهان شكايت نمود. تقصير را بيشتر مواجه خط چپ [= اصلاح‌طلبان] مى‌داند و گفت، آشيخ يوسف صانعى هم به خاطر نفوذ دوستان آیت‌الله منتظرى در بيت ايشان، مواضع تُندى دارد. از وضع مالى بنياد نگراني ندارد و گفت، درآمدهاى بنياد از واحدهاى اقتصادى خوب است و على‌رغم مشكلات صنايع ديگر، مشكلى ندارند.

آقاى مسيح مهاجرى، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. از مصاحبه من دربارة [انتخابات مجلس] خبرگان تجليل كرد و گفت، با توجه به جو مسمومى كه به وجود آورده بودند، كسى غير از من، نمى‌توانست فضا را اصلاح كند. از وضع فرهنگى كشور ابراز نگرانى‌كرد و از من خواست، براى اصلاح جريان فرهنگى فكرى بكنم. نگرانى‌اش را با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] هم در ميان گذاشته و در مورد بعضى مواضع روزنامه زن هم انتقاد داشت، اما نمونه‌اى ارایه نداد، جز اعلاميه‌اى كه براى سخنرانى چند نفر از دگرانديشان، به صورت آگهى چاپ كرده است.

ظهر با محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام]، ناهار خورديم و در مورد كارها و مسایل مجموعه فرهنگي، ورزشي، مرکز اسناد، کتابخانه و موزه رفسنجان و محصول پسته امسال و فروش يك قطعه زمين در قم، براى اداى قرض‌هايم، مذاكره‌كرديم. عصر مصاحبه‌اى در مورد فرازهاى مهم انقلاب، با شبكه دوم سيما انجام دادم. آقاى [علی] مبيني، [دبیر کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت] از كميسيون‌ها آمد و براى دستور كميسيون زيربنايى مشورت كرد و از مصاحبه هم تعريف كرد و گفت، همه خوشحال‌اند، جز نيروهاى چپ و نظر مى‌دهند، شبيه همان خطبه‌ جمعه‌اي است كه در انتخابات رياست‌جمهورى [دوم خرداد] ايرادكردم و حداقل 20 درصد آرا را بالا بُرد.

آقاى [محمود] واعظى آمد. براى پذيرش سفارت در انگلستان مشورت كرد و گفت، در وزارت امورخارجه، كارى پيش نمى‌شود بُرد و اشاره كرد كه در مصاحبه تلويزيون، خسته و ناراحت به نظر مى‌رسيدم.

نظرات بینندگان